În urmă cu mai bine de doi ani, la finalul anului 2022 a fost adoptă o lege pentru instituirea unui sistem de monitorizare a traficului rutier, denumit e-Sigur, prin implementarea căruia se urmărește reducerea cu 50%, până în anul 2030, comparativ cu anul 2019, a numărului persoanelor decedate şi cu 50% a numărului persoanelor grav rănite în accidente.
Din dispozițiile legii rezulta că se va realiza un sistem integrat de camere radar fixe prin intermediul căruia să se poată verifica: a) limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum; b) interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare; c) semnificaţia culorii roşii a semaforului; d) interdicţia de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată; e) trecerea la nivel cu calea ferată; f) interdicţia de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.
La începutul anului 2025, astfel cum am arătat acum câteva săptămâni, Poliția rutieră anunța că sistemul e-Sigur devenea funcțional în județul Vrancea și pe autostrăzile A1 și A2 și că era o chestiune de timp ca acesta să se extindă în toată țara.
Foarte rapid, în primele zile ale acestei luni am fost anunțați că sistemul a devenit funcțional la 1 martie pe întreg teritoriul României și că deja s-au aplicat primele amenzi.
Numai că... surpriză! În locul unui sistem de camere fixe pe model occidental, care să aducă disciplină în trafic, ai noștri conducători n-au făcut altceva decât să achiziționeze 700 de radare care sunt montate pe un trepied și vor să mai achiziționeze în curând încă câteva sute.
Practic, în viziunea românească, sistemul e-Sigur se reduce la faptul că organul de Poliție nu se va mai obosi să manevreze cinemometrul de pe autovehicul sau pistolul, ci pur și simplu va pune un trepied pe drum, fără a mai fi nevoit să se ascundă prin boschete, evitând riscul de a i se zări cascheta. Bonus, în timpul astfel câștigat, va putea gusta o ciorbă de burtă cinstită, fără să fie stresat.
Așadar, nu avem parte de o rețea de radare fixe, care să ne tempereze, ci tot de radare mobile, dar pe trepied, puse „la ciupeală” pe unde se nimerește. Calculatorul îi va dibui pe vitezomani, iar ulterior proprietarul mașinii va primi o înștiințare să anunțe cine a condus. Deja am fost atenționați că nu vor fi tolerate minciunile, pentru că noile camere sunt așa de performante că se poate distinge ușor dacă la volan a fost un bărbat sau o femeie.
Problema este, însă, că imaginația românilor - așa cum s-a demonstrat constant de-a lungul istoriei - este fabuloasă, așa încât mă aștept ca sistemul pur balcanic instituit de ai noștri polițiști să fie repede „virusat” în cel mai pur stil românesc.
Pentru că, dacă nu arăți respect pentru cetățean, nu poți nici să pretinzi respect din partea acestuia...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.