Inclusă ca obiectiv prioritar în Master Planul General de Transport al României în anul 2016, în timpul guvernării tehnocrate, când orădeanul Marcel Boloş, în prezent ministru al Fondurilor Europene, era secretar de stat în Ministerul Transporturilor, electrificarea şi modernizarea liniei ferate Episcopia Bihor – Cluj Napoca începe să se concretizeze.
La Prefectura Bihor a fost prezentat, joi, studiul de fezabilitate aferent acestui proiect în valoare de 7,3 miliarde lei (1,52 miliarde euro), realizat de asocierea dintre firmele Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial SA Madrid (Spania) și Baicons Impex SRL București (România), în prezenţa directorului general al companiei CFR Infrastructură, Petru Ceşa, a prefectului de Bihor, Dumitru Ţiplea, şi a reprezentanţilor celor 41 comune şi oraşe bihorene de pe marginea căii ferate.
Potrivit prefectului Dumitru Ţiplea, Studiul de Fezabilitate prevede reabilitarea totală a liniei ferate de la graniţa cu Ungaria până în Cluj (166 kilometri), dublarea liniei între Oşorhei şi Telechiu (17,9 km), electrificarea întregii căi, precum şi modernizarea celor două gări mari de pe traseu (Oradea şi Cluj) şi a staţiilor şi haltelor din celelalte localităţi traversate de calea ferată.
„Judeţul Bihor s-a mişcat cel mai bine la întocmirea formalităţilor de până acum. În 5 zile, din cele 41 avize de la UAT-urile din Bihor, CFR Infrastructură a obţinut deja 40, mai trebuie să-şi dea avizul doar Primăria Borş”, a declarat vineri, BIHOREANULUI, prefectul Dumitru Ţiplea.
Acesta a explicat că următorul pas este ca reprezentanţii CFR Infrastructură să se întâlnească cu cei ai celor 41 UAT-uri pentru a conveni asupra unor solicitări ale unora dintre acestea, care au emis avize cu observaţii. „Vadu Crişului, de pildă, a avizat cu observaţii studiul de fezabilitate deoarece prevede ca traseul să treacă peste o proprietate ce va trebui expropriată, dar nu asta e problema, ci faptul că pe ea a fost construită o staţie de pompare, aşa că trebuie găsită o soluţie fie pentru mutare, fie pentru ocolirea ei”, a explicat prefectul.
Potrivit oficialului, după „ajustările” de rigoare, urmează scoaterea la licitaţie a lucrărilor de proiectare şi execuţie, anunţul urmând să fie publicat şi în Jurnalul de Operaţiuni al Uniunii Europene, dată fiind valoarea mare a proiectului şi faptul că proiectul are ca sursă de finanţare fondurile europene din Programul Operaţional pentru Infrastructură Mare.
„Dacă nu vor fi piedici la licitaţie, aceasta s-ar putea finaliza în cursul anului acesta, astfel încât de anul viitor să înceapă proiectarea şi execuţia. Termenul de implementare a proiectului este de 48 luni, ceea ce înseamnă că dacă totul va merge bine la sfârşitul anului 2024 linia ferată va fi electrificată şi modernizată”, a mai spus prefectul Dumitru Ţiplea.
Prin implementarea proiectului, viteza de deplasare a trenurilor între Episcopia Bihor şi Cluj Napoca va creşte la 160 km/h pentru cele de persoane (care vor ajunge cu 52 minute mai repede între cele două puncte) şi 120 km/h pentru cele pentru marfă.
Proiectul mai prevede, de asemenea, modernizarea gărilor din Oradea şi Cluj, precum şi a staţiilor de pe traseu.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.