URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
22 Noiembrie 2022, 18:47

Bolojan dă explicații: Cum vor fi „optimizate” lucrările la Centura Aleșd, care au stârnit nemulțumiri printre localnici (FOTO / VIDEO)

Șoseaua de centură a orașului Aleșd, care a stârnit și nemulțumiri din cauza exproprierii unor terenuri, este executată pe mai mult de o treime din traseu, iar pe o porțiune de 480 metri, în care se suprapune cu o stradă dintr-o zonă rezidențială, viteza va fi restricționată la maximum 50 km/h.

Nicio casă nu va fi demolată, dar gardurile câtorva vor fi mutate spre interiorul proprietăților, a spus Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, într-o conferință de presă susținută marți pe șantier.

Circulabilă de vara viitoare

„Ne vom încadra 100% în termen”, a afirmat inginerul Adrian Parta, managerul de proiect pentru șoseaua de centură a orașului Aleșd din partea antreprenorului, asocierea Drum Asfalt & Trameco, despre respectarea graficului de execuție, potrivit căruia construirea noului drum, începută în 2 august, trebuie finalizată la sfârșitul verii lui 2023.

Până în prezent, pe cei 5,8 km ai șoselei lucrările sunt executate în proporție de 36%. Conform spuselor specialistului, pe 3,9 km s-a realizat fundația de balast, pe 2,4 km s-a pus și stratul de balast stabilizat, pe 2,4 km s-a așternut și stratul de asfalt de bază, iar pe 2,3 km inclusiv al doilea strat de asfalt, cel care îl va „lega” pe ultimul, de uzură.

De asemenea, au fost executate 8 din cele 10 podețe, iar toate cele 3 poduri sunt în lucru, urmând ca montarea grinzilor să fie făcută după data de 6 decembrie, când ele vor fi furnizate constructorului.

Cu mutări de garduri

Președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a explicat la fața locului care este situația litigiilor cu 22 de proprietari de case construite în ultimul deceniu de-a lungul unei porțiuni de 480 metri, afectați de proiect în sensul că o parte din terenuri le sunt expropriate.

„Pe această porțiune, noul drum se suprapune cu profilul unei străzi unde în ultimii 5-10 ani s-au construit case. Din cauză că nu s-a respectat un aliniament stradal, ci construcțiile sunt la distanțe diferite de axul străzii așa cum a fost gândită, am avut patru situații în care casele sunt destul de aproape (n.r. – de șosea), astfel că am optimizat soluțiile în zonele respective”, a spus Bolojan.

Ce înseamnă „optimizare”? De fapt, e vorba despre îngustarea carosabilului și mutarea unor garduri. „În situația unei case am deplasat axul girației cu aproximativ un metru și am redus raza girației, ceea ce a făcut să ne depărtăm de casă fără să atingem, practic, gardul. La celelalte trei case am reconfigurat proiectul astfel încât o bandă suplimentară, care era dedicată parcărilor, ca bandă de accelerare - decelerare, a fost desființată în dreptul acestor case, și în felul acesta lățimea benzilor (n.r. – redusă), de 2,75 metri, a permis depărtarea de case”, a spus Bolojan.

Practic, în cazul câtorva locuințe gardurile vor fi demolate și refăcute spre interiorul proprietăților, unele cu 80 cm, altele cu 30 cm, așa încât din porți până la casele propriu-zise vor exista distanțe de 3,5 până la 11 metri. Mutarea gardurilor, a precizat președintele CJ Bihor, va fi făcută pe cheltuiala expropriatorului, adică CNAIR.

(video: Paul Lelea)

De notat că pe restul traseului, lățimea benzii va fi de 3,5 metri, pe fiecare parte va urma acostament de 0,75 m și zonă de siguranță sau, după caz, trotuar, de 1,5 metri. Așadar, în cazul unor case s-ar putea ca proprietarii să nu-și mai poată parca în fața acestora nici autoturismele, nu și camioane ori TIR-uri, ca în prezent.

Trafic decongestionat

Proiectul șoselei de centură a orașului Aleșd prevedea inițial, în urmă cu mai mult de un deceniu, ocolirea completă a localității, dar costurile enorme, de peste 120 milioane euro, au făcut ca el să fie complet „îngropat” de fosta CNADNR.

În 2020, administrația județeană condusă de Bolojan l-a preluat de la CNAIR și a fost stabilit actualul traseu, de 5,8 km, cu o valoare de 74,87 milioane lei (fără TVA inclusă), prețul fiind scurtarea centurii, așa încât pe cei 480 metri suprapuși în zona rezidențială viteza va fi limitată la 50 km/h, oricum peste cea „de melc” cu care se circulă în prezent pe DN 1 prin centrul Aleșdului.

Dinspre Oradea, centura va începe între Lugașu de Jos și Aleșd din DN 1 la intrarea în oraș (unde va fi amenajat un sens giratoriu), ocolind localitatea prin sud, pentru a ieși din nou, după aproximativ 4 km, în DN 1 în apropiere de Tinăud (tot cu o girație).

Pe lângă acest braț sudic, care va decongestiona traficul din centrul orașului pe relația Oradea – Cluj (pe unde în prezent trec între 10.000 și 12.000 vehicule zilnic), centura va avea și un braț nordic, de aproximativ 2 km, care va permite ca mașinile care circulă între Cluj și Zalău să nu mai intre în Aleșd. Pe această bucată, drumul este în balastare și urmează turnarea unui strat de beton stabilizat.

Proiectul centurii Aleșd este finanțat cu fonduri europene în cadrul Programului Operațional Infrastructura Mare și este realizat printr-un parteneriat între CJ Bihor și CNAIR.


REPLICĂ ȘI ERATĂ
Bolojan, acuzat că i-a mințit pe localnici

În urma descinderii lui Ilie Bolojan în teren, însoțit de presă, un localnic direct afectat de traseul centurii, Denis Șvab, a publicat un material video intitulat investigație proprie, prin care critică felul în care e concepută lucrarea, trimițându-l ca „drept la replică” și presei.

Șvab îl acuză pe Bolojan că i-a mințit pe localnici anul trecut, când le-ar fi promis că gardurile proprietăților nu le vor fi expropriate, și susține că lucrarea, deși executată deja peste o treime, nu are încă finanțarea asigurată prin POIM. De asemenea, localnicul arată că varianta care ar fi ocolit cu totul orașul, fără a pricinui deranj aleșdanilor, ar fi fost cu numai 5% mai scumpă. 

El folosește însă ca valoare a centurii suma estimată în momentul lansării licitației, de 145,1 milioane lei, nu cea la care a fost adjudecată de constructori - 74,8 milioane lei (proiectare și execuție).

De altfel, miercuri dimineață, după apariția filmului lui Denis Șvab, Consiliul Județean Bihor a și transmis presei o „erată” cu privire la valoarea proiectului, pe care a comunicat-o greșit presei în cursul vizitei în teren de marți.

Iată mai jos video-ul publicat de Denis Șvab:

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
17 Comentarii
Un imbecil
Un imbecil.
Postat 24 Noiembrie 2022, 20:22 de adi13
Pentru “unu”.
Ca tot pomenesti de drumul expres Velenta-Episcopia, alta solutie de compromis, ineficienta, realizata cu orice pret. Deja si-a atins limita de trafic, in orele de varf e bara la bara. In urbanismul modern altele sunt solutiile pentru decongestionare. Alternativa la automobil. Daca aveam un park and ride la fiecare intrare principala, legat la transportul in comun, cu acelasi bilet. Daca aveam piste de biciclete interconectate. Daca aveam benzi desemnate pentru transportul in comun. Daca aveam separatoare de sensuri. Daca aveam toate astea, cu costuri mult mai mici, nu aveam nevoie de inele, drumuri expres, pasaje. Poate Utrecht-ul, de dimensiunea noastra, desfiinteaza pasaje si face piste si spatii verzi. Multe alte exemple. Noi, facem contrariul. Noi, facem imagine. Noi, cu ghilimele de rigoare…
Postat 23 Noiembrie 2022, 07:54 de User anonimizat
Toată aglomerația din Aleșd se va muta
Nu trebuia făcut acel sens giratoriu în legătură cu centura la ieșire din Lugașu de Jos. Trebuia pasarelă și benzi de încorporare, respectiv accelerare și decelerare.
Postat 23 Noiembrie 2022, 06:55 de Vio_427
CT
Chiar te rog
Postat 22 Noiembrie 2022, 22:19 de Sandu2100
Tulburare schizo-afectiva.
Dezvolti obsesii pentru tot felul de personaje, imaginare, fictive. As fii incantat sa-i preiau lui KP povara.
Postat 22 Noiembrie 2022, 21:55 de User anonimizat
CT
Alo Mudura , 20.000 pe zi tranzitează Aleșdu. Aia or sa spună ca in Bihor se întâmplă ceva
Postat 22 Noiembrie 2022, 21:45 de Sandu2100
Milioanele, milioanele…
Precum sutele mii ce zboara, date concrete, nu le vede nimeni dar e(gz)ista.
Postat 22 Noiembrie 2022, 21:29 de User anonimizat
EffePefe
Se fac ARED acolo, sper ca o să-ți placă.
Postat 22 Noiembrie 2022, 21:20 de Sandu2100
VREM BLOCURI PRIMA PE CENTURA ALEȘDULUI!
Blocuri PRIMA!! Vrem Blocuri PRIMA la centura!!! Bolojan, ajuta-ne!!!
Postat 22 Noiembrie 2022, 20:52 de EffePefe
22 de proprietari FUCKIN BUSINESS MAN'S de Aleșd nemulțumiți, și milioane de oameni mulțumiți
Nu mai vorbesc de fericirea a miilor de locuitori pe unde străbate E60 acum. Probabil limita natură de viteza va fi de 50 sau sub 50 la ore de vârf pt ca se va gâtuii la giratori, dar odată finalizată A3 ( nu se știe când) traficul va fi deviat, alți sute de proprietari de terenuri vor fi fericiți, inclusiv ăștia 22 asmuțați de PZD
Postat 22 Noiembrie 2022, 20:28 de Sandu2100
si io am inteles gresit
"Mutarea gardurilor, a precizat președintele CJ Bihor, va fi făcută pe cheltuiala expropriatorului, adică CNAIR." CNAIR doar va plati despagubirile ptr garduri. Stresul si refacutul lor revine proprietarilor. Nu e nimic nou atunci, decat ca lucrarile merg mai departe
Postat 22 Noiembrie 2022, 20:03 de unu
pe traseul asta oricum era destinat sa fie drum
...dar drum intern, intravilan, al orasului. Numai ca primaria ba nu are bani, ba nu l-ar fi facut decat peste 250 de ani. Ca si la "expresul" Ecaterina Teodoroiu, nu e o centura, dar e un drum nou, benefic, care va ajuta si decongestiona
Postat 22 Noiembrie 2022, 19:58 de unu
centurile sunt bune si importante, cu sau fara autostrada
Ungurii au construit centuri si la orase si comune unde nu au construit autostrazi. Avem nevoie de centuri ca rad si columbienii de noi ca mergi de la Oradea pana la Megidia si nu se termina satul, doar case sunt pe marginea drumului cat e tara de lunga. CT ai dreptate ca era de preferat o centura ADEVARATA, la nivel de DN1 la viteza de DN1 cu limita la 100km/h INTEGRAL IN EXTRAVILAN! Nu puteai pune viteza de 100km/h pe traseu printre case. Traseul asta scurt si ieftin e un compromis, singura consolare e ca nu adauga kilometri la lungime comparat cu drumul prin centru.
Postat 22 Noiembrie 2022, 19:55 de unu
ce a spus Bolovan are logica
nu a zis ca toate casele sa fie aliniate = alipite la marginea soselei, cum interpreteaza unii, ci aliniate = ca toate casele sa fie la aceeasi retragere fata de sosea. Dar unii si-au construit casa mai aproape de sosea decat altii, si aceia au un punct cu plangerile ca "vine soseaua la 3 metri de geam" (desi daca mergi in Lugas, Urvind, Tileagd, chiar la toate casele de la sosea le trec tirurile la 1m sub geam sau au gard la 1 metru de casa, nu e ceva chiar nemaivazut). "construite la distanțe variabile față de stradă" si cei care au construit mai in fundul curtii nu se plang, dar cei care au pus cladirea pe parcela aproape de sosea, se plang. Da, in urbanism se mai cere sa fie casele aliniate cat de cat pe aceeasi adancime a parcelei (nu la sosea cum mai adauga propaganda inca o "(ne)clarificare" nespusa), de peste 500 de ani. Are dreptate ca aveau autorizatii legale, de la o primarie mai putin capabila in a prevedea lucruri pe termen lung.
Postat 22 Noiembrie 2022, 19:50 de unu
Cand melcul e etalonul…
50 la ora chiar e un progres. Scuzati-mi ironia, dar nu m-am putut abtine. Nu mai pot sa iau in serios megalomaniile unui ahtiat dupa imagine. Drumul asta va deveni inutil din moment ce autostrada va deveni functionala, volumul de trafic se va muta acolo.
Postat 22 Noiembrie 2022, 19:49 de User anonimizat
noutatea e ca expropriatorul (CNAIR) muta si reconstruieste gardurile!
faptul ca viteza maxima in intravilanul construit va fi de 50 km/h era de normalitate, de asteptat. Ar fi fost scandalos sa fie altfel. Si da, oricum e mai bine decat viteza de melc din centru orasului! Faptul ca nu isi vor putea parca masinile sau capul de tir pe strada in fata casei, nu le plang de mila, nu stau la bloc, si au curte.. sa si-o bage dincolo de poarta, e scandalos fix invers, sa te astepti la parcare in fata casei pe bani publici. Oricum e de apreciat compromisurile facute ptr a nu provoca prea mult deranj celor afectati de faptul ca vor avea strada asfaltata de consiliul judetean: mici reorientari de drum, ajustari de intersectii. Nu poti zice ca are inima de piatra si nu ii pasa chiar deloc, desi e evident ca interesul public e prioritar, si vrea sa vada drumul facut si in folosinta.. Nu stiu daca e premiera nationala, dar e de apreciat ca a reusit sa negocieze cu CNAIR de la ministerul transporturilor, si nu doar da niste 3000 de euro oamenilor expropriati ca sa isi refaca gardul pe cheltuiala proprie, stres sa isi caute iarasi muncitori (dupa inflatia si scumpirile cauzate de lockdown), poate suma nu mai acopera reconstructia, etc... ci a convins CNAIR sa isi asume reconstructia gardurilor! Asta chiar e nou.
Postat 22 Noiembrie 2022, 19:44 de unu
Explicațiile date de Bolojan arată nivelul său precar de inteligență și de mediocritate în abordare.
El spune că acele case, de pe un aliniament de 480 m, au fost construite la distanțe variabile față de stradă ... și de aceea afectează garduri și terenuri ale proprietarilor acelor imobile. Atenție, case construite cu autorizații legale, emise tot de niște autorități publice locale. Cu alte cuvinte, ne spune primul liberal al județului, că acele case ar fi trebuit aliniate la stradă, dovedind prin ceea ce spune că nu are toate "țiglele pe casă" ... și ar fi fost de preferat să încadreze toate acele case, dacă erau aliniate direct la stradă, la capitolul "exproprieri" ca să nu mai avem discuții pe subiect.
Postat 22 Noiembrie 2022, 19:37 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON