Dezastrul de la Aeroportul Oradea e atât de grav încât cei doi aleşi ALDE din Consiliul Judeţean Bihor, până acum parteneri supuşi în coaliţia cu PSD şi UDMR, au decis să nu-l mai cauţioneze.
La capătul unor săptămâni fierbinţi, în care preşedintele CJ, Pásztor Sándor, a fost acuzat că a sabotat Aeroportul, iar Consiliul de Administraţie dominat de UDMR că a pus la cale un concurs cu dedicaţie pentru o favorită a formaţiunii maghiare, cei doi reprezentanţi ALDE, vicepreşedintele Traian Bodea şi consilierul Julien Mateiaş, au votat propunerea PNL de revocare a CA şi de numire a unuia mai puţin politizat. "Dezvoltarea Aeroportului, de care depinde dezvoltarea municipiului şi a judeţului, este mai importantă decât păruielile politice", a motivat Bodea.
Urmarea? Aeroportul va avea un CA în care, aşa cum cerea primarul Ilie Bolojan, vor avea un cuvânt de spus atât municipalitatea, cât şi oamenii de afaceri locali.
Preşedinte sabotor
Bătălia pentru un nou Consiliu de Administraţie la Aeroport în locul celui pus de CJ prin votul UDMR-PSD-ALDE în mai 2017 a început la jumătatea lunii septembrie, când fostul director al aerodromului, Gheorghe Pasc (foto), demisionar din 2 septembrie, a dezvăluit că Pásztor Sándor ar fi împiedicat cu premeditare dezvoltarea acestuia.
El a afirmat că şeful CJ a subminat relaţia cu Ryanair, cu care el semnase în 9 septembrie 2016 un contract de operare în baza căruia compania a asigurat 5 curse internaţionale, deconspirând detalii din contract şi făcând declaraţii contra operatorului tocmai în perioada în care se discuta posibilitatea unui hub la Oradea, adică alocarea unei aeronave care să efectueze cel puţin trei curse pe zi. Pasc a afirmat că, în loc să facă acest lucru, firma a oprit de tot zborurile şi chiar a sistat orice alte discuţii în prezenţa lui Pásztor.
Mai mult, el a susţinut că în această vară şeful CJ i-a interzis şi să mai poarte discuţii "cu vreo companie", în special cu Ryanair şi Wizz Air, ceea ce l-ar fi lămurit că este adevărat "ceea ce apare în presă: trebuie ca Oradea să nu mai aibă zboruri".
Afirmaţiile sale surveneau la o zi după ce primarul Ilie Bolojan criticase conducerea CJ şi CA-ul Aeroportului fiindcă, în loc să selecteze un manager profesionist printr-un concurs internaţional, au aranjat o procedură la care s-au depus doar trei dosare, din care numai unul complet: cel al Cristinei Antik, contabilă de şcoală şi membră CA "agreată" de UDMR. Încă din vară, avea să întărească Pasc, femeia, soţia judecătorului Levente Antik de la Curtea de Apel Oradea, "s-a dus prin birouri şi s-a lăudat că va fi viitoarea directoare".
Să plece!
Dată fiind importanţa Aeroportului pentru economia locală, PNL şi-a mandatat aleşii din CJ să întocmească un proiect de Hotărâre pentru anularea concursului cu dedicaţie şi revocarea membrilor CA care l-au girat. Printr-un comunicat, însă, şefii judeţului s-au victimizat acuzând "presiunile" puse asupra lor şi au anunţat doar că vor înfiinţa o comisie de anchetă care, culmea, să verifice "situaţia reală". Asta după ce astă-primăvară, când chiar liberalii au cerut o asemenea comisie, coaliţia PSD-UDMR-ALDE le-a respins propunerea.
Totuşi, PNL-iştii nu s-au dat bătuţi. Marţi, consilierii Călin Gal şi Ionel Avrigeanu au anunţat că au depus oficial proiectul de Hotărâre la CJ, motivându-l prin faptul că CA şi-a dovedit şi incompetenţa, şi rea-credinţa: din 220.000 pasageri în 2018 au rămas circa 40.000, nu există nicio cursă externă, cele interne sunt "la nivel minim", iar noul terminal, care trebuia finalizat în august 2018, ar putea să nu fie gata nici la sfârşitul acestui an.
În plus, Gal a enumerat "ilegalităţile în cascadă" săvârşite de CA în organizarea concursului, prin încălcarea OUG 109/2011 privind administrarea întreprinderilor publice: procedura a fost declanşată înainte ca postul să fie vacant, aşa-numita Scrisoare de Aşteptări pentru viitorul manager făcută de CA nu a fost aprobată prin Hotărâre de Consiliu Judeţean, concursul n-a fost anunţat în plan internaţional, iar comisia de concurs nu era formată, cum cere legea, din specialişti în recrutarea de resurse umane. "Dl Pásztor ştia toate aceste lucruri, primea informări lunar de la CA, sau trebuia să le ştie", a conchis Gal, subliniind că viitoarea "comisie de anchetă" a CJ nu are cum să scoată la lumină decât aspecte pe care Pásztor le cunoştea foarte bine.
"Recomandare" pentru anulare
Vinerea trecută, spusele liberalilor au fost confirmate chiar de cei pe care aceştia i-au acuzat. În prima sa conferinţă de presă de la instalarea în funcţie, preşedintele CA, Bimbo-Szuhai Tibor (foto), a declarat că şeful CJ, Pásztor Sándor, tocmai îi trimisese o "recomandare" pentru anularea concursului, în baza concluziilor "comisiei de anchetă" formate din trei funcţionari ai CJ. Atât doar că a încercat să minimalizeze ilegalităţile, susţinând că singura problemă ar fi fost un simplu "viciu de procedură" privind Scrisoarea de Aşteptări. Dar, s-a scuzat el, nici la Tulcea şi Suceava CA-urile nu au cerut aprobarea CJ-urilor.
În plus, Bimbo a susţinut că Pásztor nu i-a interzis fostului director să negocieze noi curse, ci doar să-l informeze şi pe el despre derularea discuţiilor. Totodată, a zis UDMR-istul, vinovat de nereguli ar fi tocmai Pasc, care a deconspirat scrisoarea prin care Ryanair arăta că nu mai vrea să audă de Pásztor, iar la plecarea din funcţie a luat două dosare cu corespondenţa purtată cu operatorul irlandez şi cu Wizz Air, motiv pentru care i-a intentat un proces şi a sesizat Poliţia.
Ofertă către Primărie
După doar o oră, într-o altă conferinţă de presă, la CJ, Pásztor a negat şi el că ar fi sabotat Aeroportul, susţinând că, dimpotrivă, a făcut tot posibilul să se găsească alţi operatori aerieni, şi a anunţat că CA-ul deja dăduse curs "recomandării" sale, hotărând anularea concursului şi "demararea unei noi proceduri în cel mai scurt timp".
Mai mult, Pásztor a spus că îşi doreşte ca următoarea procedură de selecţie a managerului s-o facă o "comisie externă" formată din 11 reprezentanţi, câte unul din partea statului, a CJ, Prefecturii, Primăriei, Parcului Industrial Oradea şi Parcurilor Industriale Bihor (existente doar pe hârtie), Camerei de Comerţ, Agenţiei de Management al Destinaţiei (subordonată tot CJ), Asociaţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune (a municipalităţii), precum şi al "hotelierilor din Oradea sau din Băile Felix".
Cât despre revocarea CA-ului controlat de UDMR, cu 3 membri, şi în care ALDE are 2 reprezentanţi, iar PSD unul, Pásztor a susţinut că nu ar fi oportună, deoarece Aeroportul ar rămâne fără conducere.
"Sunteţi apropiat de Budapesta"
În condiţiile în care opoziţia PNL şi-a menţinut cererea de revocare, iar şefii UDMR şi PSD arătau că nu-i vor da curs (Mang motivând anterior că asta ar însemna ca cei demişi să fie compensaţi cu 9 îndemnizaţii lunare), singurii care nu se pronunţaseră până la şedinţa CJ de sâmbătă, când a fost programată discutarea chestiunii, au rămas cei doi aleşi ai ALDE, vicepreşedintele Traian Bodea şi consilierul Julien Mateiaş. Iar în ziua Z, în prezenţa liderului filialei judeţene, Ciprian Blejan, tocmai aceştia au făcut diferenţa.
Dezbaterea propunerii PNL a decurs într-o atmosferă încinsă. Consilierul Călin Gal (foto) a reiterat rechizitoriul la adresa şefului CJ şi a membrilor CA, acuzând că "a fost făcută o adevărată strategie pentru a pune Aeroportul pe butuci", enumerând încă o dată încălcările "flagrante, repetitive şi în cascadă ale legii" şi concluzionând tranşant, cu referire inclusiv la Pásztor: "Cum să rămână în funcţie acest CA, când a încălcat toate prevederile legii? Ce a făcut este sabotaj, a sabotat interesele orădenilor, eu în locul dvs. mi-aş fi dat demisia. Ştiu, sunteţi apropiat de Budapesta, dar nu trebuie să daţi la o parte interesele Oradiei pentru Debreţin".
Mang şi securistul
La rându-le, preşedintele CJ şi şeful CA s-au rezumat în a repeta insistent argumentele deja înşirate jurnaliştilor cu o zi înainte: Pásztor n-a săvârşit niciun sabotaj, singura sa culpă fiind că "s-a implicat prea mult" în soluţionarea problemelor Aeroportului, iar "viciul de procedură" fusese deja rezolvat prin anularea concursului. Fireşte, ambii i-au acuzat pe liberali că politizează un subiect atât de tehnic cum e managementul aeroportuar, deşi înşişi membrii CA îşi datorau poziţiile partidelor. "Aeroportul Oradea haideţi să nu fie o victimă colaterală a discuţiilor politice, pentru că este în interesul orădenilor să existe curse internaţionale", a spus Bimbo cu tupeu, numind cererea de revocare drept "circ politic".
În ajutorul UDMR a sărit şi Ioan Mang (foto), care după 7 ani de colaborare cu fostul director i-a demascat lui Pasc trecutul de securist. Îndemnând consilierii să se documenteze pe internet, PSD-istul a spus că înainte de 1989 acesta făcea în aviaţie învăţământ politic, iar la Revoluţie a tras cu arma împotriva militarilor care trebuiau să apere Aeroportul Otopeni. "Vinovatul, ca norocul, şi-a dat demisia", a spus Mang, încercând să închidă subiectul.
"Emanciparea" ALDE
Cu toate că nici unul dintre cei doi reprezentanţi ai ALDE nu a luat cuvântul de o parte sau de alta, ei au produs surpriza: Traian Bodea şi Julien Mateiaş au votat pentru revocarea CA alături de PNL-işti, asigurându-le astfel 18 sufragii, în timp ce PSD şi UDMR au rămas cu doar 16.
"Asta înseamnă că CA este revocat", a constatat la final preşedintele CJ, atât de supărat încât nici nu a mai dat mâna cu Bodea, lăsându-l cu braţul întins şi declarând presei că încă dinainte de şedinţă "nu eram siguri" pe votul, iată, al foştilor aliaţi. Mai vehement, Mang şi-a acuzat foştii tovarăşi de drum că şi-au sacrificat propriii reprezentanţi din CA, zicând că "probabil ALDE a considerat că cei doi membri ai lor nu sunt buni", dar şi plângându-se de "ameninţări". "Au fost ameninţări şi în presă, şi peste tot", a spus PSD-istul, făcând referire, probabil, la o postare pe Facebook, preluată de BIHOREANUL, prin care cu o zi înainte Bodea anunţa că vrea să pună capăt "păruielii politice" şi că va susţine în CJ "orice propunere pe care o voi considera bună pentru a aduce schimbări la Aeroportul Oradea".
Şi iată că a făcut-o spectaculos, deschizând calea pentru o conducere a aerodromului poate mai profesionistă şi, în mod sigur, mai puţin politizată!
VOCEA ORĂDENILOR
Petiţie pentru Aeroport
Situaţia de la Aeroportul Internaţional Oradea, modernizat la standarde UE, dar lăsat de peste un an fără curse externe, i-a determinat şi pe bihoreni să reacţioneze. În mediul online, a fost iniţiată o petiţie prin care oamenii au cerut ca "dezastrul" să fie "oprit imediat".
"Este inadmisibil ca o mână de oameni cu interese să distrugă Aeroportul Oradea. Oradea are nevoie cu disperare de un aeroport pe măsura oraşului, orădenii s-au săturat să facă naveta în Debrecen şi Budapesta doar ca să umple buzunarele celor din Consiliul Judeţean Bihor. Împreună vom reuşi!", se arată în textul postat pe site-ul de petiţii avaaz.org.
Intitulat "Împreună pentru Aeroportul Oradea", mesajul a contabilizat aproape 12.000 de semnături până sâmbătă.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.