URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 02 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum arătam săptămânile trecute, în sistemul de drept românesc accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, cu titlu prealabil, trebuie să vâri, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
20 Septembrie 2022, 19:11

Bolojan, înainte de a IV-a încercare pentru Inelul Rutier Metropolitan: modificarea traseului deja aprobat ar fi „ilegală și anormală” (VIDEO)

După ce consilierii județeni ai PSD și UDMR au „trântit” deja de trei ori exproprierea terenurilor necesare construirii celor 17 kilometri ai centurii metropolitane, în iulie și august, motivând că traseul acesteia trece prin câteva grădini din satul Cheriu, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, încearcă și a patra oară.

Joia aceasta, proiectul privind exproprierile va fi supus din nou votului „parlamentului” județean, iar Bolojan avertizează că modificarea traseului, cum cere PSD pentru câțiva „prieteni”, ar fi atât ilegală, cât și anormală.

„Nu se demolează nicio construcție”

Cu două zile înaintea noii tentative, șeful administrației județene a amintit, în cadrul unei conferințe de presă susținute marți, că traseul stabilit pentru Inelul Rutier Metropolitan a fost adoptat prin Hotărâre a Consiliului Județean Bihor în luna iunie, pentru ca apoi, în două luni, prin abținerile reprezentanților PSD și UDMR în contextul în care era nevoie de votul a două treimi dintre aleșii bihorenilor, proiectul să fie blocat prin neadoptarea Hotărârii privind exproprierile, sub motiv că traseul urmează să treacă în satul Cheriu din comuna Oșorhei prin grădinile unor persoane fizice, astfel că au cerut modificarea acestuia prin devierea cu cel puțin 700 metri.

Prezentând jurnaliștilor o filmare făcută chiar marți dimineață (video jos), ce demonstrează că proiectul nu presupune nicio demolare, Bolojan a repetat că traseul viitoarei șosele „nu traversează localitatea Cheriu, ci o ocolește”, și „nu se demolează nicio construcție, nu se pune problema să intre prin nicio zonă locuită”, așa cum se întâmplă în cazul altor proiecte de infrastructură rutieră, cum ar fi centura Aleșd ori drumul de legătură dintre Oradea și comuna Sânmartin.

„Niște prieteni de-ai noștri”

În context, președintele CJ Bihor a reiterat nu doar că traseul viitorului Inel Rutier Metropolitan a fost stabilit legal și corect, ci și că modificarea lui, doar pentru a nu fi afectate anumite persoane, ar fi anormală și chiar ilegală.

Bolojan a amintit că traseul a fost stabilit așa cum cere legea, în urma a două tipuri de analize, una multicriterială, care a luat în considerare costurile, aspectele sociale și impactul asupra mediului, iar cealaltă de soluții tehnice. „Prin urmare, este ilegal și este anormal ca, dacă ai o variantă care are prețul cel mai bun după criteriile pe care vi le-am prezentat, să votezi o variantă care ar avea un preț mai mare cu 1,5 - 2 milioane euro numai pentru că nu ar fi bine să trecem printr-o grădină sau alta”, a spus președintele CJ Bihor.

De asemenea, el a afirmat că încercarea de a modifica un traseu deja stabilit ar crea și un precedent periculos, care ar putea fi invocat și la alte viitoare proiecte, de exemplu al Drumului Expres Oradea - Arad: „Ar fi și un precedent, să ne apucăm să schimbăm o soluție sau alta în condițiile în care într-o anumită zonă sunt niște prieteni de-ai noștri. (...) S-ar putea ca pe traseul de 120 km al Drumului Expres Oradea - Arad să fie alte idei de genul acesta. (...) Tot felul de nemulțumiți o să ne întrebe, pe bună dreptate, de ce am schimbat traseul”.

„Sunt un optimist”

În condițiile în care reprezentanții PSD și UDMR au „trântit” exproprierile pentru proiectul Inelului Rutier Metropolitan de trei ori în lunile iulie și august, BIHOREANUL l-a întrebat pe Bolojan dacă de la ultimul eșec a reușit să-i convingă măcar pe o parte din aceștia să aprobe exproprierile, însă răspunsul acestuia a fost destul de vag.

„Am făcut tot ce ține de mine pentru a-i convinge atât în public, cât și în întâlniri pe care le-am avut. Eu cred că argumentele sunt destul de clare. (...) Aici nu este vorba de un proiect politic, ci de un proiect strategic pentru județul Bihor. Prin urmare, sunt convins că există o normalitate și o înțelepciune, și că indiferent de culoarea politică înțelegem să fim în serviciul oamenilor, indiferent că suntem de stânga, de dreapta ori că ne votează comunitatea maghiară. Sunt un optimist”, a spus Bolojan.

PSD: exproprierile sunt de nevotat

Inelul Rutier Metropolitan, al cărui traseu a fost votat în luna iunie inclusiv de consilierii PSD și UDMR, a fost stabilit după ce un studiu de fezabilitate a luat în calcul mai multe variante, conform celei aprobate urmând ca șoseaua să aibă o lungime de 17,071 km și profil de drum județean, cu câte o bandă pe sens, acostamente de câte 1 metru, șase intersecții, două viaducte, două poduri și 11 podețe.

Traseul ar porni înainte de intrarea în Oșorhei dinspre Aleșd și ar ocoli localitățile Oșorhei, Băile 1 Mai și Băile Felix, precum și Nojorid, urmând să devieze o mare parte din circulația care în prezent se desfășoară prin Oșorhei, pe centura Oradiei, prin Sânmartin și prin Nojorid, racordând practic DN 1 Oradea - Cluj, DN 76 Oradea - Deva și DN 79 Oradea - Arad.

Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Național de Investiții Anghel Saligny, iar CJ Bihor a și scos la licitație, pe 16 septembrie, proiectarea și execuția lui, cu o valoare estimată între 196,753 milioane lei și 216,429 milioane lei (fără TVA), termenul pentru depunerea ofertelor din partea firmelor interesate fiind 25 octombrie.

Proiectul nu poate însă să avanseze în lipsa exproprierilor, despre care președintele PSD Bihor, Ioan Mang, a avertizat la începutul lunii august că nu vor fi votate de consilierii județeni ai acestui partid până nu va fi modificat traseul.

De altfel, la începutul lunii iunie, mai mulți reprezentanți ai PSD au susținut un protest al unor proprietari de terenuri din Cheriu nemulțumiți că șoseaua va trece peste terenurile lor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
8 Comentarii
Ilie mitropolie
Lăsați draq-lui inelul "mitropolitan" și băgați buldozerele la autostradă! Ne plouă în casă, iar voi ne anunțați că ați cumpărat umbrele noi și mai mari.
Postat 21 Septembrie 2022, 09:43 de User anonimizat
modificarea traseului deja aprobat ar fi „ilegală și anormală”
"modificarea traseului deja aprobat" ?? Pai ce votam a 4-a oara? Votam "aprobarea" din mintea lui? Sau e doar un derapaj al limbii autorului? La fel a pornit drumul oradea-sinmartin , desi proiectul e suspendat de tribunalul bihor. Expropieri de 10€/mp . Da-le domle, bani destui celor expropriati, ca nu dai din salariul tau. Numa' asta auzim , ca daca nu pornim repede buldozerele, pierdem finantarea. Sau, mai simplu, faceti-le o oferta de cumparare, de nerefuzat, hienelor...
Postat 21 Septembrie 2022, 08:35 de excalibur
E grav ca minte, da-i mai grav ca nici nu tine minte! Si ne si crede pe toti idi*ti....
Ce declara despre cel mai important nod rutier din Bihor (superlativul ii apartine): ,,Bolojan a prezentat schițele care indică modificarea proiectului de execuție a drumului de legătură dintre oraș și autostradă[...] inițial acesta a prevăzut doar o girație către centura Sântandrei[...]" Acolo s-a putut, n-a fost ,,ilegal si anormal"?! Cica e finantat de UE!!!! Adica atunci cand vrei poti modifica, nu-i bai, UE te lasa (oare?!),da' cand nu-ti convine nu se poate! Se opune Anghel Saligny!!!
Postat 21 Septembrie 2022, 07:24 de pinonel
lobby si trafic de influenta
asta tine dezvotarea in spate. Sa ai studii care sa iti arate cel mai eficient traseu, cel mai rapid, cel mai drept, cel mai cu studii de trafic care sa rezolve probleme si sa ajute la o dezvoltare urbanistica durabila a zonei metro, cel mai eficient economic (ieftin) si rezisent (costuri de intretinere, pasaje etc) si apoi sa vina 10 donatori sa faca trafic de influenta ca sa nu ia din porumbul lui, ci din porumbul vecinului. Dar cu ce e vecinul mai vinovat? Daca as avea terenul alaturat lor, le-as zice in fata adevarul.
Postat 21 Septembrie 2022, 01:04 de unu
cine citeste stirile regulat si isi aminteste ce era in urma cu 6 luni
initial: "PSD se opune exproprierilor, sunt rele iar primaria doar vrea sa ia de la saraci casele si dea teren gratis la mari dezvoltatori imobiliari" apoi primaria vrea sa faca un parc in cartierul Europa a raposatului TDS, fie-i tarana usoara, la solicitarea indivizilor si locatarilor, micii cetateni, si vrea sa exproprieze un dezvoltator imobiliar niste teren. vine PeSeDe si acuza primaria din nou ca face exproprieri si se opune dezvoltarii imobiliare, investitorilor, capitalismului, dezvoltarii, constructiilor. Alta data acuza de ce trebuie demolate case si nu face drumul un defileu printre case cum era pe str. Ecaterina Teodoroiu inainte sa faca drumul drept prin remiza CFR. Placut si rapid, ce sa zici... Acum au gasit traseu care nu "impacteaza" nici o constructie permanenta, ci doar terenuri agricole dar ei tot protesteaza. Astia Nu au nici o valoare, nici un ideal constant la care sa tina, totul e populism ieftin, cat sa arate ca ei fac opozitie, sa fie pe val, oricare ar fi valul, si in orice directie ar merge. Dupa ei, s-ar face si autostraza Transilvania in zig-zag sa treaca prin downtown-ul tuturor comunelor cu Primar SeDist, ca lobby pentru prieteni merge mai cu success la astia care se vand mai des.
Postat 21 Septembrie 2022, 01:02 de unu
MU13PSD
PZD o sa aibă succesul USR la următoarele alegeri. Noi vrem fapte nu vorbe, la Bolojan se vad faptele oamenii văd. Am văzut și fapte la PZD :::))) Miluț și Bunoiu prieteni la terasă încercând sa găsească vrăjeli pt al denigra pe Bolojan :::)))) Au mințit oamenii și au primit-o. Oamenii văd de ce nu se face drumul.
Postat 20 Septembrie 2022, 22:57 de Sandu2100
Pai
„Am făcut tot ce ține de mine pentru a-i convinge [...]". Nu trebuie 'convinsi' ca nu suntem la biserica nici la 'secu'. Trebuie sa vedeti ce le trebuie si cum vad ei rezolvarea. Asta sa ne spuneti, nu ca ati facut tot...
Postat 20 Septembrie 2022, 21:41 de nihil
PSD nu respecta proprietatea privată, PSD e in campanie!
joaca politrucii la ruleta ruseasca: daca Bolo cedeaza, se lauda cum a salvat 9 gradini de porumb. Dar daca nu cedeaza, se intoarce glontul spre el, si PSD e frana la dezvoltare, cei care s-au opus proiectului si cei din cauza carora se pierd banii. Daca se schimba traseul se expropriaza alte 9 terenuri agricole neconstruite, doar ca de la alti proprietari. Si cu ce ne alegem? in locul unui drum drept, ieftin, fara curbe si mai scurt, cu un drum scump, plin de curbe (ca in curba nu depasesti), mai lung cu 1 km. Mintea asta de prost ne tine fara autostrazi, de parca sunt mai rapide drumurile prin defilee montane decat autostrazile drepte! De ce nu avem autostrazi in tara, pentru ca avem interese si prieteni, asta e coruptie politica.
Postat 20 Septembrie 2022, 21:40 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5757 RON
  • 1 EUR = 4.9745 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON