URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 02 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum arătam săptămânile trecute, în sistemul de drept românesc accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, cu titlu prealabil, trebuie să vâri, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
20 Februarie 2024, 09:53

Autostrada Crișana

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cam așa ar putea fi botezat drumul expres Oradea - Arad, de aproape 140 kilometri, în mare parte cu profil de autostradă, cel dintâi proiect de mare infrastructură rutieră asumat de autorități locale. Autostrada Bolojan n-o putem numi nici în glumă, să nu fim acuzați de idolatrie, deși reușita - iar asta e o realitate pe care n-o poate contrazice nimeni, dacă are un dram de bun-simț - lui îi aparține. Chiar dacă execuția șoselei a scos-o la licitație, la finele săptămânii trecute, CNAIR.

Înapoi, puțin, în timp. În 29 octombrie 2020, la fix 10 zile după ce a depus jurământul ca președinte al CJ Bihor, Bolojan obținea de la noii aleși voturile pentru primele hotărâri privind proiectul: asocierea cu CJ Arad și cu primăriile orădeană și arădeană, pentru a prelua de la CNAIR proiectul acestui drum expres, abandonat de fosta CNADNR vreme de 13 ani, din 2007, și a-i actualiza studiul de fezabilitate. Bine, nu toți aleșii le-au votat, cei ai PSD preferând să-l asculte pe Ioan Mang, șeful lor de atunci, care acuza că ar fi o afacere necurată.

Orice drum începe cu primul pas, spune vechea înțelepciune chinezească, și acela a fost primul pas pentru DX Oradea - Arad. De atunci, din toamna lui 2020 și până în decembrie 2023, asocierea celor patru administrații locale (de fapt tot Bolojan, căci el a „dus” proiectul) a făcut toți pașii pentru ca ambițiosul proiect, de peste 2 miliarde euro, să devină realitate. De la actualizarea SF-ului la asigurarea finanțării și de la obținerea avizelor (câteva zeci) până la stabilirea culoarului de expropriere (pentru 1.100 hectare).

Odată terminată această muncă de ocnaș și lupta cu birocrația, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat licitarea execuției de către CNAIR. De înțeles, doar nu era ca un ministru PSD - eficient, să recunoaștem! - să lase ca un liberal să rămână cu gloria unui proiect atât de mare. Dar nu-i niciun bai. Din nou, orice om cu bun-simț nu poate decât să aprecieze că politicieni din partide concurente au colaborat, totuși, pentru ceva util tuturor cetățenilor, indiferent că aceștia votează PSD ori PNL, UDMR, USR sau AUR.

Cooperarea transpartinică, una dintre puținele în care politicieni sub culori diferite fac un bine public, este de aplaudat, mai cu seamă dacă ne amintim că până acum toate proiectele mari de infrastructură putrezeau cu deceniile prin sertarele CNAIR. Unii le făceau, alții le îngropau.

Secretul reușitei este că proiectul a fost totuși descentralizat, lăsat în sarcina autorităților locale, mai apropiate de cetățean și mai implicate. E al doilea mare rezultat al descentralizării, după ce pe vremea lui Cseke Attila spitalele au fost încredințate primăriilor și consiliilor județene, așa încât, de pildă, Județeanul din Oradea este un model de progres.

Dată fiind rapiditatea cu care în doar 3 ani administrațiile locale au pus pe roate această veritabilă autostradă a Crișanei care este DX Oradea - Arad, poate n-ar strica să fie pasată CJ Bihor și Autostrada Transilvania. Pun pariu că Bolojan ar deschide-o circulației în mai puțin de 3 ani.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
Mi se pare un pic ambițios termenul...
În 2 ani să termine atâtea tronsoane... Uitați-vă la constructorii de la Biharia la Cluj... De câți ani și nu s-a făcut... Licitația tot de cnair îi organizată și cine are încredere în eficiența cnair?! Sper să greșesc și să o termine, dar experiența de până acum...
Postat 22 Februarie 2024, 08:03 de Vio_427
M-am adresat strict PROPAGANDISTILOR BĂTUȚI IN CAP ( no bine amu, dacă au CAP ) nu CeAP , CAP, adică prostia ăia pe care o porți pe umeri
Chiar e bine că nu sunt atât de mulți, se vede ca lipsește propaganda de la comentarii. Mai am și eu LAICURI ::::::))))))
Postat 20 Februarie 2024, 23:33 de Sandu2100
M-am adresat strict bihorenilor bătuți în cap.
E bine că nu sunt chiar atât de mulți. Doar ăștia doi care îmi dau replici tembele se manifestă în scris, fără argumente și constant isterici.
Postat 20 Februarie 2024, 22:48 de KP
@KP
"Repet pentru tot bihoreanul care e bătut în cap". Iar eu repet pentru toti bihorenii nebatuti in cap, acest KP, policalificat, multilateral dezvoltat, priceput la orice, loveste din nou. Mai linisteste-te sa nu-ti crape vreo vena!
Postat 20 Februarie 2024, 15:17 de Biggie
REPET pentru toți PROPAGANDISTII BĂTUȚI IN CAP
unii pe aici ne explică defapt ca acest DX e din anii '80, poate că e așa poate că nu, din păcate au trebuit sa treacă 40 de ani ca să vina Bolojan să-l pună pe hârtie. Asta e una din legăturile lui, a II-a legătură a lui Bolojan cu acest DX este ca primăria Oradea si Arad, CJ BIHOR si CJ ARAD au cotizat fiecare cu cate 1 million de € ca să fie sigur ca se face acest DX.
Postat 20 Februarie 2024, 13:10 de Sandu2100
Repet pentru tot bihoreanul care e bătut în cap.
Exceptând un milion de euroi cheltuiți "am pulea" de Bolojan pe un studiu de prefezabilitate total inutil, pentru că trebui luat de la zero totul ... habarnistul șef în ale mobilității și care conduce CJ Bihor, nu are nicio legătură cu tronsonul fizic al DX Oradea-Arad, acesta fiind parte a unui proiect european care să lege rutier nordul de sudul Europei, iar secțiunea din România ține doar de Ministerul Transporturilor și structurile CNAIR sau CNIR, după caz. Este penibil și de-a dreptul jenant să legi numele lui Bolojan de un asemenea proiect care nici nu este licitat măcar, se va afla în directa supervizare a Comisiei Europene și nimeni nu știe încă cine îl va proiecta și cine îl va executa.
Postat 20 Februarie 2024, 12:06 de KP
Si contestatiile ?
Cum ar putea Bolojan sa evite contestatiile celor care blocheaza lucrarile ? Crezi ca Bolojan e prost sa plateasca oricati bani cer companiile astea de constructii ? Eu nu cred.
Postat 20 Februarie 2024, 10:09 de Riviera
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5757 RON
  • 1 EUR = 4.9745 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON