URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 02 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum arătam săptămânile trecute, în sistemul de drept românesc accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, cu titlu prealabil, trebuie să vâri, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.

Adio, garaje! Primăria Oradea a decis demolarea tuturor garajelor de pe domeniul public până cel târziu în 2024

Adio, garaje! Primăria Oradea a decis demolarea tuturor garajelor de pe domeniul public până cel târziu în 2024 LA PĂMÂNT! Primăria vrea să demoleze în următorii trei ani toate garajele din oraş. Potrivit şefului Direcţiei Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa, "multe construcţii adăpostesc, de fapt, magazii, tinichigerii, ateliere auto ori de confecţii metalice şi, pe lângă faptul că nu sunt folosite ca garaje, mai şi deranjează vecinii". Cum ar fi o parte din cele ridicate între blocuri şi linia ferată, pe strada Martin Andersen Nexø (foto)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În cel mult trei ani nu va mai exista în Oradea niciun garaj pe domeniul public. Construcţiile vor fi demolate treptat, pe măsură ce municipalitatea va putea să amenajeze noi parcări în cartiere.

"În ultimii 12 ani am tot demolat garaje şi vom demola în continuare, nu pentru că vrem, ci pentru că trebuie, având în vedere criza locurilor de parcare", spune primarul Florin Birta.

Şofer, caut parcare! 

Aritmetica e simplă. În condiţiile în care în Oradea sunt înmatriculate peste 115.600 de autovehicule, dintre care peste 81.600 aparţinând persoanelor fizice, cele 27.000 de parcări de domiciliu sunt, clar, insuficiente. Practic, nu acoperă nici măcar un sfert din necesar! 

Pentru a face loc parcului auto în continuă creştere, municipalitatea amenajează în fiecare an cam 2.000 de parcări noi şi tot nu ajung. În plus, în cartierele de blocuri spaţiul este extrem de limitat. "Parcul auto a crescut exponenţial. Prioritatea noastră este să le oferim orădenilor locuri de parcare, dar e tot mai greu să găsim amplasamente libere", spune primarul Florin Birta (foto).

Ca să facă loc parcărilor, municipalitatea a trecut la dezafectarea garajelor dintre blocuri. "Cam 50% dintre garaje sunt folosite ca depozite sau ateliere. Omul, în loc să îşi bage maşina în garaj, mai şi ocupă un alt loc de parcare care ar putea fi folosit de un vecin", spune Birta.

"În trei ani vor dispărea..." 

Dacă în 2008 în Oradea erau peste 2.000 de garaje, în urma campaniilor de demolare, numărul lor a scăzut în 2019 la 872, pentru ca anul trecut să coboare undeva la 500. Joia trecută, Consiliul Local l-a mandatat pe primarul Florin Birta să ducă la bun sfârşit desfiinţarea lor graduală.

Hotărârea a fost luată cu votul consilierilor locali PNL şi UDMR, în condiţiile în care PSD-iştii s-au abţinut de la vot. "E clar că toată lumea are dreptul la un loc de parcare pe domeniul public, vrem însă ca eliberarea amplasamentelor să se facă cu termene clare. Omul să ştie din timp şi să aibă la dispoziţie 3 luni ca să îşi mute lucrurile sau uneltele, ce are el acolo", spune liderul grupului PSD, Emilian Pavel.

Pentru a putea demola garajele cât mai uşor, din 2017 Primăria nu a mai prelungit contractele de concesiune a terenului aferent după expirarea perioadei de 25 de ani, ci a încheiat doar contracte de închiriere pe un an. Contractele au prevăzută o clauză de reziliere care îi permite municipalităţii să le denunţe oricând, dacă ajunge cu lucrări în zonă. 

"E clar că Direcţia Tehnică nu poate dezafecta 500 de garaje din tot oraşul deodată. Proprietarii vor fi anunţaţi din timp", spune şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa (foto). Cum, însă, municipalitatea amenajează cam 2.000 de parcări pe an, termenul limită este strâns. "Nu avem o dată fixă, dar eu zic că în 3 ani vor dispărea toate garajele de pe domeniul public", spune Popa. Spre exemplu, pentru anul acesta e programată demolarea a circa 100 de garaje în zona Aleea Salca, Aleea Sulfinei şi Seleuşului...

"Nu mai încap de noi!"

Vestea demolărilor nu le-a căzut bine deţinătorilor de garaje. "Nu mai încap de noi! Că sunt, că nu sunt destule locuri de parcare, Primăria vrea să ne demoleze garajele ca să asfalteze tot", spune un orădean din Rogerius. Bărbatul este supărat fiindcă are garajul de ani de zile. "Până acum n-a deranjat pe nimeni".

Majoritatea orădenilor sunt însă de altă părere. "Adevărul e că multe garaje arată deplorabil. Decât tot felul de betoane şi tăblării la colţ de bloc, mai bine parcări asfaltate şi trasate, cu zone de spaţiu verde. Ajuţi mai mulţi, arată mai bine şi sunt mai uşor de întreţinut", spune Cristian Ile (foto), care administrează 18 asociaţii de proprietari.

De altfel, multe demolări de garaje sunt cerute chiar de vecinii deţinătorilor. "Eu ce vină am că m-am mutat mai târziu? Nu e normal ca în aceeaşi curte de bloc unii să aibă garaj, iar alţii să nu aibă unde-şi parca maşina", zice un bărbat.

Există asociaţii de proprietari, ca de exemplu în zona Ştefan cel Mare, care au şi refuzat să scoată la licitaţie locurile de parcare de domiciliu, ca să nu facă război între vecini. Oricum s-ar împărţi ele şi oricât ar creşte taxa anuală, zeci de maşini tot ar rămâne fără loc. Aşa că locatarii chiar şi-ar dori să mai existe garaje care să poată fi demolate, pentru înfiinţarea a noi locuri de parcare...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
De ce doar în 2024, neterminaților?
De ce doar după alegerile locale? Dacă ar fi fost o acțiune cu parandărăt electoral, precis că se rezolva treaba până la sfârșitul acestui an.
Postat 06 Mai 2021, 10:49 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5757 RON
  • 1 EUR = 4.9745 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON