Două la intrarea în Gara Oradea, unul la intersecția Oneștilor - Vladimirescu, unul în strada Republicii, unul în Piața București, unul peste strada Matei Corvin, câte unul la ieșirea din Oradea spre Biharia și Oșorhei și două la ieșirea către Aeroport.
Anul acesta este programată să înceapă în Oradea construirea a 10 pasaje supraterane și subterane, pentru fluidizarea traficului auto. „Va trebui să ne organizăm foarte bine”, avertizează viceprimarul Teofil Filimon.
Un pod prea îndepărtat
Construirea viitoarelor pasaje ce vor înlocui Podul Theodor Neș de lângă blocul ANL din bulevardul Ștefan cel Mare face parte din proiectul de modernizare și electrificare a liniei ferate dintre Cluj Napoca și granița cu Ungaria (2 miliarde euro). Finanțate prin PNRR, lucrările trebuie finalizate până la sfârșitul anului viitor.
În Oradea, constructorul WeBuild a început lărgirea podurilor feroviare de peste Calea Mareșal Averescu și străzile Matei Corvin și Codrilor, dezafectarea gării Velența, demontarea liniilor și pregătește lărgirea podului de peste strada Louis Pasteur.
„Ne-am fi dorit ca lucrările la poduri să fie mai avansate pentru ca în vară drumul din strada Ecaterina Teodoroiu să fie funcțional”, spune viceprimarul Teofil Filimon (foto). Drumul rapid, închis pentru reabilitare până la sfârșitul lunii martie, ar urma să preia din vară o parte din traficul de pe dealuri și din strada Republicii, unde vor începe lucrările la pasajele subterane de lângă magazinul Crișul și de la Gara CFR Oradea.
Tot de atunci, Podul Theodor Neș ar urma să fie demolat. „Constructorii au de amenajat un pasaj subteran cu patru benzi pentru mașini și unul suprateran pietonal și de intubat cursul unui pârâu”, spune viceprimarul.
SNCFR, beneficiarul lucrărilor, analizează de câteva săptămâni soluția tehnică cu constructorul, dar nu a ajuns la o concluzie. „Lucrările ar fi trebui să înceapă deja, ca să nu se suprapună celor de la pasajele Primăriei”, spune viceprimarul. Totuși, nu se știe când vor începe...
Pasaj după pasaj
La rându-i, municipalitatea a programat pentru iunie deschiderea șantierelor pentru pasajele subterane din intersecția Republicii - Louis Pasteur și din Piața București (150 milioane lei), pentru a profita de traficul mai aerisit din timpul vacanței școlare.
„Până atunci, pasajul pe sub Bulevardul Decebal ar trebui să fie gata”, spune Filimon. Săptămâna trecută constructorii amenajau interiorul pasajului și benzile de legătură cu bulevardul Decebal dinspre strada Oneștilor, urmând să termine luna viitoare.
Săpăturile pentru pasajele de la magazinul Crișul și de la gară se vor face cu suspendarea circulației tramvaielor timp de jumătate de an, pentru a înlocui rețelele subterane și liniile. „Constructorul va trebuie să ne ofere soluții pentru devierea traficului. Nu vrem să închidem circulația de tot”, zice viceprimarul.
Ambele lucrări sunt în licitație. În luna mai ar putea fi anunțat câștigătorul și semnat contractul. Asta, dacă nu vor fi contestații...
Blocați în licitații
CJ Bihor, care și-a asumat construirea pasajului subteran din intersecția Oneștilor - Tudor Vladimirescu (31,2 milioane lei), nu a reușit nici după o jumătate de an să semneze contractul de execuție, pentru că rezultatul licitației câștigate în octombrie de asocierea firmelor Global Industrial, CMI.RO și DP Proiect a fost contestat.
„Odată ce vom avea rezultatul contestației, vom semna contractul și lucrările vor începe”, spune președintele interimar Mircea Mălan (foto).
Tot anul acesta e programată să înceapă construirea pasajului peste strada Matei Corvin (41,9 milioane lei), parte a viitorului drum de legătură dintre comuna Paleu și strada Uzinelor.
CJ Bihor a depus la jumătatea lunii martie cererea de finanțare a proiectului prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2029 și pregătește licitarea execuției. „Vrem să începem lucrările în vară, dar nu ține de noi”, recunoaște Mălan.
„Vom încerca să ne corelăm”
În schimb, cel târziu în toamnă CJ Bihor ar urma să deschidă șantiere la principalele intrări în Oradea dinspre Arad, Cluj și Satu Mare (155 milioane lei), licitația atrăgând 24 de oferte.
La ieșirea spre Arad, CJ Bihor va amenaja un pasaj pe sub intersecția giratorie cu șoseaua de centură, urmat apoi de unul peste girația din dreptul centrelor ERA Park și Oradea Shopping City.
Alte două pasaje supraterane ar urma să fie construite peste girațiile de la ieșirea din oraș către Biharia, în vecinătatea centrului comercial Remarkt, pe DN 19 Oradea - Satu Mare, și la ieșirea spre Oșorhei, în dreptul stației de carburanți OMV, pe DN 1 Oradea - Cluj.
„Vom încerca să ne corelăm șantierele cu cele ale Primăriei, astfel încât deranjul provocat în oraș să fie cât mai redus”, spune Mircea Mălan.
Șantierele Oradiei
Lucrările la pasaje se vor derula în paralel cu alte șantiere. Pe lângă străzile deja intrate în modernizare, precum Arinului (3,9 milioane lei), Gheorghe Doja (2 milioane lei) ori Sofiei (6 milioane lei), Direcția Tehnică a Primăriei și-a prevăzut în buget amenajarea drumurilor de legătură dintre străzile Santăului și Matei Corvin (1,4 milioane lei) și dintre strada Ogorului și Calea Clujului, cu trecere prin cartierele Nufărul și Velența (53,5 milioane lei).
În plus, va fi licitată modernizarea a cel puțin două străzi în fiecare cartier, ca de pildă Radu Greceanu în cartierul Grigorescu (5 milioane lei), Traian Goga (2 milioane lei) în Nufărul și Bajor Andor (1 milion lei) în Oncea.
„Anul acesta vor trebui să înceapă și lucrările de regenerare urbană a cartierului Nufărul (n.r. - 150 milioane lei), care vizează de la amenajări rutiere până la spații verzi”, spune directorul tehnic, Sebastian Marchiș (foto).
Va fi deranj!
Lucrările în carosabil încurcă întotdeauna circulația, așa că participanții la trafic sunt îngrijorați. „Primăria va trebui să găsească rute alternative. Acum doi ani, când s-a închis circulația prin Centrul Civic pentru lucrările la pasaje, a fost dezastru”, își amintește un șofer.
Circulația printre șantiere înseamnă automat consum de nervi, combustibil și bani. „Dacă acum o cursă din Rogerius până la Lotus costă cam 25-26 lei, cu staționările în trafic, aceasta s-ar putea scumpi la 29-30 lei, depinde cât stai în trafic”, spune reprezentantul taximetriștilor în Comisia de Circulație din cadrul Primăriei, Nicolae Varga. Altfel spus, orădenii vor trebui să se înarmeze cu răbdare...
„Majoritatea lucrărilor se vor deschide în vară, cu condiția să nu se blocheze în licitație. La nivel național există o problemă cu numărul tot mai mare de contestații în cadrul procedurilor de achiziție. Probabil nu sunt destule lucrări și constructorii se bat pe ele”
Sebastian Marchiș, șeful Direcției Tehnice a Primăriei
UN BUGET DE INVESTIȚII
Mai mult ca Bucureștiul!
Conform proiectului de buget care urmează să fie adoptat săptămâna aceasta de Consiliul Local, Primăria estimează venituri și cheltuieli de 3,7 miliarde lei, echivalentul a 750 milioane euro. 54% din această sumă va fi alocată investițiilor (1,989 miliarde lei), diferența de 46% acoperind cheltuielile de funcționare (1,716 milioane lei).
„Oradea are circa 400 milioane euro pentru investiții, iar Bucureștiul doar 300 milioane euro, ceea ce este anormal”, spune primarul Florin Birta (foto).
Sumele Oradiei sunt mari pentru că anul acesta se suprapun vârfurile programelor de finanțări europene, prin POR 2021-2027 și PNRR.
Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională din cadrul Primăriei are o listă de proiecte în valoare de circa 1 miliard de lei. Printre acestea se numără înlocuirea vechiului cazan de gaz din CET cu motoare termice (235 milioane lei), modernizarea Pieței Cetate (91,4 milioane lei), reabilitarea termică a clădirii Primăriei (39 milioane lei) și a 23 de blocuri (67,3 milioane lei).
În plus, din vară ar urma să intre în reabilitare 21 de școli, în vederea creșterii eficienței energetice a clădirilor. Cel mai probabil, din următorul an școlar în Oradea ar urma să fie reintrodus sistemul de învățământ în schimburi de dimineață și după-amiază, până la încheierea lucrărilor.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.