Anul acesta, Oradea vrea să sărbătorească Ziua Mondială a Mediului în stil mare. Mai precis, lansând la apă o barcă făcută din plastic, 100% funcţională.
Proiectul bărcii ce va purta pe Crişul Repede şase persoane a fost deja selectat printr-un concurs pentru studenţii de la Arhitectură, barcagiii voluntari au fost aleşi din rândul acestora şi al unor elevi, aşa că orădenii sunt îndemnaţi să adune doar materia primă necesară: PET-urile!
Colectare ca la şcoală
Ideea construirii unei bărci din PET-uri au lansat-o două agente ale Poliţiei Locale Oradea. E drept, nu este originală, în ţară fiind încercate în trecut proiecte similare, dar e totuşi o premieră locală. „Barca Verde este un proiect menit să promoveze reciclarea şi prin care ne dorim să implicăm întregul oraş într-o acţiune cetăţenească”, spune Monica Ambro (foto), purtător de cuvânt al Poliţiei Locale.
Practic, angajaţii instituţiei îşi provoacă toţi concitadinii să colecteze PET-uri de toate dimensiunile, pentru strângerea lor cooptând în proiect şcolile şi grădiniţele din oraş. „Am căutat forma cea mai potrivită prin care să adunăm organizat PET-urile”, explică Ambro opţiunea. Dacă ar fi stabilit un loc unde să fie lăsate, pur şi simplu, flacoanele, poliţiştii riscau să transforme zona respectivă într-o groapă de gunoi.
Adunaţi PET-uri!
Aşa, fiecare unitate de învăţământ din oraş s-a transformat deja într-un punct de colectare a materiei prime pentru barca verde. „Împreună cu operatorul RER Ecologic Service, partenerul nostru în proiect, vom prelua PET-urile de la fiecare şcoală şi grădiniţă”, precizează reprezentanta Poliţiei Locale. Ca urmare, agenţii îi îndeamnă pe orădenii dornici să participe la proiect, fie şi indirect, să ducă PET-urile la cea mai apropiată şcoală ori grădiniţă. Atenţie, însă: pentru a putea fi folosite la construcţia bărcii, flacoanele trebuie să fie întregi, nestrivite.
Din şcoli şi grădiniţe, PET-urile vor ajunge la voluntarii mobilizaţi tot de Poliţia Locală, elevi şi studenţi, care vor munci efectiv la construirea ambarcaţiunii.
Nu o simplă adunătură
Coordonatorul operaţiunii va fi Cătălin Spiridon, student în anul IV la Facultatea de Arhitectură a Universităţii orădene, autorul proiectului desemnat câştigător la concursul de idei organizat în rândul studenţilor. Modelul propus de Cătălin a fost ales de un juriu format din ecologişti şi specialişti în arhitectură pentru că părea cel mai viabil.
„A propus un design foarte aplicat şi foarte bine documentat din două puncte de vedere: al materialului de construcţie şi al noţiunii de navigare. A demonstrat că a studiat ce înseamnă un obiect plutitor şi navigabil, iar barca proiectată este mai mult decât o adunătură de PET-uri”, explică arhitectul Cristian Puşcaş, cel care a organizat competiţia. Ambarcaţiunea concepută de Cătălin are locuri anume pentru vâslaşi, precum şi un catarg cu pânză, aşa că nu există niciun motiv să nu poată fi folosită conform regulilor navigaţiei.
Arhitect cu emoţii
Pentru proiectant, confecţionarea bărcii este totuşi o provocare. „Barca este gândită să susţină 6 persoane, aşa că va conţine cam 2.500-3.000 de PET-uri netăiate, plus multe altele tăiate”, spune Cătălin. În consecinţă, necesarul de flacoane ce vor fi lipite şi legate cu frânghii este semnificativ. „Am emoţii, pentru că timpul e scurt şi niciunul dintre noi, cei care lucrăm voluntar la proiect, nu am mai făcut o barcă din PET-uri”, explică tânărul. Tocmai de aceea, echipa e deschisă oricărui orădean dornic să dea o mână de ajutor, voluntar, bineînţeles.
Cel mai important detaliu, în momentul de faţă, este colectarea PET-urilor necesare pentru confecţionarea bărcii. O provocare pentru toţi orădenii, care pot dovedi că au spirit de echipă şi pot contribui la un proiect care nu va aduce niciun beneficiu material nimănui. Nu în mod direct. Dar va fi, în schimb, o bună lecţie de reciclare pentru fiecare dintre noi...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.