URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 02 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum arătam săptămânile trecute, în sistemul de drept românesc accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, cu titlu prealabil, trebuie să vâri, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
01 Octombrie 2021, 14:51

Bolojan a anunțat aprobarea variantei finale a traseului viitorului Drum Expres Oradea – Arad și valoarea estimată a proiectului, o premieră pentru România (VIDEO)

Bolojan a anunțat aprobarea variantei finale a traseului viitorului Drum Expres Oradea – Arad și valoarea estimată a proiectului, o premieră pentru România (VIDEO) captură Facebook
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Primul proiect preluat de autorităţi locale de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România, cel al drumului expres DX Oradea - Arad, devine realitate certă.

Într-o conferinţă online susţinută vineri la Arad cu omologul său de acolo, Iustin Cionca, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, a anunţat că varianta finală a traseului acestuia a fost aprobată în Comisia Tehnico-Economică a CNAIR, pe 24 septembrie, după ce aceasta a făcut o analiză multicriterială a patru variante.

1,380 miliarde euro

"Au fost patru seturi de criterii - tehnic, financiar, de mediu şi social, dar cele mai importante au fost cel financiar şi cel de mediu", a explicat Bolojan în conferinţa la care jurnaliştii din cele două judeţe au putut participa prin sistemul zoom.

Preşedintele CJ Bihor a arătat că lungimea variantei finale este de 119 kilometri şi şoseaua va avea pe toată această lungime un profil cu câte două benzi pe sens, iar valoarea estimată a depăşit 1 miliard de euro, cum se prognoza iniţial, sărind la 1,380 miliarde euro, sumă care va fi definitivată după efectuarea tuturor documentaţiilor tehnice.

Drumul expres DX Oradea - Arad va avea 75 de pasaje supraterane şi poduri peste cursuri de apă şi intersecţii cu drumuri naţionale, judeţene şi comunale, iar în Bihor vor fi executate, la fel ca în judeţul Arad, patru noduri rutiere.

Pornind din Oradea, primul va fi la aproximativ 8 kilometri de oraş şi va asigura joncţiunea cu drumul de legătură Oradea - Autostrada Transilvania (proiect aflat în implementare), al doilea nod va fi amenajat la intersecţia cu DN 79 Oradea - Arad în zona Inand, al treilea în zona Salonta în intersecţia cu drumul judeţean spre Tinca şi Beiuş, iar cel de-al patrulea la limita cu judeţul Arad în zona comunelor Avram Iancu (Bihor) şi Zerind (Arad).

Bolojan a precizat că vor fi realizate, însă, şi alte drumuri de legătură de câte 1 - 2 kilometri între viitorul drum expres şi alte şosele.

Cu ochii pe calendar

În ce priveşte calendarul pentru implementarea proiectului, preşedintele CJ Bihor a afirmat că autorităţile partenere – cele două consilii judeţene şi primăriile municipiilor Oradea şi Arad – lucrează contratimp, deoarece proiectul este finanţat prin Programul Operaţional Regional în actualul exerciţiu financiar al Uniunii Europene, care se încheie în decembrie 2023. "Timpul este o presiune pentru noi şi trebuie să fim atenţi ca tot graficul de lucrări să fie respectat", a spus Bolojan.

Concret, a precizat acesta, "de luni, 4 octombrie, echipele de topografi vor fi în teren şi vor începe lucrările topografice", iar "în următoarea săptămână urmează echipele de geologi", pentru a efectua studiile geologice şi topografice. "Estimăm că până în primăvara anului viitor să fie gata studiul de fezabilitate, o componentă a acestuia fiind obţinerea avizelor necesare, inclusiv de la deţinătorii reţelelor de utilităţi (n.r. – apă, canalizare, electricitate, gaze, telefonie, internet etc), inclusiv de mediu, pentru că drumul expres va traversa 9 situri Natura 2000". Toate acestea, a spus preşedintele CJ Bihor, vor dura minimum 6 luni, până în vara anului viitor, după care va putea fi elaborat proiectul tehnic şi apoi să fie adoptată Hotărârea de Guvern pentru exproprieri şi să fie demarată procedura de licitaţie pentru executarea lucrărilor, "aşa încât în primăvara anului 2023 să avem un contract semnat cu un constructor şi să se poată începe lucrările".

Durata de execuţie, a mai explicat Bolojan, va fi de 36 de luni, iar pentru că proiectul nu va fi finalizat până în decembrie 2023 el va fi fazat astfel încât lucrările să fie finanţate în continuare cu fonduri europene prin Programul Operaţional Regional.

"Cel mai important proiect al Alianţei Vestului"

De asemenea, Bolojan a mai spus că durata deplasării între Oradea şi Arad va fi înjumătăţită faţă de cât este în prezent, când se circulă cu o medie de 60 km/h, datorită faptului că viteza proiectată (inclusiv conceperea unghiurilor curbelor) va fi de 140 km/h (peste viteza maxim legală admisă).

La conferinţa de prezentare de la Arad, preşedintele CJ Arad, Iustin Cionca, a ţinut să-i mulţumească lui Bolojan pentru că la iniţiativa acestuia proiectul drumului expres a fost preluat de autorităţile locale de la CNAIR, unde era abandonat de un deceniu, şi a subliniat că acesta este "cel mai important proiect al Alianţei Vestului", încheiată cu doi ani în urmă de autorităţile din Bihor, Arad, Timişoara şi Cluj.

Amintim că proiectul DX Oradea – Arad a fost preluat de la CNAIR la finele anului trecut, după ce Ilie Bolojan a devenit preşedintele CJ Bihor, iar în luna martie, după ce consiliile judeţene Bihor şi Arad şi primăriile Oradea şi Arad s-au asociat şi au încheiat un parteneriat cu CNAIR, a fost finalizată licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic.

La competiţia câştigată în luna iunie de SC Consintrans SRL au participat cinci firme de proiectare autostrăzi şi drumuri, aceasta urmând să fie plătită pentru SF şi PT cu suma de 39,85 milioane lei. Consintrans are la dispoziţie 20 de luni pentru a realiza atât studiul de fezabilitate, cât şi proiectul tehnic.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
CrisDumi aka KP
Da du-te amu la furat mă, da ce vi sa ne spui aici?? Știm că ești proastă, baga ștreangul, nu mai sta, salvează planeta
Postat 03 Octombrie 2021, 23:50 de Sandu2100
Sanda, centurista!
Păcat că nici tu și nici Bolojan, nu o să apucați să vedeți cum se taie panglica meritului de care spui.
Postat 03 Octombrie 2021, 18:36 de KP
CrisDumi aka KP
E meritul lui Bolojan, si apoi e meritul CNAIR
Postat 02 Octombrie 2021, 15:01 de Sandu2100
Orădenii au avut noroc că la CNAIR sunt și oameni cu capul pe umeri.
Că dacă ar fi fost după Bolojan și ce susținea el, traseul acestui drum nu ar fi pornit de la 8 Km de oraș, din intersecția cu drumul de legătură la A3, ci ar fi trecut pe sub ferestrele blocurilor și caselor de pe Densușeanu, iar noxele ar fi intrat direct peste Ioșia fără "green-pass".
Postat 01 Octombrie 2021, 18:34 de KP
Termenul de depunere a aplicației de finanțare este 31 martie 2023.
În primul rând că județele BH și AR nu au preluat nimic de la CNAIR, doar întocmirea studiului de fezabilitate și proiectului tehnic al acestui drum, pe ciclul bugetar încheiat teoretic în 2020 dar acceptat încă până în 2023. Valoarea pusă "la bătaie" de cele două județe este de cca. 8 milioane Euro. După SF și PT o să urmeze redactarea AF (aplicația de finanțare de depus în cadrul instrumentelor structurale europene). Dar nu e vorba de Fondurile Structurale ci de Fondul de Coeziune, ceea ce e cu totul altceva, pentru că permite o restructurare a alocațiilor de la bugetul național. Abia după AF, însoțită de PT și toate avizele, acordurile, autorizațiile necesare, se va face evaluarea și aprobarea miliardului de euroi necesari execuției. Iar asta se va întâmpla în 2024 cel mai devreme, pe ciclul bugetar actual, aplicabil până în 2027 cu extensia aferentă până la finele lui 2030. Dacă cineva crede că acest drum va fi circulabil însă până atunci, peste 8 ani cum ar veni, ori e naiv ori prea bine intenționat.
Postat 01 Octombrie 2021, 18:19 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5757 RON
  • 1 EUR = 4.9745 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON