Directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, a anunţat luni, la Oradea, într-o conferinţă de presă desfăşurată la Prefectura Bihor împreună cu prefectul Claudiu Pop, că schimbă foaia în ce priveşte DN 76 Oradea - Beiuş.
Neaga a spus că va rezilia contractul cu Compania de Construcţii Căi Ferate şi drumuri Timişoara şi Societatea Construcţii în Transporturi Bucureşti pentru lucrările de reabilitare. Motivul? De astă toamnă până acum, progresia fizică a lucrărilor a fost de numai 0,7% din volumul total.
Bani au fost, bunăvoinţă a fost
Şeful CNADNR a amintit că instituţia pe care o reprezintă a asigurat finanţarea pentru reabilitarea DN 76, „mutând-o” de la creditarea cu Banca Europeană de Investiţii pe fonduri europene, însă firma desemnată prin licitaţie să o execute nu pare interesată, şi nici capabilă să asigure finalizarea ei până la iarnă, când „expiră” posibilitatea de folosire a banilor UE.
Neaga a amintit, de asemenea, că la începutul primăverii a fost schimbată şi soluţia tehnică, optându-se pentru reciclarea asfaltului existent pe şosea, astfel încât lucrările să progreseze într-un ritm mai alert, dar tot degeaba: „Din octombrie 2014 până luna aceasta, progresia fizică a lucrărilor este de numai 0,7%”.
„Mi-e ruşine”
Narcis Neaga a anunţat că, în această situaţie, contractul cu CCFT-SCT va fi reziliat, iar din suma depusă ca garanţie de bună execuţie CNADNR va face „lucrări de reparaţii urgente”, pentru că „aşa nu se poate circula”, şi concomitent va pregăti o licitaţie prin procedură de cerere de oferte, pe loturi de câte 15 kilometri, astfel ca „până în toamnă să fie reabilitată calea de rulare”.
„Până acum am tot încercat, pe ideea că este o firmă românească. La toate întâlnirile pe care le-am avut le-am spus că nu se ia lumea de ei, toţi pomenesc numele nostru. Ei încă nici nu ştiu, de mâine le trimitem anunţul de reziliere, vor afla de la dumneavoastră. Dar nu mai tolerăm întârzieri, orice zi de întârziere este o zi pierdută din timpul nostru de viaţă, orice zi de întârziere presupune vieţi distruse, familii îndoliate. Şantierele sunt staţiuni de odihnă pentru ei. Gata, nu mai merge aşa. Când circulăm cu maşina nu mai suntem nici directori la CNADNR, nici redactori, nici ingineri... Mie mi-e ruşine că sunt directorul Companiei din cauza unor asemenea firme”, s-a dezlănţuit Neaga.
Şeful CNADNR a precizat că „în 10 zile vom posta pe SEAP (n.r. – Sistemul Electronic de Achiziţii Publice) anunţul” pentru firmele care vor dori să participe la procedura de cerere de oferte şi „sperăm că în 20-21 de zile să avem oferte, să se poată termina lucrările până în toamnă, să nu pierdem banii europeni”.
Legea trebuie schimbată
La fel cum a afirmat şi prefectul Claudiu Pop, Narcis Neaga a repetat că îşi „asumă” faptul că până la toamnă „se va circula omeneşte” pe tronsonul Oradea – Beiuş al DN 76, urmând ca Guvernul să încerce să nu piardă fondurile UE alocate pentru această lucrare în condiţiile în care nu vor fi finalizate şi lucrările de artă (poduri, podeţe etc) şi să „obţinem o fazare pe perioada următoare”, adică posibilitatea de a cheltui banii şi în următorul exerciţiu financiar european, pentru intervalul 2014-2020.
De asemenea, şeful CNADNR a afirmat că a propus Guvernului schimbarea Legii achiziţiilor publice, astfel încât să nu mai poată participa la licitaţii firme care nu au capacitatea tehnică de a executa lucrările şi nici posibilitatea ca aceste licitaţii să fie câştigate la preţuri de dumping.
„Vrem să se renunţe la criteriul cel mai mic preţ, care este păgubos, şi să propunem o clasificare a firmelor, pentru că nu se poate ca o licitaţie pentru o autostradă să fie câştigată de o firmă care n-a făcut decât drumuri judeţene”, a spus Narcis Neaga.
„Chinzai” istoric
DN 76 Oradea – Deva are o lungime totală de 192 km şi costă, potrivit contractelor încheiate de CNADNR pe diverse tronsoane cu firme diferite, 437 milioane lei, bani din fonduri UE, după ce, până în 2012, guvernele anterioare au constatat că nu pot accesa un credit de la BEI din cauza depăşirii ţintei de deficit bugetar.
În Bihor, pe cei 31 km ai tronsonului Ştei-Beiuş lucrează asocierea Azvi-Azcale, pe tronsonul de 33,31 km între Ştei şi Vârfurile a fost contractată Construct Mod, iar pentru cei 50,73 km dintre Oradea şi Beiuş CCCF Timişoara, cumpărată în 2013 de SCT Bucureşti.
Pe această din urmă porţiune lucrările sunt în cea mai mare întârziere, stadiul fizic al celor executate fiind, conform site-ului CNADNR, de numai 8%.
Starea deplorabilă a DN 76 a provocat, de altfel, numeroase proteste ale şoferilor bihoreni, dar şi accidente rutiere soldate cu victime şi avarierea maşinilor.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.