Instanţele orădene au obligat Compania Căile Ferate Române SA să-i plătească despăgubiri unui orădean care a călătorit cu un taxi de la Cluj Napoca până la Oradea, după ce, din cauza unor lucrări de infrastructură, trenul rapid Bucureşti-Oradea s-a oprit la Cluj, iar reprezentanţii companiei nu i-au asigurat transportul de acolo până la destinaţie.
Trenule, maşină mică
Procesul a fost declanşat de orădean în urma unui incident din primăvara anului 2016. Bărbatul îşi cumpărase bilet pentru trenul rapid Bucureşti-Oradea din noaptea de 2 spre 3 aprilie, la vagonul de dormit. Din pricina unor lucrări de reabilitare la tunelul de cale ferată Bălnaca, între staţiile Şuncuiuş şi Bratca, trenul s-a oprit în Gara Centrală din Cluj Napoca, reprezentanţii companiei anunţându-i că vor continua drumul cu două autobuze a câte 55 de locuri. Însă locurile nu au fost suficiente, motiv pentru care orădeanul a fost nevoit să se urce într-un taxi ca să ajungă acasă.
Ulterior, bărbatul s-a îndreptat împotriva CFR prin intermediul unui proces de pretenţii, solicitând restituirea contravalorii biletului de tren din gara CFR Cluj Napoca şi până la Oradea, alţi 346,01 lei reprezentând transportul taxi, plus daune morale în valoare de 5.000 lei pentru că, spunea el, de pe urma călătoriei s-a ales cu un guturai care l-a ţintuit la pat vreme de 5 zile.
Procesul a început la Judecătoria Oradea, unde, prin sentinţa pronunţată pe 13 octombrie 2017, instanţa i-a dat parţial dreptate. Astfel, judecătorul a dispus ca CFR să-i returneze atât contravaloarea biletului din Cluj până la Oradea, dar şi cei 346,01 lei, contravaloarea cursei cu taxiul, însă nu şi daunele morale solicitate.
Să plătească!
"În prezenta cauză, transportatorul nu şi-a executat obligaţia contractuală de a asigura reclamantului deplasarea la destinaţie, în localitatea Oradea, corespunzător legitimaţiei de călătorie achitate de acesta", a explicat judecătorul, iar cele două autobuze pe care compania le-a pus la dispoziţia călătorilor aveau "număr de locuri insuficient", care nu au ajuns nici pentru călători şi nici pentru bagajele acestora.
Potrivit sentinţei, vinovăţia companiei este evidentă, din moment ce "nu a realizat rezultatul la care s-a obligat", iar legislaţia din domeniu prevede dreptul călătorilor la rambursarea parţială a preţului legitimaţiei de transport feroviar în astfel de situaţii.
"Faptul că reclamantul nu a depus originalul biletelor de călătorie nu poate atrage respingerea ca inadmisibilă a acestei pretenţii, astfel cum a solicitat pârâta, de vreme ce prejudiciul reclamantului este cert, fiind consecinţa directă a neexecutării obligaţiei de transport în condiţiile contractate", a arătat instanţa.
"Un prejudiciu direct"
Judecătorul a stabilit că orădeanul e îndreptăţit să-şi încaseze banii plăţi pentru transportul cu taxi. "De vreme ce reclamantul nu a avut posibilitatea să ocupe un loc în autobuzele puse la dispoziţia călătorilor, datorită numărului insuficient de locuri, acesta a fost îndreptăţit să-şi continue călătoria cu un alt mijloc de transport, chiar la un preţ mai ridicat, respectiv cu un taxi. Costul călătoriei cu taxi reprezintă un prejudiciu direct şi imediat cauzat acestuia prin executarea doar parţială a transportului cu trenul, legătura de cauzalitate fiind dovedită", se arată în soluţia pronunţată de Judecătoria Oradea.
Pe de altă parte, judecătorul a respins solicitarea făcută de bărbat pentru daune morale. "Instanţa a constatat că probele de care a înţeles să se folosească reclamantul nu sunt suficiente pentru a justifica temeinicia pretenţiilor sale privind obligarea pârâtelor la acordarea daunelor morale în sumă de 5.000 lei". Motivul? În opinia judecătorului, orădeanul nu a adus suficiente dovezi că răceala cu care s-a ales după acea noapte are legătură cu neplăcerile cauzate de anularea cursei.
Definitiv
Cum s-a ajuns la această concluzie? În primul rând, a explicat judecătorul, reclamantul a aşteptat maximum o oră în gară până să-şi găsească un mijloc de transport care să-l aducă la Oradea, iar din probele de la dosar reiese că în dimineaţa cu pricina nu au fost nici precipitaţii şi nici alte fenomene meteorologice "de natură a-i deteriora starea de sănătate". Ca atare, nu se poate ajunge "la concluzia indubitabilă că boala probată prin certificatul medical a fost contactată de reclamant ca urmare a neexecutării contractului de transport".
Verdictul a fost menţinut în întregime, anul trecut, de Tribunalul Bihor, însă atât reprezentanţii CFR cât şi orădeanul au atacat-o, verdictul final fiind dat, marţi, 19 martie, la Curtea de Apel Oradea. Aici, completul de judecată a schimbat, parţial, soluţia, dispunând ca CFR să-i plătească orădeanului doar banii cheltuiţi pentru taxi şi cheltuielile cu judecata, respingând celelalte pretenţii, adică restituirea contravalorii biletului de tren de la Cluj până la Oradea şi plata unor daune morale.
Motivele instanţei nu sunt, încă, publice, dar soluţia este definitivă şi, ca atare, CFR este obligată să se conformeze.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.