Întins pe 29 de pagini, documentul conţine constatări ale universitarilor europeni, printre care se numără şi foşti rectori ai unor universităţi de pe continent, dar şi recomandări cu privire la schimbările pe care ar trebui să le implementeze Universitatea orădeană.
Vremuri grele...
Prima parte a documentului face referire la raportul de autoevaluare întocmit de Universitate, raport apreciat pentru că descrie onest organizarea instituţiei, dar despre care membrii EUA spun că, pe alocuri, nu explică modul în care Universitatea îşi va atinge obiectivele stabilite. Despre planul operaţional al instituţiei, adică strategia anuală a Universităţii, inspectorii spun că are şi indicatori care nu sunt suficient detaliaţi ori expliciţi, fără să dea însă exemple. Totodată, universitarii europeni sesizează că Universitatea nu are o viziune pe termen lung, recomandându-i să-şi întocmească un plan până în 2020 ori chiar 2025.
Cu referire la bugetul instituţiei, grupul susţine că "liderii UO lucrează în condiţii foarte dificile" şi recomandă Universităţii să se alieze cu alte instituţii de învăţământ superior şi împreună să facă lobby pe lângă Guvern, pentru schimbarea modului actual de finanţare a universităţilor.
Prea mulţi pe metru pătrat
Cât despre modul de conducere al Universităţii, EUA are două mari concluzii: cei 76 de membri ai Senatului universitar şi cei 23 de membri ai Consiliului de Administraţie al instituţiei sunt prea mulţi. De asemenea, europenii constată că procesul de decizie al instituţiei e complicat, unele responsabilităţi se suprapun şi astfel "pare dificilă implementarea ţintelor şi obiectivelor din întreaga instituţie într-un mod eficient". De asemenea, "schimbările şi inovarea sunt dificile şi împiedicate".
Drept urmare, raportul recomandă ca rectorul orădean să aibă mai multă libertate şi să nu depindă atât de mult de Senatul instituţiei, dar şi să primească mai multă responsabilitate pentru deciziile luate. Mai precis, spun europenii, Senatul ar trebui să-şi revizuiască dimensiunea şi să se concentreze pe asigurarea standardelor academice şi a integrităţii instituţiei, în timp ce rectorul ar trebui să fie responsabil de managementul operaţional. "Rectorul ar trebui să aibă mai multă autonomie asupra bugetului şi mai multă putere asupra resurselor umane", mai arată raportul. Totuşi, grupul european nu ţine cont că aceste caracteristici ale Universităţii orădene sunt dictate de Legea Educaţiei, nu de reglementări interne.
Să vă comasaţi!
Acelaşi document atinge şi un subiect sensibil pentru Universitatea din Oradea, dar despre care se vorbeşte de câţiva ani: restructurarea. "UO este o instituţie complexă, care are nevoie de raţionalizare, atât în domeniul admininstrativ, cât şi în cel educaţional", susţin specialiştii europeni. Apoi, aceştia exemplifică: cele trei facultăţi de inginerie s-ar putea comasa într-una singură, facultăţile de Protecţia Mediului şi de Ştiinţe ar putea deveni, la fel, una singură, aceeaşi metodă putând fi aplicată şi facultăţilor de Istorie, Litere şi Ştiinţe Socio-Umane.
De asemenea, grupul a sesizat că centrele de cercetare ale Universităţii sunt "împrăştiate" în facultăţi, ceea ce le face mai puţin eficiente, dar şi că nu toate facultăţile folosesc platformele online.
O altă problemă identificată la UO de europeni este numărul mare de posturi vacante. "UO are aproape o treime din posturi vacante, ceea ce nu susţine planuri realiste", se arată în raport.
Obiectiv îndepărtat
Cât despre ambiţia Universităţii din Oradea de a deveni o universitate de cercetare avansată şi educaţie, grupul EUA spune că acesta este un obiectiv ce poate fi atins doar în viitorul îndepărtat. "De fapt, echipa crede că rezultatele cercetării şi numărul de doctoranzi sunt mult sub ceea ce se pretinde de la o universitate care vrea clasificarea de cercetare avansată", se arată în raport. În acelaşi timp, însă, membrii EUA consideră că UO va primi de la Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior calificativul mult-dorit de "încredere ridicată".
Echipa apreciază educaţia oferită studenţilor, deşi spune că o problemă serioasă reprezintă personalul instituţiei. "O ameninţare importantă pentru UO poate veni din dificultatea atragerii şi promovării personalului didactic tânăr şi performant, dificultate cauzată de nivelul scăzut de salarizare. Împreună cu nesiguranţa produsă de schimbările permanente la evaluarea performanţelor, acest lucru va afecta, cu siguranţă, pentru mulţi ani, progresul universităţii", spune grupul, notând şi că doar 3,5% din personalul UO sunt profesori cu vârste sub 30 de ani.
"Un raport bun"
Ultimul capitol, cel al concluziilor, sintetizează de fapt întregul raport şi le trasează universitarilor orădeni sarcinile recomandate: simplificarea modului de guvernare şi a procedurilor de luare a deciziilor, reducerea numărului de senatori, responsabilizarea rectorului în managementul operaţional, reducerea facultăţilor, a costurilor şi a birocraţiei, ori stabilirea unei strategii pe termen lung.
Concluzii pe care rectorul Constantin Bungău le vede ca fiind profesioniste. "Nu este un raport rău, din contră, este unul foarte pozitiv la adresa Universităţii. Scoate în evidenţă direcţiile pe care ar trebui să mergem, fireşti până la urmă", a declarat Bungău, marţi, pentru BIHOREANUL.
Totuşi, spune rectorul, la unele sugestii, cum este cea cu restructurarea, nu se poate răspunde direct. "Nu pot spune nici da, nici ba. Este o idee ce trebuie calculată, o decizie pe care trebuie să o ia Universitatea, nu doar rectorul", a spus Constantin Bungău.
Şeful Universităţii susţine însă şi că multe din recomandările făcute de EUA ţin de legislaţia naţională. "Strategia pe termen lung este o idee bună, dar ca să poţi face predictibilitate trebuie să te bazezi pe legi stabile", a mai declarat rectorul.
Pe de altă parte, preşedintele Senatului universitar, Sorin Curilă, a remis o adresă grupului EUA, informând specialiştii că unele recomandări nu pot fi aplicate, tocmai din cauza legislaţiei naţionale. De pildă, Legea Educaţiei este cea care stabileşte atribuţiile Senatului şi ale rectorului, dar şi procedurile care stau la baza deciziilor din instituţie.
Vizitele EUA au făcut parte din evaluarea la care Universitatea s-a supus într-un proiect finanţat de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării Dezvoltării şi Inovării, dat fiind că Legea Educaţiei Naţionale obligă toate universităţile să fie evaluate de un organism din exteriorul României.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.