"Scut pentru pui de zmeu", "Incantaţie pentru cei care şi-au pierdut visele" ori "Sextant. Instrument pentru îmblânzirea furtunilor". Par numele unor licori magice, dar de fapt sunt bijuterii realizate de o tânără orădeancă. Şi nu de oricare, ci unicate, în care materialele preţioase precum aurul, argintul ori perlele sunt îmbinate cu fire de păr, grâu ori abanos, cu rolul de a însufleţi lucrările.
Pentru a-şi perfecţiona tehnica, Ana Dobraş a fost ucenic la una dintre cele mai vechi şcoli de bijutieri din Europa, în Florenţa, unde, pentru a participa, a trebuit să înveţe înainte limba maeştrilor, italiana.
Terapie pentru suflet
În vârstă de 35 de ani, Ana Dobraş a ştiut din tinereţe să aleagă drumul artei, iar familia a încurajat-o. După ce a terminat Colegiul Naţional Emanuil Gojdu din Oradea, unde a învăţat la profilul Filologie, s-a înscris la Facultatea de Arte şi Design din Timişoara, la specializarea Design de produs, iar apoi a studiat în acelaşi loc şi la master.
A încercat mai multe ramuri ale artei plastice, dar şi-a dat seama că pasiunea ei este una inedită pentru aceste vremuri, influenţate de internet şi de valul consumerismului: crearea de bijuterii unicat. "Aş spune că a fost o chemare căreia i-am dat ascultare. Acest meşteşug este ca un loc de joacă în care exploatez formele, materialele şi propriile sentimente. Iubesc să dau viaţă materiei brute", povesteşte ea.
Ucenică în capitala bijuteriei
Ana a urmat doi ani şi cursurile Şcolii Assamblage din Bucureşti, susţinute de bijutierul David Sandu, unde ucenicii învaţă să folosească ustensilele potrivite, precum pila, cleştii ori menghina, pentru a da formă şi a şlefui nestematele, dar şi materialele folosite la pandantive, inele, broşe ori lanţuri.
Devotată pasiunii sale, în 2014, timp de patru luni a studiat intens limba italiană pentru a se înscrie la şcoala unde îşi doresc să înveţe toţi designerii de bijuterii: Le Arti Orafe din Florenţa. Oraşul este recunoscut ca fiind unul dintre cele mai prestigioase centre de desăvârşire a acestui meşteşug. Orădeanca a ales un curs de montură a pietrelor pe decoraţiuni, învăţând tainele de la maeştrii Luigi Carbone şi Francesco Pinzauti, alături de care a lucrat în atelier.
Atelierul dragonilor
Revenită acasă, tânăra a început să lucreze la propriul atelier de bijuterii, DDjewerly. Cele două litere mari sunt acronimul de la "Double Dragon" ("Dragonul Dublu"), nume inspirat de anul chinezesc în care s-a născut, 1988.
Fiecare piesă pe care o creează este unicat, căci Ana nu produce în serie. Arta sa e influenţată de natură, de artefactele dacice şi de cultura străveche Cucuteni (care datează pe teritoriul României, Republicii Moldova şi al Ucrainei din anii 5.000 î.Hr. şi se remarcă prin formele spiralate pictate pe obiecte din ceramică), dar şi de sculptorul român Constantin Brâncuşi.
Piesele Anei se vând pornind de la 100 euro bucata, însă preţurile variază în funcţie de materialele folosite, design şi manoperă. "Nu am o creaţie preferată, toate îmi plac în egală măsură, sunt ca şi copiii mei", spune ea.
Cea mai recentă colecţie este formată din 18 piese cu nume inedite: "Inel pentru captat vuietul ielelor", "Scut pentru pui de zmeu", "Descântecul zânei zorilor: Talisman pentru purificarea zilelor" ori "Oracol + oglindă de zmeoaică".
Mereu la muzeu
În urmă cu o lună, pe 5 ianuarie, Ana Dobraş a avut prima sa expoziţie, "i am you" ("eu sunt tu") la Muzeul Ţării Crişurilor, alcătuită din colecţia recentă. La vernisaj, creaţiile sale au fost descrise de criticul de artă Ramona Novicov ca fiind pline de elemente vii.
"Nu este deloc simplu să creezi ceea ce a făcut Ana aici. Bijuteriile au o personalitate proprie. Nu sunt încremenite în regnul mineral, ci au înscrise în ele energia vieţii. Lucrările sale sunt o îmbinare între plastica mică, bijuterie şi sculptură", a spus atunci Novicov.
Una dintre creaţiile care au atras privirile a fost diadema "Incantaţie pentru 7 dorinţe", ale cărei ingrediente principale au fost bucăţile de ametist, aurul şi perlele. O altă lucrare, broşa "Incantaţie pentru cei care şi-au pierdut visele", are în componenţă argint, ceară şi o măsea de minte, chiar a autoarei.
Expoziţia mai poate fi vizitată până duminică, 5 februarie, însă, la invitaţia muzeului, Ana va expune, de acum, permanent lucrări în instituţie. Pentru ca orice vizitator să poată admira bijuteriile care au prins viaţă în mâinile ei...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.