Primul proiect preluat de autorităţi locale de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România, cel al drumului expres DX Oradea - Arad, devine realitate certă.
Într-o conferinţă online susţinută vineri la Arad cu omologul său de acolo, Iustin Cionca, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, a anunţat că varianta finală a traseului acestuia a fost aprobată în Comisia Tehnico-Economică a CNAIR, pe 24 septembrie, după ce aceasta a făcut o analiză multicriterială a patru variante.
1,380 miliarde euro
"Au fost patru seturi de criterii - tehnic, financiar, de mediu şi social, dar cele mai importante au fost cel financiar şi cel de mediu", a explicat Bolojan în conferinţa la care jurnaliştii din cele două judeţe au putut participa prin sistemul zoom.
Preşedintele CJ Bihor a arătat că lungimea variantei finale este de 119 kilometri şi şoseaua va avea pe toată această lungime un profil cu câte două benzi pe sens, iar valoarea estimată a depăşit 1 miliard de euro, cum se prognoza iniţial, sărind la 1,380 miliarde euro, sumă care va fi definitivată după efectuarea tuturor documentaţiilor tehnice.
Drumul expres DX Oradea - Arad va avea 75 de pasaje supraterane şi poduri peste cursuri de apă şi intersecţii cu drumuri naţionale, judeţene şi comunale, iar în Bihor vor fi executate, la fel ca în judeţul Arad, patru noduri rutiere.
Pornind din Oradea, primul va fi la aproximativ 8 kilometri de oraş şi va asigura joncţiunea cu drumul de legătură Oradea - Autostrada Transilvania (proiect aflat în implementare), al doilea nod va fi amenajat la intersecţia cu DN 79 Oradea - Arad în zona Inand, al treilea în zona Salonta în intersecţia cu drumul judeţean spre Tinca şi Beiuş, iar cel de-al patrulea la limita cu judeţul Arad în zona comunelor Avram Iancu (Bihor) şi Zerind (Arad).
Bolojan a precizat că vor fi realizate, însă, şi alte drumuri de legătură de câte 1 - 2 kilometri între viitorul drum expres şi alte şosele.
Cu ochii pe calendar
În ce priveşte calendarul pentru implementarea proiectului, preşedintele CJ Bihor a afirmat că autorităţile partenere – cele două consilii judeţene şi primăriile municipiilor Oradea şi Arad – lucrează contratimp, deoarece proiectul este finanţat prin Programul Operaţional Regional în actualul exerciţiu financiar al Uniunii Europene, care se încheie în decembrie 2023. "Timpul este o presiune pentru noi şi trebuie să fim atenţi ca tot graficul de lucrări să fie respectat", a spus Bolojan.
Concret, a precizat acesta, "de luni, 4 octombrie, echipele de topografi vor fi în teren şi vor începe lucrările topografice", iar "în următoarea săptămână urmează echipele de geologi", pentru a efectua studiile geologice şi topografice. "Estimăm că până în primăvara anului viitor să fie gata studiul de fezabilitate, o componentă a acestuia fiind obţinerea avizelor necesare, inclusiv de la deţinătorii reţelelor de utilităţi (n.r. – apă, canalizare, electricitate, gaze, telefonie, internet etc), inclusiv de mediu, pentru că drumul expres va traversa 9 situri Natura 2000". Toate acestea, a spus preşedintele CJ Bihor, vor dura minimum 6 luni, până în vara anului viitor, după care va putea fi elaborat proiectul tehnic şi apoi să fie adoptată Hotărârea de Guvern pentru exproprieri şi să fie demarată procedura de licitaţie pentru executarea lucrărilor, "aşa încât în primăvara anului 2023 să avem un contract semnat cu un constructor şi să se poată începe lucrările".
Durata de execuţie, a mai explicat Bolojan, va fi de 36 de luni, iar pentru că proiectul nu va fi finalizat până în decembrie 2023 el va fi fazat astfel încât lucrările să fie finanţate în continuare cu fonduri europene prin Programul Operaţional Regional.
"Cel mai important proiect al Alianţei Vestului"
De asemenea, Bolojan a mai spus că durata deplasării între Oradea şi Arad va fi înjumătăţită faţă de cât este în prezent, când se circulă cu o medie de 60 km/h, datorită faptului că viteza proiectată (inclusiv conceperea unghiurilor curbelor) va fi de 140 km/h (peste viteza maxim legală admisă).
La conferinţa de prezentare de la Arad, preşedintele CJ Arad, Iustin Cionca, a ţinut să-i mulţumească lui Bolojan pentru că la iniţiativa acestuia proiectul drumului expres a fost preluat de autorităţile locale de la CNAIR, unde era abandonat de un deceniu, şi a subliniat că acesta este "cel mai important proiect al Alianţei Vestului", încheiată cu doi ani în urmă de autorităţile din Bihor, Arad, Timişoara şi Cluj.
Amintim că proiectul DX Oradea – Arad a fost preluat de la CNAIR la finele anului trecut, după ce Ilie Bolojan a devenit preşedintele CJ Bihor, iar în luna martie, după ce consiliile judeţene Bihor şi Arad şi primăriile Oradea şi Arad s-au asociat şi au încheiat un parteneriat cu CNAIR, a fost finalizată licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic.
La competiţia câştigată în luna iunie de SC Consintrans SRL au participat cinci firme de proiectare autostrăzi şi drumuri, aceasta urmând să fie plătită pentru SF şi PT cu suma de 39,85 milioane lei. Consintrans are la dispoziţie 20 de luni pentru a realiza atât studiul de fezabilitate, cât şi proiectul tehnic.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.