Cam așa ar putea fi botezat drumul expres Oradea - Arad, de aproape 140 kilometri, în mare parte cu profil de autostradă, cel dintâi proiect de mare infrastructură rutieră asumat de autorități locale. Autostrada Bolojan n-o putem numi nici în glumă, să nu fim acuzați de idolatrie, deși reușita - iar asta e o realitate pe care n-o poate contrazice nimeni, dacă are un dram de bun-simț - lui îi aparține. Chiar dacă execuția șoselei a scos-o la licitație, la finele săptămânii trecute, CNAIR.
Înapoi, puțin, în timp. În 29 octombrie 2020, la fix 10 zile după ce a depus jurământul ca președinte al CJ Bihor, Bolojan obținea de la noii aleși voturile pentru primele hotărâri privind proiectul: asocierea cu CJ Arad și cu primăriile orădeană și arădeană, pentru a prelua de la CNAIR proiectul acestui drum expres, abandonat de fosta CNADNR vreme de 13 ani, din 2007, și a-i actualiza studiul de fezabilitate. Bine, nu toți aleșii le-au votat, cei ai PSD preferând să-l asculte pe Ioan Mang, șeful lor de atunci, care acuza că ar fi o afacere necurată.
Orice drum începe cu primul pas, spune vechea înțelepciune chinezească, și acela a fost primul pas pentru DX Oradea - Arad. De atunci, din toamna lui 2020 și până în decembrie 2023, asocierea celor patru administrații locale (de fapt tot Bolojan, căci el a „dus” proiectul) a făcut toți pașii pentru ca ambițiosul proiect, de peste 2 miliarde euro, să devină realitate. De la actualizarea SF-ului la asigurarea finanțării și de la obținerea avizelor (câteva zeci) până la stabilirea culoarului de expropriere (pentru 1.100 hectare).
Odată terminată această muncă de ocnaș și lupta cu birocrația, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat licitarea execuției de către CNAIR. De înțeles, doar nu era ca un ministru PSD - eficient, să recunoaștem! - să lase ca un liberal să rămână cu gloria unui proiect atât de mare. Dar nu-i niciun bai. Din nou, orice om cu bun-simț nu poate decât să aprecieze că politicieni din partide concurente au colaborat, totuși, pentru ceva util tuturor cetățenilor, indiferent că aceștia votează PSD ori PNL, UDMR, USR sau AUR.
Cooperarea transpartinică, una dintre puținele în care politicieni sub culori diferite fac un bine public, este de aplaudat, mai cu seamă dacă ne amintim că până acum toate proiectele mari de infrastructură putrezeau cu deceniile prin sertarele CNAIR. Unii le făceau, alții le îngropau.
Secretul reușitei este că proiectul a fost totuși descentralizat, lăsat în sarcina autorităților locale, mai apropiate de cetățean și mai implicate. E al doilea mare rezultat al descentralizării, după ce pe vremea lui Cseke Attila spitalele au fost încredințate primăriilor și consiliilor județene, așa încât, de pildă, Județeanul din Oradea este un model de progres.
Dată fiind rapiditatea cu care în doar 3 ani administrațiile locale au pus pe roate această veritabilă autostradă a Crișanei care este DX Oradea - Arad, poate n-ar strica să fie pasată CJ Bihor și Autostrada Transilvania. Pun pariu că Bolojan ar deschide-o circulației în mai puțin de 3 ani.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.