Taxele şi impozitele de anul acesta vi s-au părut prea mari? Să le vedeţi pe cele de anul viitor! Conform proiectului privind taxele locale pe anul 2015, care va fi supus dezbaterii publice după alegerile prezidenţiale din 16 noiembrie, unele din dările orădenilor vor creşte cu 3,5%.
"Vom propune Consiliului Local majorarea impozitelor cu rata inflaţiei, pentru a evita apariţia unor salturi prea mari din trei în trei ani, când Guvernul actualizează bazele de pornire pentru calcularea impozitelor", spune Nadia Haş, directorul economic al Primăriei. Altfel spus, ca să nu se scumpească mult din trei în trei ani, se va scumpi câte puţin în fiecare an...
La mai mare!
Cine a spus că în Oradea nu există creştere? În ianuarie 2014 impozitele şi taxele locale au fost majorate cu 2,5%, iar de anul viitor ar putea creşte din nou. Potrivit unui proiect pregătit de municipalitate, birurile orădenilor vor fi indexate din ianuarie cu o rată inflaţiei de 3,5%. Astfel, impozitul pentru o amărâtă de garsonieră ar putea creşte undeva la 78 lei, cel pentru un apartament cu 2 camere la 139 lei, iar pentru un apartament cu 3 camere la 184 lei pe an. Cifrele sunt estimative, pentru că impozitul creşte direct proporţional cu suprafaţa. Şi cu cât aceasta e mai mare, cu atât mai bine pentru bugetul local! La fel, cu cât au sub fund o maşină mai puternică, cu atât vor plăti şoferii mai mult. Dacă pentru un Logan de 1.400 centimetri cubi proprietarul va plăti cam 60 lei, pentru un Opel de 2.000 cmc suma se va tripla la 190 lei şi tot aşa.
Orădenii care vor să scape de majorarea impozitelor au varianta plăţii în avans. Municipalitatea menţine bonificaţia de 10% acordată contribuabililor care îşi achită integral obligaţiile faţă de buget până la expirarea primului termen de plată (31 martie). În cazul agenţilor economici, reducerea este de doar 5%. Doar au de unde...
Război pe 0,1%
Deşi relativ avantajos cu firmele, proiectul a stârnit nemulţumirea mediului de afaceri. Reprezentanţii patronatelor din Comisia pentru dialog economic de pe lângă Primărie, primii care au văzut proiectul, au cerut joia trecută amendarea lui. Patronii cer reducerea impozitului pe clădiri de la 1% din valoarea imobilului la 0,9%, ceea ce ar fi cel mai redus nivel din ţară. "Deşi este vorba de numai o zecime dintr-un procent, reducerea ar stimula atragerea de investitori. Una e să zici că ai printre cele mai mici impozite din ţară şi alta este să arăţi că sunt cele mai mici", zice Vasile Fonoage (foto), vicepreşedintele Federaţiei Patronilor Bihor.
Pentru acesta, reducerea echivalează unui act de dreptate faţă de firmele orădene care, deşi au contribuit la bugetul local ani de zile, nu beneficiază de facilităţile oferite nou-veniţilor. "Toată lumea vorbeşte doar de atragerea de investitori. Nimeni nu spune nimic despre firmele deja existente, care s-au luptat să păstreze locurile de muncă inclusiv în criză. O reducere a impozitului pe clădiri le-ar folosi şi lor", argumentează Fonoage.
Ce mare este o mică reducere...
Directorul economic al Primăriei, Nadia Haş (foto), spune însă că diminuarea nu se justifică. "Reducerea impozitului la 0,9% ar influenţa prea puţin companiile, dar ar avea un impact major asupra bugetului local", explică directoarea. Scăderea impozitării ar reduce bugetul local cu 2,3 milioane lei pe an, bani din care se poate plăti întreţinerea tuturor bazelor sportive ale oraşului ori salariile asistenţilor personali ai orădenilor cu handicap pe un an de zile sau modernizarea unei străzi mari.
Directoarea arată că în Timişoara, unde se practică impozitarea cu 0,9%, firmele care îşi plătesc impozitele în avans nu beneficiază de bonificaţia de 5%, în vreme ce în Oradea această facilitate a diminuat veniturile proprii ale oraşului cu aproape 600.000 lei numai anul acesta.
Fără hypermarket-uri!
De fapt, acesta e şi motivul pentru care scutirea de impozit pe proprietate vreme de trei ani în limita a 200.000 euro (ce va fi acordată în perioada 2015 - 2020 companiilor care realizează investiţii de peste 250.000 euro şi creează mai mult de 5 locuri de muncă) nu se va aplica hypermarket-urilor şi dezvoltatorilor imobiliari. În primul caz pentru că majoritatea funcţionează în spaţii cu chirie, iar în al doilea caz pentru că oraşul mai mult păgubeşte. "Dacă facilitatea acordată pentru impozitul pe proprietate pentru un bloc de locuinţe este de 600.000 lei, impozitul pe proprietate generat după vânzarea apartamentelor este de 20.000 lei. Ne-ar trebui 30 de ani ca să recuperăm această sumă", spune directoarea.
În schimb, pentru a forţa creşterea salariilor, municipalitatea caută variante de stimulare a firmelor care îşi plătesc bine angajaţii. Aici este nevoie însă de ajutorul Fiscului, aşa că lucrurile se complică...
Se scumpeşte asfaltul!
Dacă majorarea salariilor e o sarcină dificilă, scumpirea taxelor de parcare se poate face din pix. După ce a investit peste 4 milioane euro în parcarea supraterană, Administraţia Imobiliară Oradea forţează ocuparea ei prin reducerea tarifelor, limitarea la două ore a parcării în centru şi scumpirea abonamentelor de parcare "pe alb". "Pregătim o nouă strategie de parcări. Unele tarife, cum sunt cele de parcarea pe marcajele albe, vor creşte şi cele pentru parcarea supraetajată vor scădea", spune Cristian Beltechi (foto), directorul AIO.
Astfel, abonamentul de parcare pe marcaj alb, cel mai folosit, se va scumpi cu 16,6%, adică de la 60 lei la 70 lei pe lună. La fel, cel pe 3 luni va urca de la 160 la 170 lei, cel pentru 6 luni va ajunge la 325 lei, iar cel pentru un an va fi de 650 lei. Prin comparaţie, tarifele în parcarea supraterană vor fi reduse la doar 65 lei pentru abonamentul pe o lună, mai ieftin decât "pe asfalt", cel pentru 3 luni va coborî la 185 lei, cel pe 6 luni la 370 lei, iar cel pe un an va fi aproape înjumătăţit, de la 1.000 la 650 lei. În plus, va apărea un abonament mixt de 90 lei valabil atât în oraş, pe marcaj alb, cât şi în parcarea supraetajată. Desigur, toate aceste măsuri vor fi luate în folosul orădenilor. Mai puţină domnie şi mai mult mers pe jos. Pentru sănătate şi portofel...
PLĂTITORII
138.000
orădeni sunt cuprinşi în evidenţele Primăriei cu impozite pe locuinţe, maşini şi terenuri
TARIFE DIFERENŢIATE
Plata după oră şi loc
Dacă până acum Sala Mare a Primăriei se închiria cu 500 lei pe zi şi 150 lei pe oră către agenţii economici şi 50 de lei ONG-urilor, de anul viitor taxele se vor plăti în funcţie de oră şi zi. Firmele vor putea închiria sala de luni până vineri cu 500 lei/zi şi 150 lei/oră între orele 8.00-15.00, cu 200 lei/oră între orele 15.00-20.00 şi 300 lei/oră duminica între orele 8.00-20.00. ONG-urile vor plăti 200 lei/zi de luni până vineri, 50 lei/oră între orele 8.00-15,00, respectiv 75 lei/oră după ora 15.00 şi 100 lei/oră sâmbăta şi duminica.
La fel, amplasamentele închiriate comercianţilor cu ocazia evenimentelor organizate de municipalitate, care până acum erau date cu 50 lei/metrul pătrat pe zi indiferent de profilul comercianţilor, se vor plăti după activitate şi ziua închirierii. Astfel, vânzătorii de produse alimentare vor datora 10 lei/mp/zi, tarif care va urca la 50 lei/mp/zi sâmbăta şi duminica, iar comercianţii de produse nealimentare vor datora 7 lei/mp/zi şi 30 lei în week-end. Deţinătorii de parcuri de distracţii vor plăti 5 lei/mp/zi, respectiv 15 lei/mp/ zi la sfârşit de săptămână.
Proiectul de impozite şi taxe interzice închirierea pentru vânzarea de îmbrăcăminte, telefoane mobile sau accesorii pentru acestea, pentru a reduce aspectul de bazar al evenimentelor organizate de municipalitate.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.