URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 11 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
19 Iulie 2012, 08:35

SMURD la înălţime: Acoperişul Spitalului Judeţean s-ar putea transforma în pistă pentru elicopter

SMURD la înălţime: Acoperişul Spitalului Judeţean s-ar putea transforma în pistă pentru elicopter (Foto: Ovidiu Pop) - ACOPERIŞUL-PISTĂ. Acoperişul Spitalului Judeţean ar putea deveni pistă de aterizat pentru elicoptere. "Ar fi cea mai bună variantă pentru realizarea heliportului", spune medicul Hadrian Borcea
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Vi s-a întâmplat, probabil, să aveţi o rudă sau un prieten la Urgenţe, să staţi ore în şir în faţa uşii şi să nu ştiţi nimic despre ce se întâmplă înăuntru, să-i vedeţi pe medici agitaţi şi să vă imaginaţi tot felul de scenarii. În curând, asta nu se va mai întâmpla la Spitalul Judeţean, pentru că aparţinătorii vor putea "controla" pacientul în orice moment, de pe calculator.

Este unul din cele două proiecte ce vor fi implementate la nivelul Unităţii de Pimire a Urgenţelor (UPU) până în toamna acestui an. Cel de-al doilea vizează construcţia unei piste pentru elicopterul SMURD, astfel încât bolnavii care trebuie transportaţi de urgenţă să câştige timp preţios în lupta pentru viaţă.

06 Hadrian Borcea.jpgSalvarea vine de sus

Ambele proiecte au primit recent finanţare de la Fundaţia Rompetrol, prin programul de responsabilitate socială "Împreună pentru fiecare". Primul a fost depus de UPU-SMURD şi vizează construirea unei piste de aterizare pentru elicopter. "Ideea există de mai mulţi ani, dar nu am găsit surse financiare. Anul acesta, fundaţia a propus o linie de finanţare mai mare decât de obicei, de 20.000 de euro, ceea ce ne-a permis să ne gândim la o astfel de soluţie", afirmă dr. Hadrian Borcea (foto), promotorul proiectului.

Zilnic, pe la UPU Oradea trec între 200 şi 270 de pacienţi, iar dintre aceştia, unul, uneori chiar doi, necesită transferul urgent la Cluj, cel mai adesea cu infarct miocardic. Un heliport la spital ar însemna timp extrem de preţios. "Important este ca pacienţii să poată fi mutaţi în elicopter cât mai repede şi cu cât mai puţină deplasare posibilă. Acum, elicopterul vine de la Arad, noi transportăm pacientul cu o ambulanţă de la spital la Aeroport, ceea ce înseamnă 30 de minute de trafic prin oraş. Drumul Oradea-Cluj cu elicopterul: alte 30 de minute. Deci facem cu ambulanţa tot atât cât face elicopterul în aer", arată şeful SMURD.

Lipsa unui heliport a dus şi la situaţii în care victimele unor accidente montane produse în Bihor să trebuiască duse la Cluj sau Timişoara, cu toate că Oradea era mai aproape.

Heliport pe acoperiş

Banii alocaţi sunt suficienţi pentru realizarea heliportului. Singura problemă, acum, este locul în care va fi amplasat. Acoperişul clădirii mici a Spitalului Judeţean ar fi ideal, zice Borcea, chiar dacă presupune mai multe avize şi studii de rezistenţă. "Am avea acces din spital, la nivelul etajului 4, direct la lift. În România nu există heliporturi suspendate. Acesta ar fi primul şi ar însemna un efort destul de mare, mai ales din punct de vedere al documentaţiei şi al proiectului", spune medicul.

O altă soluţie ar fi amenajarea unei piste betonate pe un teren din spatele spitalului. Dar aceasta nu e foarte agreată, deoarece pacientul ar trebui transportat aproximativ 300 de metri, fiind supus inclusiv intemperiilor, şi ar impune amenajarea unor căi de acces care să îl şi protejeze. Ministerul de Interne este cel care va avea ultimul cuvânt.

Urgenţe hi-tech

Cel de-al doilea proiect, câştigat de data aceasta de Asociaţia SARTISS a specialiştilor în urgenţă, un fel de "apendice" al UPU condus tot de Borcea, e în valoare de 10.000 de euro şi va fi o premieră în România. Este vorba de un sistem informatic ce va permite o comunicare mai bună cu familiile pacienţilor care ajung la Urgenţe. Fiecare bolnav va fi introdus într-o bază de date şi va primi un cod unic, pe baza căruia aparţinătorii vor putea afla rapid, pe un monitor amplasat la intrare, informaţii succinte despre starea sa.

"Va oferi informaţii pe care familiile bolnavilor le solicită: cât mai durează până pleacă pacientul, dacă rămâne internat, cum se simte. Deci practic se va crea o linie a timpului care va fi afişată printr-un calculator cu interfaţă touchscreen, accesând un cod. Familia va putea să vadă în acel moment dacă pacientul este la consult cardiologic, dacă urmează să se interneze sau să fie tranferat. Nu e nevoie de personal în plus. Va fi foarte uşor de utilizat, astfel că până şi cel mai atehnic angajat va putea să introducă informaţiile", explică Borcea.

Mai mult, aceste informaţii vor putea fi accesate de aparţinători oriunde, de pe un calculator cu internet. "În România nu mai există aşa ceva. Programul va avea şi o componentă de informare generală cu privire la proceduri, pentru ca lumea să ştie ce înseamnă recoltarea de sânge, un sondaj vezical sau alte proceduri care se fac în urgenţă", zice doctorul.

Cele două proiecte trebuie duse la bun sfârşit în 3 luni. Altfel spus, cel târziu în luna octombrie vor fi funcţionale. Aducând duble beneficii: medici care tratează pacienţii cu urgenţă, dar şi familii care află cu urgenţă ce se întâmplă cu cei dragi...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
Cu heliportul la plimbare (@Cristi)
Eu cred ca "gheorghe" voia sa spuna ca ar fi bine sa se hotarasca ce e bine de facut, pe acoperis: heliport sau un CET 3 ? La noi, la romani, e cam asa: iarna vrem sa facem centrale termice, pe spital, iar vara vrem sa facem aeroporturi! Cum bine zic unii, aici, pe acest forum: n-ar fi rau sa se faca niste calcule, de catre cei care se pricep (proiectanti, arhitecti), cat rezista acoperisul, cum se poate transporta pacientul, daca este acces la "urgente" etc.
Postat 20 Iulie 2012, 13:16 de gheorghe III
Dar Iarna b?
Cand acoperisul este iarna plin cu zapada, cere cineva aviz de rezisatenta la cateva tone de zapada ce stau pe cladirea mica a spitalului ??
Postat 20 Iulie 2012, 06:17 de n
Model newyorkez de gemeni
Dar de ce ? Nu mai e loc la sol, aproape de intrarea la urgenţe, sau e vorba de ceva exerciţii de coborât cu bolnavul în spate de pe acoperiş, plus nouă etaje, la parter ??? Sau se vrea demolarea prin prăbuşire şi construirea unui spital nou, cu planşeu/acoperiş adevărat pentru heliport ? Vărul meu, Carp întâiul, iar are idei trăznite ???
Postat 19 Iulie 2012, 18:23 de Carp III
Lasa panourile solare
@Gheorghe, lasa panourile solare ca mai important e heliportul asta decat nu stiu ce curent economisit. Oricum, daca se face pe cladirea mica, cladirea mare poate fi umpluta cu cate panouri vrei tu...
Postat 19 Iulie 2012, 13:33 de Cristi
Heliport sau panouri solare ?
Intr-un articol publicat in aprilie, de "bihoreanul" (Ad. Tic), se anunta cu mare tam-tam: "pe acoperişul spitalului urmează să fie montate zeci de panouri solare care să asigure consumul de energie electrică şi apă caldă menajeră. "Sistemul va asigura energie electrică pentru răcirea imobilului pe timpul verii şi încălzirea lui pe timpul iernii", explică directorul Spitalului, Gheorghe Carp" ! Acum aflam ca se va face heliport pe acoperis !~
Postat 19 Iulie 2012, 12:24 de gheorghe
bravo ...
In sfarsit se face ceva util si hi-tech de ce nu. Trebuie sa incepem de undeva. Bravo celor care s-au gandit si la viata inainte de toate. Cu Dumnezeu inainte, aveti sustinerea noastra. Bv. D-lui Borcea si tuturor celor implicati in aceste proiecte. Succes
Postat 19 Iulie 2012, 10:15 de vasile
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON