Şofer profesionist cu o vechime de 25 de ani fără accidente, Adrian Marcon s-a gândit, la peste 45 de ani, să devină şofer de ambulanţă, cu program de lucru convenabil, în ture şi cu zile libere, plus venituri ce pornesc de la peste 2.000 lei şi ajung chiar şi la 5.000 lei.
Recent, când a aflat că SAJ Bihor a scos la concurs un post de şofer pe autosanitară, s-a înscris cu optimism, dar a sfârşit în frustrare. Comisia de examinare l-a "scos în decor" nemeritat şi primitiv, imputându-i greşeli pe care spune că nu le-a făcut, pentru a-şi avantaja favoriţii. "Ambulanţa a devenit o castă închisă, ca Poliţia şi magistratura", e convins bărbatul.
Cu lecţiile făcute
Posesor al unei mici afaceri în Aleşd, Adrian Marcon recunoaşte că a avut, de fapt, două tentative de a deveni şofer de ambulanţă, prima în urmă cu patru ani, dar atunci dosarul i-a fost respins pentru că nu absolvise un curs de ambulanţier.
Între timp l-a făcut, la Cluj, iar în primăvara aceasta, când un prieten i-a spus că SAJ are un post vacant, şi-a încercat şansa. Îndeplinea toate condiţiile: minimum 3 ani vechime ca şofer profesionist, cu carnet inclusiv pentru camioane, certificat de ambulanţier, apt să ajute echipajul medical în acordarea primului ajutor, cu cazier penal curat şamd.
Pe 15 mai, dintre cei 16 candidaţi, Marcon a obţinut 80 de puncte din 100 posibile, clasându-se pe primul loc la proba teoretică, în care au fost testate cunoştinţele din legislaţia rutieră şi din cea privind asistenţa medicală de urgenţă prespitalicească.
"Mi-au contestat permisul"
După trei zile, pe 18 mai, a susţinut şi proba practică, de conducere. "În ambulanţa pe care am condus-o au urcat preşedintele comisiei de concurs, Adrian Stângă, director tehnic la SAJ Bihor, şeful parcului auto, un şofer şi un reprezentant de sindicat. Stângă mi-a indicat traseul: strada Sucevei - Piaţa Independenţei – strada Clujului – Grădinarilor – Stefan Zweig – Horea – Sucevei", povesteşte bărbatul.
A doua zi, când s-a dus să vadă rezultatul, a rămas şocat: fusese notat cu doar 49 de puncte din 100, clasându-se abia pe locul 11. "Practic, mi-au contestat permisul, e ca şi când nu l-aş merita pentru că n-aş şti să conduc", spune bărbatul, care a anunţat că face contestaţie. "Când a auzit, managerul Gheorghe Pintea mi-a zis că o fac degeaba, pentru că am mers pe interzis, ceea ce nu-i adevărat şi, de altfel, nici nu apare pe fişele de evaluare ale membrilor comisiei".
Punct cu punct
Acestea arată, în schimb, o penalizare cu 15 puncte pentru că "nu a verificat cabina medicală" a maşinii, ceea ce Marcon recunoaşte, dar asta pentru că un Ordin comun al Ministerului Sănătăţii şi al celui al Internelor reglementează că operaţiunea poate fi făcută doar de persoane calificate, pentru fiecare echipament în parte.
Bărbatul a mai fost sancţionat cu 10 puncte fiindcă "nu a redus viteza pe drum accidentat", dar, spune el, noţiunea de drum accidentat nu e definită nicăieri, cu încă 15 puncte pentru că a depăşit viteza de 30 km/h pe strada Clujului, cu 5 puncte pentru că la întoarcerea spre staţia SAJ nu ar fi respectat traseul, luând-o la un moment dat pe strada Muntele Găina, şi în fine, cu încă 15 puncte pentru că "nu a respectat regulile indicatoarelor", deoarece a încetinit într-o intersecţie unde avea prioritate. "O altă maşină mi-a luat-o înainte, am condus preventiv", spune bărbatul.
Pe interes
De fapt, crede Marcon, fără s-o poată dovedi, motivul pentru care examinatorii i-au căutat nod în papură ar fi că pur şi simplu "aveau" pe altcineva. "Nu pot dovedi, dar se spune că se dau şi 5.000 de euro pentru o angajare".
Orice suspiciune, e convins, ar putea fi totuşi înlăturată foarte simplu dacă din comisiile de concurs ar face parte, ca mai demult, reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere şi SMURD, şi – mai ales – dacă tot concursul ar fi înregistrat video şi audio. "Nu înţeleg de ce proba teoretică se filmează, iar cea practică nu, în condiţiile în care deja se înregistrează şi examenele pentru obţinerea permisului".
Chestie de bani
De cealaltă parte, managerul SAJ Bihor, Gheorghe Pintea (foto), susţine că are încredere totală în membrii comisiei de concurs şi nu crede nici că ar fi normal ca din ea să facă parte reprezentanţii altor instituţii, nici că subalternii săi ar fi atât de nesăbuiţi încât să "pună botul" la şpăgi. "Nu cred că în vremurile astea se mai joacă cineva cu aşa ceva, iar domnul respectiv ar trebui să aducă dovezi. Dar eu cred că este doar un reclamagiu", zice şeful SAJ.
Cât despre motivul pentru care nu se înregistrează tocmai proba practică a concursului, unde subiectivismul examinatorilor este cel mai mare, Pintea afirmă că singurul motiv e lipsa banilor necesari pentru achiziţionarea şi montarea unor echipamente pe autosanitare: "Când o să avem fonduri, o să le punem". Ca şi când ar fi nevoie de cine ştie ce sume, nu de câteva sute de lei, măcar pe o singură maşină...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.