Zgârcitul are două mâini. Una lungă, cu care ia, şi alta scurtă, cu care dă. Vechea zicală i se potriveşte perfect şi afaceristului salontan Dorel Ungur.
BIHOREANUL a aflat că miliardarul îmbogăţit din petrol a ajuns din nou în atenţia organelor judiciare pentru o infracţiune pe care, de regulă, o comit găinarii de rând: şoferul său era pus să transporte muncitorii cu un microbuz având numere şi acte false. Iar asta doar pentru ca patronul să evite plata taxei de înmatriculare în contul statului...
Stop la Penny
Povestea maşinii "clonate" a lui Dorel Ungur a început pe 30 noiembrie 2011, când poliţiştii salontani au oprit un microbuz Ford Transit cu numărul de înmatriculare BH-10-CPC în faţa supermarketului Penny din centrul oraşului. La volan se afla Costel Lăcureanu, un tânăr de 26 ani, angajat al afaceristului pe cât de cunoscut, pe tot atât de controversat.
Implicat în construcţii, imobiliare şi petrol, Ungur şi-a început afacerile cu carburanţi, împânzind zona Salontei cu staţii purtând sigla CPC (Compania Petro Crişana Oil). Prima benzinărie şi-a construit-o pe drumul ce duce spre Vama Salonta, dar pe care în 1996 i-a vândut-o lui Adrian Tărău (foto), fiul fostului prefect, cu care se împrietenise. Imediat după aceea, a demarat construirea altei staţii, chiar vizavi, motiv pentru care Tărău s-a supărat foc, iar de atunci au rămas duşmani.
În ultimii ani, afacerile milionarului au explodat şi mai mult, graţie prieteniei cu fostul deputat PDL Ştefan Seremi, care pe vremea când partidul era la putere l-a ajutat să se "lipească" de lucrări de infrastructură în judeţ, cea mai cunoscută fiind reabilitarea DN 79 Oradea - Salonta.
Clona pe roţi
În ziua în care a fost oprit de poliţişti, Costel Lăcureanu, şoferul Crişana Pro Construct, una dintre firmele lui Ungur, ieşise în oraş să schimbe cauciucurile microbuzului cu care, de regulă, erau transportaţi muncitorii spre punctele de lucru ale societăţii. Potrivit documentelor pe care le-a prezentat agenţilor rutieri, maşina era proprietatea Agrotransport Crişana, o altă firmă patronată de Ungur. Seria înscrisă în acte nu "puşca", însă, cu cea ştanţată pe şasiul maşinii. Ca urmare, agenţii l-au condus pe şofer la Poliţie, pentru declaraţii, şi au reţinut maşina până la finalizarea anchetei.
La Poliţie Lăcureanu n-a putut spune mare lucru. "Probabil s-au încurcat actele maşinilor", şi-a dat cu presupusul în faţa poliţiştilor, iar mai târziu a procurorilor Parchetului local, care au deschis un dosar penal, sub acuzaţia de punere în circulaţie a unui autoturism cu numere false, în care şoferul a fost acuzat de tăinuire.
10 scrisori, un răspuns
Verificând în bazele de date, poliţiştii au aflat că actele şi plăcuţele de înmatriculare ale Fordului confiscat proveneau de la un alt microbuz, având aceeaşi marcă şi culoare, intrat în proprietatea Agrotransport Crişana în 2009, dar care fusese avariat în urma unui accident rutier. Dar unde erau actele originale ale maşinii confiscate?
Pentru a afla, anchetatorii au trimis în mod repetat adrese firmei Agrotransport Crişana, dar răspunsul a venit, atenţie, abia pe 3 iulie 2012, la a zecea solicitare! "Cartea de identitate a autovehiculului Ford Transit şi actul întocmit cu ocazia achiziţionării acestuia au fost pierdute", a comunicat fără alte explicaţii administratorul societăţii, Ioan Cireap, fost subofiţer dat afară din Poliţia Bihor după ce a fost prins că transporta cu maşina Inspectoratului şapte cerbi lopătari împuşcaţi la o partidă de braconaj. În uniformă şi cu arma de serviciu asupra lui!
Cum era de aşteptat, răspunsul nu i-a mulţumit pe oamenii legii, iar după încă o lună Cireap a şi fost pus şi el sub urmărire penală. Ca administrator, răspundea penal pentru tot ce se întâmpla în firmă.
Încurcături în garaj
Lipsa de cooperare din partea firmei i-a obligat pe anchetatori să apeleze şi la evidenţele Interpol. Aşa s-a aflat, spune prim-procurorul Parchetului Salonta, Ciprian Puie (foto), că autoturismul confiscat a aparţinut în trecut... Ministerului de Interne din Austria. "Maşina a fost casată şi scoasă la licitaţie de firma austriacă Dorotheum, licitaţie la care a cumpărat-o Dorel Ungur pe 6 mai 2011", explică prim-procurorul, care trebuie să afle acum şi cine a aplicat pe maşină numerele microbuzului avariat.
Evident, bănuiala anchetatorilor este că autorul pungăşiei e chiar Ungur, care ar fi vrut să înlocuiască pe şest microbuzul avariat, fără să mai plătească taxele de înmatriculare pentru noua achiziţie. Iar ca urmare s-a folosit de actele şi plăcuţele celei vechi.
Cum era de aşteptat, afaceristul neagă că ar fi ştiut că maşina sa circulă cu numere false în oraş. "Habar nu am. Eu ştiu doar că am cumpărat microbuzul din Austria, că l-am adus în ţară şi că l-am băgat în garaj. Nu ştiu cine i-o fi pus numerele microbuzului care era defect în garaj. Nu ştiu, deci nu am nimic să declar", a spus Ungur BIHOREANULUI, evitând să explice cum de nu a încercat măcar să afle cine-ar fi avut îndrăzneala să facă acest lucru fără voia sa...
Deocamdată, ce-i drept, nici nu are de ce să-şi facă probleme prea mari deoarece, după cum zice prim-procurorul Parchetului Salonta, nici nu a fost chemat să dea cu subsemnatul, fiindcă nu e vizat direct în dosar. "Dar asta nu exclude ca pe viitor să fie audiat ori să fie învinuit", avertizează prim-procurorul. Până atunci, omul îşi vede de treburi liniştit, ştiind şi el o altă zicală românească veche: hoţul neprins e negustor cinstit...
CERCETAT, SCĂPAT
Bătălie continuă cu legea
Povestea fentării plăţii taxei de înmatriculare prin montarea plăcuţelor unui microbuz vechi pe cel folosit în realitate la firma sa nu este prima în care numele lui Dorel Ungur apare într-o lumină penală. În vara anului 2003, de pildă, afaceristul a fost cercetat pentru vătămare corporală, distrugere şi ameninţare după ce a atacat un alt comerciant cu produse petroliere din Salonta, Mihai Deac (foto). Deşi a folosit în plină stradă o bâtă de baseball şi i-a distrus respectivului şi maşina, Ungur a scăpat fără nicio sancţiune.
În 2011, după ce BIHOREANUL i-a surprins în flagrant utilajele excavând ilegal balastru din Crişul Negru, o echipă formată din poliţiştii salontani şi reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale a descoperit că Ungur deţinea o balastieră clandestină şi între localităţile Arpăşel şi Batăr, motiv pentru care s-a ales cu un nou dosar, pentru executarea de activităţi miniere fără licenţă. Cazul a fost închis însă anul trecut de procurorii Parchetului Bihor, care i-au dat o simplă amendă administrativă, pe motiv că faptele sale "nu prezintă pericolul social al unei infracţiuni"!
Tot în 2011, Ungur a ajuns în atenţia procurorilor alături de fostul şef al Direcţiei Silvice, Ovidiu Bărgău, proprietarul primei crescătorii de zimbri din ţară şi vechi colaborator al lui Ion Ţiriac, pentru că ar fi pus mâna ilegal pe fondurile de vânătoare 39 Cighid, 33 Arpăşel, 3 Peri şi 31 Goronişte, pe listele proprietarilor de terenuri care ar fi acceptat să le dea în administrarea asociaţiei lor de vânătoare apărând semnături în fals, inclusiv iscăliturile a 1.000 de persoane decedate. Cercetările în acest caz n-au fost, deocamdată, finalizate.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.