Atraşi de preţurile mici ale caselor, mii de bihoreni s-au stabilit de peste un deceniu în Artánd, Biharkeresztes, Nagykereki, Bojt, Told, Peterd, Váncsod şi alte localităţi din estul Ungariei. Sunt transfrontalierii care, deşi locuiesc peste graniţă, continuă să muncească şi să-şi dea copiii la şcoală în România. Majoritatea sunt şi cetăţeni ai statului vecin, paşaportul ungar oferindu-le, până anul trecut, avantajul de a nu trebui să obţină viză pentru Statele Unite.
De o vreme, însă, oamenii constată că autorităţile maghiare îi tratează discriminatoriu: nu au dreptul să cumpere carburanţi la preţ plafonat, pe motiv că nu-şi înmatriculează maşinile în Ungaria. BIHOREANUL a vorbit cu câţiva pentru a vedea cum se descurcă şi a aflat că au trimis Guvernului de la Budapesta o petiţie prin care cer egalitate cu ceilalţi concetăţeni. Măsura "dăunează grav, prejudiciază şi discriminează cetăţenii maghiari şi UE", acuză ei.
"Visul" ungar, nu pentru toţi
Pe 3 aprilie, partidul de guvernământ din Ungaria zdrobea la urne opoziţia unită, obţinând "o victorie care se vede şi de pe lună", cum se exprima premierul Orbán Viktor. O parte din rezultat, afirmau analiştii, s-a datorat unor măsuri considerate de unii populiste, de alţii binevenite: plafonarea preţurilor la carburanţi, încă din noiembrie 2021, la 479,90 forinţi/litru atât la benzină, cât şi la motorină (iniţial pentru 3 luni, măsura fiind prelungită ulterior succesiv), precum şi la unele alimente de bază, din februarie anul acesta.
Pe 26 mai, însă, şeful Cancelariei prim-ministrului, Gergely Gulyas, anunţa că de a doua zi intră în vigoare o Hotărâre de Guvern care permite alimentarea cu preţul plafonat doar a autovehiculelor înmatriculate în Ungaria. Motivul invocat? "În Ungaria se poate alimenta cel mai ieftin din toată Europa, ceea ce a dus la un turism al carburanţilor, în special în zona de frontieră, care ameninţă deja aprovizionarea. Se abuzează de faptul că Ungaria poate menţine un preţ de 480 forinţi (n.r. - echivalentul a 1,24 euro/litru), în timp ce în Europa preţurile variază între 700 şi 900 de forinţi (n.r. - 1,81 până la 2,33 euro)", spunea şeful Cancelariei.
Economii de bani, risipă de timp
O deplasare a şoferilor români spre localităţile maghiare pentru combustibil mai ieftin nu a avut loc, totuşi, în proporţii masive. "Cel puţin până în martie, nu au fost situaţii în care să plece cu sutele ca să alimenteze în Ungaria", a spus BIHOREANULUI un poliţist de frontieră din Borş.
Ce s-a întâmplat în primăvară? Pe 9 martie, în ţară izbucnea o adevărată isterie, după ce o benzinărie din Beiuş a scumpit brusc carburanţii, până la 11 lei, arătând că firma maghiară MOL, de la care se aproviziona, anunţase că va livra la preţuri mult mărite. În final, atât benzinăria din Beiuş, cât şi sucursala MOL au fost amendate cu câte 100.000 lei, pentru că au vândut la preţuri majorate combustibili recepţionaţi anterior la preţuri normale. "Abia de atunci au început să plece şoferi români ca să alimenteze în Ungaria, dar nu cu sutele", spune poliţistul.
Pentru cei care au făcut "turism de carburanţi", economia era între 100-150 lei la un plin, dar avea preţul ei. "Trebuia să stai la coadă în vamă şi să mergi până la cea mai apropiată benzinărie, în Biharkeresztes, iar drumul dus-întors înseamnă 40 de kilometri "arşi" şi 2-3 ore pierdute", spune un orădean care, după o astfel de incursiune, s-a lăsat păgubaş.
Contrar legislaţiei UE
Măsura Budapestei de a impune preţuri diferite în funcţie de cumpărători e considerată discriminatorie faţă de cetăţenii celorlalte state UE. Era ca şi cum, în Italia, o pizzerie ar vinde pizza cu 5 euro pentru italieni şi cu 10 euro pentru străini.
Totuşi, autorităţile europene au reacţionat greoi. Abia pe 8 iunie, comisarul pentru Piaţa Internă, Thierry Bretton, a cerut Guvernului maghiar să renunţe la preţurile discriminatorii, avertizând că altfel riscă un infringement. "Vă solicităm să furnizaţi răspunsul dvs. în ce priveşte justificarea şi perioada de valabilitate a acestei măsuri, care ar putea constitui încălcări ale legislaţiei europene", a cerut oficialul de la Bruxelles, solicitând totodată suspendarea aplicării măsurii "până când compatibilitatea cu legislaţia UE va fi asigurată".
Atât Carta Drepturilor Fundamentale, cât şi Tratatul UE precizează că în interiorul Uniunii trebuie respectat "principiul non-discriminării" în funcţie de naţionalitate, vârstă, rasă, sex, religie, dizabilităţi, orientare sexuală etc, stipulând că "orice discriminare este interzisă".
Avertismentul CE a lăsat totuşi indiferente autorităţile ungare, care au anunţat că prelungesc până la 1 octombrie plafonarea doar pentru posesorii de autovehicule înmatriculate în Ungaria.
Preţ plafonat, cantităţi limitate
Miercurea trecută, BIHOREANUL a făcut o vizită în Biharkeresztes, unde aproximativ un sfert din populaţie sunt transfrontalieri, români cu dublă cetăţenie. La singura benzinărie din orăşel, într-o jumătate de oră au alimentat doar trei maşini, toate înmatriculate în Ungaria. Nici urmă de vreuna din România, iar explicaţia e simplă: un litru de carburant la preţ neplafonat e mai scump decât la oricare dintre cele 12 benzinării de pe Şoseaua Borşului. Benzina Evo de 95 costa 781,90 forinţi (9,69 lei), iar cea de 100 era la 801,90 forinţi (9,93 lei), în timp ce motorina Evo regular costa 829,90 forinţi (10,28 lei) şi Evo Plus 849,90 forinţi (10,53 lei).
Un afiş în maghiară şi română informa că "persoanele care alimentează autovehicule cu număr de înmatriculare maghiar pot alimenta la preţul de 479,90 forinţi" (5,94 lei), iar celelalte "la preţul pieţei de pe pompă". În plus, cantitatea maximă permisă era, încă, de 100 litri/zi, iar cea care putea fi cumpărată la canistră de 20 litri/zi.
Angajaţii benzinăriei au refuzat să explice cum se aplică plafonarea în funcţie de clienţi, arătând că le este interzis de şefi, dar reporterii au fost lămuriţi de un localnic: "După ce alimentezi, la pompă este afişat preţul neplafonat, iar când plăteşti, la casierie ţi se cere talonul maşinii. Dacă e înmatriculată în Ungaria, se aplică automat preţul plafonat, datorită unui program informatic anume conceput".
"Asta-i mulţumirea?"
Transfrontalierii, mari consumatori de carburanţi în condiţiile în care fac naveta 40-50 km zilnic, afirmă că autorităţile ungare au introdus o discriminare nu doar între cetăţenii maghiari şi ceilalţi europeni, ci şi între cetăţenii maghiari înşişi. "Sunt cetăţean maghiar de 5 ani, am domiciliu şi aici, plătesc taxe şi impozite şi în Ungaria, lunar cheltuiesc aici echivalentul a cel puţin 3.000 de lei şi până acum am fost bun. Zici că nu pompăm o grămadă de bani în economia locală din Ungaria. Fără miile de români mutaţi aici, satele astea ar fi fost pustii, nu s-ar fi învârtit aici niciun forint. Asta-i mulţumirea?", spune Mircea, unul dintre localnicii cu dublă cetăţenie.
O orădeancă devenită şi ea cetăţean maghiar afirmă că nicio lege din Ungaria nu o obligă să-şi înmatriculeze maşina în această ţară şi nici nu va face asta pentru a beneficia de preţul plafonat. "Ce câştigi la pod dai la vamă. Plafonarea e până în octombrie, poate va mai fi prelungită, dar dacă îmi înmatriculez maşina aici voi plăti taxe mai mari, ITP şi asigurare mai scumpe. Nu se merită", zice femeia.
O vecină, Laura, e la fel de supărată: "Ne-am luat cetăţenie maghiară, dar suntem unguri de mâna a doua". Femeia afirmă că se simte umilită, fiindcă pentru a lua carburanţi la preţ plafonat trebuie să apeleze la vecini. "Uneori mă ajută vecinii care au maşini înmatriculate aici, îmi cumpără câte 20 de litri de motorină la canistră. Dar e ruşinos...".
Cu jalba la Guvern
Convinşi că li se face o nedreptate, 420 de transfrontalieri cu dublă cetăţenie au semnat o petiţie iniţiată de doi localnici, Tokos Fejes Bela şi Cristian Abrudan, prin care reclamă Guvernului de la Budapesta discriminarea. "Prevederile dăunează grav, prejudiciază şi discriminează cetăţenii maghiari şi UE care au autoturisme înmatriculate în străinătate din diverse motive obiective. Dar aceştia trăiesc, muncesc şi plătesc impozite în Ungaria", arată semnatarii, cerând modificarea HG aşa încât să permită "alimentarea la preţuri plafonate şi pentru maşinile cu plăcuţe de înmatriculare străine ai căror şoferi, fie că sunt cetăţeni maghiari sau străini, au reşedinţa permanentă în Ungaria".
Trimisă Guvernului săptămâna trecută, deocamdată petiţia nu a primit răspuns, dar semnatarii speră ca demersul lor să aibă ecou. Probabilitatea e totuşi mică, pentru că de vinerea trecută autorităţile maghiare au strâns şi mai mult şurubul: posesorii de autoturisme nu mai pot cumpăra decât cel mult 50 litri de carburant pe zi, iar cel luat la canistră trebuie plătit la preţul pieţei, nu la cel plafonat, iar dacă cineva pune benzină şi în rezervor, şi în canistră, plăteşte tot la preţul întreg. Aşa că, în continuare, transfrontalierii pot rămâne cu sentimentul că sunt maghiari de mâna a doua, iar politicienii unguri nu sunt cu nimic mai corecţi decât cei din România...
ADIO, CANISTRĂ! Ca să cumpere benzină la preţ plafonat, pe transfrontalieri îi ajutau, uneori, cunoscuţii cu maşini înmatriculate în Ungaria (foto). La canistră, miercurea trecută se vindeau însă doar 20 litri pe zi, aşa cum informa un afiş pus la staţia MOL din Biharkeresztes. De vineri, şi această "facilitate" a dispărut. "E ruşinos. Suntem unguri numai când votăm, nu şi când cumpărăm?", se plânge o orădeancă cu dublă cetăţenie
O FAC PE SURZII
Eurodeputaţi dezinteresaţi
Pe 15 iunie, BIHOREANUL a interpelat 9 eurodeputaţi din România, sesizându-le discriminarea practicată de autorităţile din Ungaria şi cerându-le să precizeze ce demersuri au făcut ori vor face, având în vedere că sunt între primii datori să asigure respectarea tratamentului egal între cetăţenii UE.
"Vă rugăm să ne comunicaţi dacă aţi făcut demersuri pentru înlăturarea acestei discriminări, între cetăţenii ungari care deţin autovehicule înmatriculate în Ungaria şi cetăţenii ungari şi români care deţin autovehicule înmatriculate în România, precum şi între cetăţenii ungari în general şi cetăţenii celorlalte state UE", a cerut BIHOREANUL eurodeputaţilor Iuliu Winkler şi Vincze Lorant (UDMR), Vasile Blaga, Rareş Bogdan, Marian Jean Marinescu şi Siegfried Mureşan (PNL), Carmen Avram (PSD), Traian Băsescu (PMP) şi Dacian Cioloş (USR-PLUS).
Singura care a oferit un răspuns până la finele săptămânii trecute a fost Carmen Avram: "Cunosc problema şi o cunoaşte şi comisarul pentru Piaţa Internă, ceea ce înseamnă că situaţia a ajuns şi în atenţia Comisiei Europene. Sper ca în comisia de specialitate din Parlamentul European subiectul să fie dezbătut, iar CE să remedieze urgent această încălcare gravă nu doar a principiilor pe care funcţionează piaţa internă, ci şi a statutului cetăţenilor transfrontalieri. (...) Voi adresa şi eu o interpelare CE în legătură cu modul de soluţionare", a transmis eurodeputatul.
PLAFONARE ŞI ÎN ROMÂNIA
Pe trei luni
Joia trecută, Guvernul României a anunţat că va compensa o parte din preţurile carburanţilor, cu 50 bani/litru, timp de 3 luni, în iulie, august şi septembrie, valoarea schemei de compensare fiind estimată la 2 miliarde lei. Potrivit premierului Nicolae Ciucă, jumătate din sumă va fi acoperită de la bugetul de stat, iar cealaltă suportată de companiile din industria petrolieră.
De această măsură vor beneficia toţi consumatorii, persoane fizice şi juridice, compensarea urmând să fie aplicată direct la pompă şi evidenţiată pe bonurile fiscale.
La finele săptămânii trecute, cea mai ieftină benzină era comercializată de Petrom şi Lukoil cu 8,62 lei/litru, motorina standard cea mai ieftină costând 9,18 lei/l la aceleaşi companii. Cele mai mari preţuri erau cele ale MOL: 8,7 lei/l la benzina standard şi 9,29 lei/l la motorina standard.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.