Legea achiziţiilor publice impune că achiziţia lucrărilor sau produselor de peste 15.000 de euro să se facă prin licitaţie, astfel ca statul să "cumpere" cât mai ieftin. Numai că orice lege are portiţele ei, iar Primăria orădeană strecoară prin ele, de aproape doi ani, camioane de bani, către constructorul favorit.
BIHOREANUL vă prezintă războiul pe lucrările municipalităţii declanşat între firmele Drumuri Orăşeneşti şi Selina, conflict care a târât Primăria în primul mare scandal din mandatul lui Ilie Bolojan...
În competiţie
În vreme de foamete cei slabi sunt sortiţi să moară, iar cei puternici să se omoare între ei. Nu se întâmplă doar în junglă, ci şi în economie. Dacă până de curând s-au ignorat reciproc, după prăbuşirea pieţei, două din cele mai mari firme de construcţii din judeţ, Drumuri Orăşeneşti şi Selina, s-au trezit într-o competiţie sălbatică. Iar fiindcă orădenii şi firmele private au sărăcit deopotrivă, coloşii se bat pe lucrările Primăriei, unul dintre ultimii clienţi solvabili.
Constructorii au scăzut preţurile undeva la 60% faţă de 2008, numai să pună mâna pe lucrări. Cel mai bun exemplu ar fi licitaţia pentru contractul de reparaţii drumuri adjudecat pe patru ani, până în 2012, de firma Selina, împreună cu subsidiara sa Drumuri Bihor, cu Drumuri Municipale Arad şi Rosign, pentru suma totală de 78,9 milioane de lei. Adică, 20 de milioane pe an.
Acelaşi lucru s-a repetat însă şi la licitaţia pentru modernizarea a 19 străzi pentru fluidizarea traficului în oraş, cu termen de predare de doi ani, câştigată de Drumuri Orăşeneşti în septembrie 2009, pentru suma totală de 28,6 milioane de lei. La o marjă de profit atât de mică, e limpede că executanţii stau cu ochii pe Primărie ca să prindă noi lucrări.
Tot mai ieftin
După zece ani în care a beneficiat de mare parte din bugetul Primăriei pentru repararea drumurilor, primind lucrări prin atribuire directă în baza unei asocieri cu municipalitatea, în 2009 firma Drumuri Orăşeneşti, condusă de Vasile Coroiu (foto), a pierdut licitaţia pentru întreţinerea străzilor. Firmele lui Beniamin Rus - Selina şi Drumuri Bihor - şi-au adjudecat lucrările pentru următorii patru ani, cu preţuri sub ale fostului operator, care şi el îşi redusese tarifele cu peste 10%.
Din păcate, la fel ca fostul constructor, reclamat pentru monopol pe vremea administraţiei Filip, noul contractor s-a dat rapid în stambă. BIHOREANUL a dezvăluit în urmă cu două luni cum, în doar câteva săptămâni, plombele puse de Selina-Drumuri Bihor s-au topit de parcă nici n-ar fi fost. În aprilie, inginerii municipalităţii au descoperit asemenea nereguli flagrante pe străzi ca Sovata, Ştefan cel Mare, Meşteşugarilor şi pieţele Ferdinand, Independenţei şi Gării. Ca atare, Primăria a refuzat la plată lucrări de circa o jumătate de milion de lei şi a cerut refacerea lor. La acea dată, constructorul şi-a salvat obrazul spunând că plombările au fost doar provizorii. Selina a reparat, a predat lucrarea, şi-a încasat banii, dar tot nu s-a învăţat minte...
Pe banii constructorilor
La sfârşitul lunii iunie, după alte lucrări făcute de mântuială, municipalitatea a avertizat din nou Selina, de data aceasta public, că nu va mai accepta un asemenea stil de lucru. Pentru că în urma amenajării giraţiei de la intersecţia bulevardului Dacia cu strada Transilvaniei pe carosabil băltea apa, Primăria a obligat firma să frezeze asfaltul şi să îl toarne la loc, pe banii ei.
Selina a fost dată ca exemplu negativ tuturor contactorilor. "Primăria anunţă toate firmele care execută lucrări în municipiu că dacă lucrările vor fi de proastă calitate, acestea vor trebui refăcute pe cheltuiala firmei executante", anunţa municipalitatea.
Dincolo de cartonaşul galben, evenimentul a atras atenţia concurenţei şi cu privire la un alt aspect: că Selina primeşte lucrări de investiţii fără licitaţie! Iar asta fiindcă municipalitatea a recurs la un artificiu, încadrând construirea giraţiei, ridicate din temelii în drum liber, în contractul privind "lucrări de întreţineri, reparaţii străzi, poduri şi trafic rutier". Şi nu e nicidecum singurul exemplu...
Lucrări pe tavă
BIHOREANUL a aflat că reprezentanţii societăţii Drumuri Orăşeneşti au trimis mai multe adrese Prefecturii, Primăriei şi Inspectoratului Teritorial în Construcţii, reclamând că Primăria atribuie Selinei lucrări de investiţii mascate ca simple reparaţii. "Unele au fost deja executate fără a respecta regimul investiţiilor, fără licitaţie, deşi sumele pentru care au fost executate depăşesc mult valoarea de 15.000 euro", se menţionează într-una dintre adresele expediate de constructor la sfârşitul lunii trecute.
Printre exemple, pe lângă giraţia incriminată, se mai numără sensul giratoriu de la intersecţia bulevardului Dacia cu strada Carpaţi, cel de la intersecţia străzii Tudor Vladimirescu cu Oneştilor şi Cazaban, cel de la intrarea în Parcul Industrial din Şoseaua Borşului şi prelungirea străzii Brâncoveanu până în Oneştilor, a străzii Clujului pe porţiunea dintre strada Seleuşului şi calea ferată, şi chiar amenajarea bretelei care leagă DN1 de DJ 190, pe lângă sediul Frigoexpres. Lucrări noi toate, în valoare totală de 6,5 milioane lei, adică echivalentul a 1,5 milioane euro, niciuna licitată!
Verificăm!
Sesizată, Prefectura a demarat verificări. "La noi s-au înregistrat mai multe reclamaţii pe această temă, dar până nu facem verificări nu mă pot pronunţa", a declarat pentru BIHOREANUL prefectul Gavrilă Ghilea.
Ceva mai exact a fost răspunsul Inspectoratului de Stat în Construcţii, care a invocat Legea 50/1991, privind construcţiile. Conform acesteia, sunt scutite de autorizaţie de construire şi, în consecinţă, pot fi considerate reparaţii şi atribuite fără licitaţie, doar "lucrările de întreţinere la căile de comunicaţie şi la instalaţiile aferente, care nu modifică structura de rezistenţă sau aspectul arhitectural".
Traducerea? Cum asfaltarea străzii Clujului şi prelungirea străzii Brâncoveanu au presupus inclusiv fundaţii, iar noile giraţii în mod cert au schimbat aspectul drumurilor, legal era ca aceste lucrări să fie scoase la licitaţie...
Pe muchie
Mircea Ghitea (foto), şeful Direcţiei Tehnice din Primărie, cel care face comanda de lucrări către Selina, deci principalul responsabil, este, şi normal, de altă părere. "Legea se referă la contrucţia de locuinţe. Ce structură de rezistenţă am afectat dacă am amenajat giraţiile direct pe carosabil, fără să săpăm nimic? Şi cum am modificat aspectul arhitectural al drumului?", întreabă Ghitea.
El susţine că lucrările de pe Clujului s-au atribuit direct întrucât strada figurează în actele Primăriei ca modernizată, chiar dacă nu a fost asfaltată niciodată. "Acolo s-a introdus deja infrastructura. E drept că pe o porţiune am consolidat fundaţia, fiindcă altfel riscam ca strada să vălurească după asfaltare, dar asta nu înseamnă că-i investiţie nouă", argumentează directorul.
Ghitea recunoaşte, totuşi, că încadrarea acestor lucrări ca fiind reparaţii e discutabilă. "Că este legal sau nu, există instituţii abilitate să verifice asta, dar vă asigur că nimeni din Primărie nu riscă să-şi vândă apartamentul ca să plătească banii din buzunarul propriu anul viitor, când Curtea de Conturi va verifica actele", spune directorul, convins că niciun control nu va putea încadra lucrările atribuite direct către Selina la capitolul investiţii. Şi ca atare că nu trebuiau licitate! "Conform legislaţiei, lucrările de investiţii sau de reparaţii se definesc prin poziţia lor în bugetul din care sunt finanţate. Ordonatorul de credite stabileşte ce e investiţie", explică Ghitea.
Se contrazic singuri!
Directorul are şi el dreptate, dar tot nu în favoarea lui. BIHOREANUL a descoperit că, de fapt, amenajarea giraţiei şi a căii de acces spre Parcul Industrial figurează în bugetul de investiţii al municipalităţii pe anul 2010, la capitolul "Transporturi", subcapitolul "Străzi". Deci, chiar documentele Primăriei arată că lucrarea trebuia licitată. Ca să nu mai vorbim de faptul că era şi timp suficient să se facă licitaţie. Totuşi, a fost atribuită firmei Selina direct, fără licitaţie! Cât de ieftin a ieşit municipalitatea se vede din faptul că lucrarea era estimată la 800.000 lei, iar Selina a finalizat-o la ...952.000 lei! Experienţa arată că, la licitaţie, preţul s-ar fi înjumătăţit.
Deşi documentele arată altceva, reprezentanţii Primăriei o ţin cu scuza că s-au grăbit să pună pe roate Parcul Industrial pentru a atrage rapid investitori capabili să relanseze economia oraşului. "Pentru municipalitate este mai convenabil să aibă o firmă cu care a stabilit nişte preţuri pe lucrări prin licitaţie şi căreia să-i poată acorda lucrările fără să mai aştepte licitaţii pentru fiecare caz în parte", explică Eduard Florea (foto), directorul economic al Primăriei. Florea afirmă că licitarea unei lucrări amână executarea ei cu cel puţin trei luni, timp necesar pentru obţinerea avizelor, aprobarea de către Consiliul Local, licitarea efectivă, soluţionarea eventualelor constestaţii, etc...
Să se verifice între ei!
Deşi adept declarat al competiţiei libere şi nediscriminării, primarul Ilie Bolojan (foto) consideră şi el perfect legală atribuirea directă a unor lucrări către Selina. "Preţurile bordurilor, metrului de asfalt, al manoperei - toate au fost licitate, lucrările s-au făcut la aceste sume, iar noi nu am depăşit bugetul anual alocat reparaţiilor", spune Bolojan. Ca exemplu, din 15 milioane de lei alocate anul trecut pentru reparaţii s-au decontat în final doar 6,4 milioane lei, iar anul acesta se va ajunge undeva la 13 milioane lei.
De altfel, primarul e cu atât mai convins că are dreptate cu cât spune că şi Drumuri Orăşeneşi a primit lucrări în acelaşi fel pe vremea administraţiei Filip. "Ne reclamă peste tot, dar nu înţeleg: când a făcut Drumuri Orăşeneşti strada Matei Corvin, triunghiul la intersecţia Căii Aradului cu Oneştilor şi giraţia cu Henrik Ibsen prin atribuire directă, în baza aceluiaşi contract, era legal, iar acum, când lucrările se fac la doar 62% din preţul la care lucrau ei, nu mai este legal?", întreabă retoric primarul, de parcă un abuz din trecut îl justifică pe cel prezent.
Bolojan spune că, dacă tot se bat între ei, municipalitatea îi va ajuta pe constructori să-şi ducă războiul până la capăt. "Voi căuta formula legală prin care la recepţia unei lucrări făcute de Selina să chemăm un om al Drumurilor Orăşeneşti şi invers. În fond, nu există nimeni mai motivat decât ei să verifice lucrarea cum trebuie". Poate aşa, din războiul constructorilor va câştiga orădeanul. Iar drumarii nu l-ar mai trata doar ca pe un contribuabil bun să dea în gropi...
PURCOI DE EUROI
225.138
de euro a costat giraţia de la intrarea în Parcul Industrial din Şoseaua Borşului, atribuită fără licitaţie firmei Selina
"Dacă Primăria are o urgenţă şi vrea să facă anumite lucrări mai repede, e normal să le bage la capitolul reparaţii şi să nu mai aştepte luni de zile după licitaţie. Noi, oricum, am licitat anul trecut pentru o anumită sumă, în limita căreia facem lucrări de reparaţii, dar nu am cheltuit niciodată toţi banii, aşa că eu zic că e normal să ni le suplimenteze"
Beniamin Rus
GHERILĂ
Să facem reclamaţii!
Războiul dintre Drumuri Orăşeneşti şi Selina a izbucnit făţiş la mijlocul anilor 2000 după ce, vândută de Consiliul Judeţean către Beniamin Rus, fosta societate Drumuri Judeţene Bihor s-a transformat în Drumuri Bihor SA. Cum Oradea se dovedea prea mică pentru doi mari asfaltatori, Rus a atacat rapid contractul de reparaţii încheiat de Primărie cu Drumuri Orăşeneşti pentru perioada 1999-2009 şi a cerut scoaterea lucrărilor la licitaţie! "Înainte ne bombarda Selina cu reclamaţii, acum Drumurile Orăşeneşti", constată unul din funcţionarii municipalităţii.
Culmea ironiei, pentru o perioadă conflictul a fost mediat chiar de Ilie Bolojan, pe atunci prefect. Soluţia de compromis a constat în scoaterea la licitaţie a lucrărilor care depăşeau bugetul de 40 milioane de lei alocat anual Drumurilor Orăşeneşti pentru lucrări de reparaţii şi întreţinere de drumuri. Înţelegerea a funcţionat până în 2009, când contractul a încetat de drept. În urma organizării unei licitaţii, reparaţiile de drumuri au fost adjudecate de o asociere controlată de Selina. Iar acum i-a venit ei rândul să fie reclamată...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.