Planul Urbanistic General indică strategia de dezvoltare a unei localităţi. Logic, coerent şi imperativ, un PUG bun poate face diferenţa dintre un oraş capabil de creştere armonioasă şi unul condamnat haosului. Cam cum s-a întâmplat multă vreme cu Oradea care, construind fără reguli, s-a revărsat peste câmpuri lăsând în vatra veche uliţe desfundate.
Noul regulament de urbanism va interzice extinderea intravilanului pentru următorii 10 ani. "Avem în intravilan 2.500 de hectare pe care oraşul se poate dezvolta", spune primarul Ilie Bolojan. Iar asta e numai una din surprize...
Modernizare cu forţa
Proiectul PUG, făcut pentru 759.000 lei fără TVA de asocierea firmelor Planwerk, IHS România şi Vitamin Arhitects, oferă soluţii noi la probleme vechi. Unele de-a dreptul şocante pentru conservatori. Propunerea de demolare a unui front de case din străzile Avram Iancu şi Sucevei, pentru lărgirea trotuarelor şi amenajarea unui inel ocolitor al zonei centrale pe direcţia străzilor Sucevei, Magheru, Petofi, Menumorut şi Decebal, a surprins pe toată lumea. Cerută de primarul Ilie Bolojan (foto), măsura urmăreşte tocmai eliminarea traficul auto din centru şi transformarea pieţelor Ferdinand şi Unirii în zone pietonale.
Noul PUG mai propune construirea unui inel ocolitor dincolo de centură, care să scoată traficul greu din zonele locuite. Noua centură ar urma să fie racordată la DN1 în dreptul comunei Oşorhei şi ar ocoli Oradea prin dreptul CET II, înaintând spre vest pe un pasaj suprateran construit peste calea ferată din Sântandreiului. Drumul va străbate câmpurile pe direcţia Frigoexpres cu traversarea Crişului Repede pe un pod nou, şi se va lega de viitoarea autostradă în Biharia urmând DJ 190.
Documentul mai prevede amenajarea de piste de biciclete de-a lungul cursurilor de apă şi între zonele turistice, construirea de pasaje peste centură şi amenajarea a două autogări în Piaţa Bucureşti şi strada Nufărului. Planul recomandă extinderea campusului universitar şi dotarea lui cu un centru de conferinţe, amenajarea unui centru de târguri şi expoziţii în vecinătatea viitorului parc industrial din strada Ogorului, construirea de parcări supraterane în curţile şcolilor de cartier, copiii urmând să facă sport deasupra lor, amenajarea de pieţe publice în zonele aglomerate din Rogerius şi Nufărul, plus multe altele.
Şi capra, şi varza
Gândit să îmbine ideile clientului cu cele ale specialiştilor, PUG-ul suferă însă şi de incoerenţe. Pe de-o parte Primăria propovăduieşte reabilitarea faţadelor clădirilor centrale, dar vrea să demoleze două străzi! La fel, ideea transformării centrului în zonă pietonală se bate cap în cap cu construirea de parcări subterane în Piaţa Independenţei, Parcul Traian şi în curtea Primăriei.
"Dincolo de faptul că e aberant să dărâmi clădiri vechi din centrul oraşului, când toată Europa şi le protejează, măsurile nu fac decât să încurajeze traficul. Lărgirea străzilor şi construcţia parcărilor vor atrage maşinile ca un magnet", zice arhitectul Cristian Puşcaş (foto).
Rămâne de văzut
Primarul Ilie Bolojan rămâne la părerea sa: "Aceste măsuri vor scoate traficul auto din centrul oraşului". Edilul susţine că partea lărgită a străzii Avram Iancu va reveni pietonilor şi bicicliştilor, iar la finalizarea parking-urilor subterane municipalitatea va desfiinţa un număr egal de locuri de parcare de pe carosabilul din Parcul Traian şi Piaţa Unirii, spaţiul eliberat fiind lăsat trecătorilor care acum abia se strecoară printre maşini.
Oricum, primarul consideră că PUG-ul e prea important pentru a fi impus arbitrar. "Documentul va trebui discutat transpartinic pentru identificarea celor mai bune soluţii, fiindcă este în joc dezvoltarea oraşului în următorii 30 de ani". Proiectul a fost publicat la sfârşitul lui martie pe portalul Primăriei, iar orădenii mai au la dispoziţie săptămâna aceasta pentru a formula propuneri, strategia urmând să fie dezbătută în Consiliul Local la sfârşitul lunii aprilie. Dacă va fi adoptată, ea va sta la baza viitorului regulament de urbanism şi va deveni lege locală. Perfectibilă, dar de preferat oricând lipsei unei legi...
RĂZBOIUL IERBII
Oradea, oraş verde sau gri?
Autorii noului PUG sunt chemaţi să lămurească şi problema suprafeţelor verzi ale oraşului. Reprezentanţii municipalităţii sunt revoltaţi că, potrivit proiectului redactat, spaţiul verde pe cap de orădean ar fi de doar 12 mp faţă de cei 26 mp calculaţi în 2011 de Cadastrul Verde.
Edilii reproşează firmelor că au folosit subcontractori locali, care ar fi "umblat" la cifre. În replică, firmele pun diminuarea suprafeţei pe seama modificării legislaţiei, care mai nou interzice includerea cimitirelor la zone verzi.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.