Conducerea societăţii Air Oradea a fost mandatată joi de către Consiliul Local să organizeze o procedură de selecţie privind desemnarea unui operator privat care să opereze de pe aeroportul orădean.
Oradea caută "aripi"
Hotărârea a fost adoptată cu votul exclusiv al consilierilor locali ai PNL, în vreme ce opoziţia - UDMR şi PSD - a votat împotrivă. Decizia Consiliului Local Oradea va trebui întărită şi de Consiliul Judeţean Bihor, cu care este asociat, în cadrul unei şedinţe programate pentru vineri.
"Lansarea procedurii de selecţie va avea loc pe 27 octombrie, cu termenul limită pentru clarificări până pe 10 noiembrie şi cel pentru răspunsul la acestea până pe 17 noiembrie. Termenul limită de depunere a ofertelor va fi 29 noiembrie, astfel încât din primăvara anului viitor cursele să poată fi operate", a spus primarul Florin Birta în plenul Consiliului Local.
Municipalitatea este dispusă să pună la bătaie 3 milioane euro în termen de 5 ani pentru a atrage un operator partener al Air Oradea care să asigure săptămânal cel puţin cinci zboruri Oradea - Bucureşti şi trei zboruri Oradea - Londra, cu tur şi retur. În plus, acesta va trebui să asigure măcar pentru şase luni pe an o cursă charter cu o destinaţie care va fi stabilită ulterior.
Printre altele, candidaţii vor trebui să aibă o cifră de afaceri de minimum 50 milioane euro, să aibă cel puţin trei ani de experienţă similară, să fi transportat un milion de pasageri, să aloce o aeronavă pentru zborurile de Oradea.
"Să îi întrebăm pe orădeni"
Reprezentanţii PSD din Consiliul Local şi-au manifestat reticenţa faţă de acest parteneriat. "Municipalitatea este obligată să pună la dispoziţie 3 milioane euro, în vreme ce operatorul privat vine cu infrastructura. Oradea, în afară de finanţare, ce face? Pentru că altfel, aceasta poate fi interpretată ca o subvenţie...", avertizat PSD-istul Liviu Sabău Popa.
În plus, acesta a susţinut că există riscul, ca peste cinci ani, la terminarea banilor, partenerul desemnat să renunţe la zboruri, iar aeroportul orădean să rămână tot fără curse.
"Să îi întrebăm pe orădeni dacă vor să dea 3 milioane de euro pentru cei care vor să zboare de la Oradea", a cerut Sabău Popa.
Social democratul a argumentat arătând că "peste jumătate din pasageri nu sunt bihoreni", ci provin din judeţe vecine precum Satu Mare, Maramureș şi Sălaj şi nu stau deloc în Oradea pentru a aduce un plus turismului local.
"Este în interesul orădenilor"
Reprezentanţii municipalităţii au ignorat cererea PSD prind organizarea unei dezbateri publice, oricum tardivă. În replică, city managerul Mihai Jurca a susţinut că municipalitatea şi-a luat toate măsurile de precauție. "Avem un punct de vedere al Consiliului Concurenţei, că (suma de 3 milioane euro - n.r.) nu este ajutor de stat şi ne comportăm în condiţii de piaţă", a spus Jurca.
În plus, primarul Florin Birta a arătat că sumele puse la bătaie au ca scop lansarea zborurilor de pe aeroport în folosul orădenilor.
"Aceste zboruri cu avioane mari (n.r. - cu o capacitate de minimum 140 locuri) vor face operatorul să dea un preţ mai mic la bilete. Cred că este în interesul orădenilor ca acest preţ să scadă", a afirmat primarul.
Birta a mai spus că, în momentul de faţă, bihorenii care merg în străinătate sunt obligaţi să ia avionul de pe aeroporturile din Cluj, Timişoara, Debreţin şi Budapesta, iar pe viitor şi-ar putea reduce cheltuielile suplimentare cu deplasarea la aeroport.
Primarul este convins că va exista cerere pentru zboruri din Oradea. "Acum ceva vreme am plecat de pe aeroportul din Debreţin către o destinaţie europeană. Parcarea era plină de maşini din Bihor, iar la instructajul de siguranţă (n.r. care se face înaintea zborului), pe lângă engleză şi maghiară se vorbea şi în limba română, deşi nu era obligatoriu, pentru că erau foarte mulţi români", a argumentat Birta.
Consiliul Local Oradea şi Consiliul Judeţean Bihor au înfiinţat compania Air Oradea în anul 2021, cu scopul de a relansa aeroportul orădean. În perioada 2017 - 2018, zborurile de Oradea au fost operate de Ryanair cu subvenţii de la Consiliul Judeţean Bihor, iar apoi cu un ajutor de stat post-Covid de la Primăria Oradea. Ryanair s-a retras de la Oradea în decembrie 2022.
În prezent Aeroportul Internaţional Oradea nu are nicio cursă internaţională de linie, ci doar zboruri de Bucureşti, operate de Tarom, şi, ocazional, curse charter programate de operatorii de turism.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.