După ce consilierii județeni ai PSD și UDMR au „trântit” deja de trei ori exproprierea terenurilor necesare construirii celor 17 kilometri ai centurii metropolitane, în iulie și august, motivând că traseul acesteia trece prin câteva grădini din satul Cheriu, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, încearcă și a patra oară.
Joia aceasta, proiectul privind exproprierile va fi supus din nou votului „parlamentului” județean, iar Bolojan avertizează că modificarea traseului, cum cere PSD pentru câțiva „prieteni”, ar fi atât ilegală, cât și anormală.
„Nu se demolează nicio construcție”
Cu două zile înaintea noii tentative, șeful administrației județene a amintit, în cadrul unei conferințe de presă susținute marți, că traseul stabilit pentru Inelul Rutier Metropolitan a fost adoptat prin Hotărâre a Consiliului Județean Bihor în luna iunie, pentru ca apoi, în două luni, prin abținerile reprezentanților PSD și UDMR în contextul în care era nevoie de votul a două treimi dintre aleșii bihorenilor, proiectul să fie blocat prin neadoptarea Hotărârii privind exproprierile, sub motiv că traseul urmează să treacă în satul Cheriu din comuna Oșorhei prin grădinile unor persoane fizice, astfel că au cerut modificarea acestuia prin devierea cu cel puțin 700 metri.
Prezentând jurnaliștilor o filmare făcută chiar marți dimineață (video jos), ce demonstrează că proiectul nu presupune nicio demolare, Bolojan a repetat că traseul viitoarei șosele „nu traversează localitatea Cheriu, ci o ocolește”, și „nu se demolează nicio construcție, nu se pune problema să intre prin nicio zonă locuită”, așa cum se întâmplă în cazul altor proiecte de infrastructură rutieră, cum ar fi centura Aleșd ori drumul de legătură dintre Oradea și comuna Sânmartin.
„Niște prieteni de-ai noștri”
În context, președintele CJ Bihor a reiterat nu doar că traseul viitorului Inel Rutier Metropolitan a fost stabilit legal și corect, ci și că modificarea lui, doar pentru a nu fi afectate anumite persoane, ar fi anormală și chiar ilegală.
Bolojan a amintit că traseul a fost stabilit așa cum cere legea, în urma a două tipuri de analize, una multicriterială, care a luat în considerare costurile, aspectele sociale și impactul asupra mediului, iar cealaltă de soluții tehnice. „Prin urmare, este ilegal și este anormal ca, dacă ai o variantă care are prețul cel mai bun după criteriile pe care vi le-am prezentat, să votezi o variantă care ar avea un preț mai mare cu 1,5 - 2 milioane euro numai pentru că nu ar fi bine să trecem printr-o grădină sau alta”, a spus președintele CJ Bihor.
De asemenea, el a afirmat că încercarea de a modifica un traseu deja stabilit ar crea și un precedent periculos, care ar putea fi invocat și la alte viitoare proiecte, de exemplu al Drumului Expres Oradea - Arad: „Ar fi și un precedent, să ne apucăm să schimbăm o soluție sau alta în condițiile în care într-o anumită zonă sunt niște prieteni de-ai noștri. (...) S-ar putea ca pe traseul de 120 km al Drumului Expres Oradea - Arad să fie alte idei de genul acesta. (...) Tot felul de nemulțumiți o să ne întrebe, pe bună dreptate, de ce am schimbat traseul”.
„Sunt un optimist”
În condițiile în care reprezentanții PSD și UDMR au „trântit” exproprierile pentru proiectul Inelului Rutier Metropolitan de trei ori în lunile iulie și august, BIHOREANUL l-a întrebat pe Bolojan dacă de la ultimul eșec a reușit să-i convingă măcar pe o parte din aceștia să aprobe exproprierile, însă răspunsul acestuia a fost destul de vag.
„Am făcut tot ce ține de mine pentru a-i convinge atât în public, cât și în întâlniri pe care le-am avut. Eu cred că argumentele sunt destul de clare. (...) Aici nu este vorba de un proiect politic, ci de un proiect strategic pentru județul Bihor. Prin urmare, sunt convins că există o normalitate și o înțelepciune, și că indiferent de culoarea politică înțelegem să fim în serviciul oamenilor, indiferent că suntem de stânga, de dreapta ori că ne votează comunitatea maghiară. Sunt un optimist”, a spus Bolojan.
PSD: exproprierile sunt de nevotat
Inelul Rutier Metropolitan, al cărui traseu a fost votat în luna iunie inclusiv de consilierii PSD și UDMR, a fost stabilit după ce un studiu de fezabilitate a luat în calcul mai multe variante, conform celei aprobate urmând ca șoseaua să aibă o lungime de 17,071 km și profil de drum județean, cu câte o bandă pe sens, acostamente de câte 1 metru, șase intersecții, două viaducte, două poduri și 11 podețe.
Traseul ar porni înainte de intrarea în Oșorhei dinspre Aleșd și ar ocoli localitățile Oșorhei, Băile 1 Mai și Băile Felix, precum și Nojorid, urmând să devieze o mare parte din circulația care în prezent se desfășoară prin Oșorhei, pe centura Oradiei, prin Sânmartin și prin Nojorid, racordând practic DN 1 Oradea - Cluj, DN 76 Oradea - Deva și DN 79 Oradea - Arad.
Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Național de Investiții Anghel Saligny, iar CJ Bihor a și scos la licitație, pe 16 septembrie, proiectarea și execuția lui, cu o valoare estimată între 196,753 milioane lei și 216,429 milioane lei (fără TVA), termenul pentru depunerea ofertelor din partea firmelor interesate fiind 25 octombrie.
Proiectul nu poate însă să avanseze în lipsa exproprierilor, despre care președintele PSD Bihor, Ioan Mang, a avertizat la începutul lunii august că nu vor fi votate de consilierii județeni ai acestui partid până nu va fi modificat traseul.
De altfel, la începutul lunii iunie, mai mulți reprezentanți ai PSD au susținut un protest al unor proprietari de terenuri din Cheriu nemulțumiți că șoseaua va trece peste terenurile lor.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.