Indiferent de apartenența politică, aleșii bihorenilor din Consiliul Județean au aprobat un „pachet” de hotărâri inițiate de președintele Ilie Bolojan pentru realizarea, cu fonduri UE, a încă patru pasaje peste șoselele naționale la ieșirile/intrările din Oradea.
Două ar urma să traverseze centura Oradiei și DN 79 spre Nojorid, iar câte una DN 1 spre Oșorhei și DN 19 spre Biharia, pentru a fluidiza traficul rutier în oraș și în Zona Metropolitană.
Cu Primăria și CNAIR
În unanimitate, consilierii județeni au votat în cadrul reuniunii de joi a „parlamentului” bihorean aprobarea încheierii unui acord de asociere cu Primăria Oradea și a unuia cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere în vederea realizării celor patru pasaje rutiere.
După cum arată referatul de specialitate al aparatului tehnic al CJ Bihor, motivația este dată de faptul că între Oradea și comunele învecinate, precum și pe centura orașului, circulă între 20.000 și 30.000 mașini în 24 ore, în aceste condiții fiind necesară și oportună diminuarea blocajelor, fluidizarea circulației și reducerea numărului de accidente.
Pe trei direcții, patru pasaje
Aleșii din CJ Bihor au adoptat pe rând, pentru cele patru pasaje, trei hotărâri, una dintre ele prevăzând realizarea a două pasaje pe direcția Oradea - Nojorid.
Primul ar urma să fie subteran, la ieșirea din oraș spre DN 79, urmând să taie pe dedesubt centura orașului, dotată cu câțiva ani în urmă și cu un pasaj suprateran pe direcția dinspre zona Auchan spre Sântandrei. În prezent, ieșirea din oraș către Nojorid se face printr-o intersecție giratorie, care va fi subtraversată de viitorul pasaj, astfel că în acest loc va exista un mic nod rutier pe trei niveluri.
Dacă pasajul va fi construit, la ieșirea din Calea Aradului șoferii care merg spre Nojorid vor intra în subteran, pasajul urmând să fie amenajat pe actuala bandă a doua. Prima bandă va rămâne la locul ei, de asemenea și breteaua care „taie” la dreapta spre Calea Sântandreiului prin dreptul blocurilor ANL.
Tot către Nojorid ar urma să mai fie realizat încă un pasaj, însă suprateran, peste DN 79 Oradea - Arad, în dreptul zonei comerciale ERA Park și fostul Oradea Shopping City, așa încât circulația pe șoseaua națională să nu fie încetinită nici aici, unde valorile de trafic sunt mari.
Un alt pasaj suprateran a fost propus de Bolojan peste centura Oradea la intersecția cu viitoarea centură Oșorhei, în zona dintre sediul Hidroelectrica și Metro, iar cel de-al patrulea peste DN 19 la ieșirea din oraș spre Biharia, în zona din dreptul Real II Episcopia.
Pe fonduri europene
Potrivit hotărârilor adoptate joi de consilierii județeni, realizarea celor patru pasaje este asumată în comun cu municipalitatea orădeană și cu CNAIR, care se va ocupa de exproprierea de terenuri, derularea procesului de accesare a fondurilor europene nerambursabile, le va prelua în administrare după ce va face recepționarea lor și va asigura mentenanța.
De cealaltă parte, CJ Bihor și Primăria Oradea își asumă obligația de a întocmi documentațiile de cadastrale, de a derula procedurile de achiziție, de a contracta serviciile de audit de siguranță rutieră și de a deconta plata lucrărilor până la recuperarea banilor din fondurile UE.
Președintele CJ Bihor a precizat că toate aceste proiecte vor trebui să primească și aprobarea consilierilor municipali din Oradea, care se vor reuni într-o ședință săptămâna viitoare.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.