Drumul Oradea-Beiuş poate fi străbătut în siguranţă doar pe platformă! Nu de alta, dar gropile din carosabil fac victime zilnic zeci de maşini ai căror şoferi se pomenesc cu roţile rupte şi cu piese distruse.
Fiindcă lucrările de reparaţii au fost abandonate, trecerea iernii scoate la iveală adevărate "cratere". Numai joia trecută, în doar 10 minute, cinci şoferi au oprit forţat, după ce, încercând să evite o groapă, au nimerit în alta, la fel de adâncă.
Lucrări aşteptate
Pentru şoferi, DN 76 Oradea-Beiuş e un coşmar vechi. Situaţia celui mai distrus drum din judeţ a fost dezbătută îndelung, fiindcă licitaţia pentru reabilitarea sa a fost mult tărăgănată, din 2008 până în 2012. Când, într-un final, lucrările au fost adjudecate anul trecut, şoferii au crezut că pot respira uşuraţi.
Modernizarea tronsonului Oradea-Răbăgani a revenit firmei CCCF Drumuri şi Poduri Timişoara, în asociere cu alte două companii, pentru suma de 161.037.987 lei (fără TVA), printr-un proiect finanţat de Banca Europeană de Investiţii şi de Guvernul României, având termen de finalizare aprilie 2014. Se spera că se va intra cu lucrările în linie dreaptă, dar ghinion! Anul acesta, Guvernul Ponta n-a mai cuprins lucrarea în buget, provocând numeroase reacţii din partea politicienilor locali. În teren, situaţia e mai gravă ca oricând...
Nervi întinşi
Odată cu venirea primăverii, şoseaua s-a transformat într-o capcană, mai ales pe sensul de mers dinspre Beiuş spre Oradea, unde şoferii fac slalom printre gropi, sperând s-o nimerească pe cea mai mică. Cunoscătorii spun că, dintre toate, porţiunea dintre Hidişelu de Jos până la ieşirea din Hidişelu de Sus e cea mai sinistră: aici maşinile sunt distruse în "cascadă".
Numai joia trecută, în jurul orei 9 dimineaţa, în doar câteva minute, au păţit-o cinci şoferi. Un Ford Mondeo şi o Dacia Solenza s-au ales cu jantele îndoite şi au necesitat transportarea pe platformă către service, iar alte trei maşini, o Dacie 1300, un Logan (maşina unei şcoli de şoferi care avea cursanţi la bord) şi un Opel, au făcut pană într-o groapă în care intraseră încercând, culmea, să evite o alta!
"Veneam liniştită spre Oradea şi nu aveam viteză, dar nu am văzut groapa din cauza ploii. Nu era semnalizată, nici n-aveai cum să-ţi dai seama ce e acolo. Câţiva metri mai încolo, m-am trezit că am pană la amândouă roţile de pe partea dreaptă, şi cea din faţă, şi cea din spate! Trebuia să ajung la o şedinţă, am şi întârziat, iar acum trebuie să şi cumpăr cauciucuri noi. Şi n-am nicio garanţie că nu mi-a afectat şi planetara. E revoltător că toată lumea ştie de problemă, dar nimeni nu face nimic. Bine că plătim rovinietă!", a povestit revoltată şoferiţa Opelului.
Afaceri pe seama gropilor
Situaţia nu e defel singulară. Localnicii din Hidişelu de Jos cunosc problema şi ridică din umeri când îi întrebi de starea drumului. "La un moment dat or venit unii şi or astupat cu ceva pietriş, dar vedeţi cum arată", spune un bărbat.
În vreme ce unele maşini sunt avariate serios şi nu pot fi transportate decât pe platformă, şoferii mai norocoşi ajung la vulcanizarea de la ieşirea din sat spre Oradea, alegându-se doar cu cauciucurile tăiate şi cu jantele deformate. "Cam de trei zile au început să vină mai des. Pe zi, am câte 5-6 clienţi. Dar mulţi şoferi îşi duc maşinile cu platforma, că se rup. În dimineaţa asta am avut deja cinci maşini cu roţile tăiate, dar sigur sunt mai multe, pentru că unii îşi dau seama că au făcut pană abia câţiva kilometri mai încolo", spune Gheorghe Galea (foto), proprietarul atelierului din Hidişelu de Jos.
Proprietarul firmei RO-Asist, care asigură şi servicii de tractare şi de transport pe platformă a maşinilor avariate, susţine că situaţia s-a înrăutăţit încă din iarnă. "Drumul a mai fost stricat, dar gropile au fost acoperite. Însă acum e sub orice critică. Când plouă, gropile sunt acoperite cu apă şi nu ştii ce te aşteaptă. Joi, toţi o evitau pe prima şi dădeau în a doua, rupându-şi maşinile", spune Lucian Bonaciu. "Ca norocul, loviturile au fost la roata dreapta faţă, căci dacă erau pe stânga maşinile ar fi fost aruncate pe contrasens, şi putea oricând să se întâmple un accident frontal, cu victime", adaugă el.
Bonaciu afirmă că în ianuarie chiar şi el s-a ales cu pană la două roţi, iar câteva ore mai târziu a fost solicitat să intervină cu platforma la alte câteva maşini: "Veneam de la Arieşeni, pe la ora 18, şi chiar eu am sunat la 112, să trimită cineva un echipaj ca să pună măcar un con reflectorizant în gropi, să le semnalizeze cumva. Am plecat, dar de când am trecut eu pe acolo şi până la 10 seara nu s-a întâmplat nimic! Nimeni nu semnalizase gropile. Am sunat şi eu, şi alţi şoferi, la 112, şi la un moment dat ni s-a răspuns că firma care se ocupă de drum nu lucrează în week-end. Păi, cum vine asta?".
Ca dracu' de tămâie
Chestionate, autorităţile ridică din umeri. Reprezentantul local al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), Ioan Piţurcă, spune că e legat de mâini, căci această porţiune de şosea a fost atribuită spre reabilitare firmei CCCF Timişoara, care e totalmente responsabilă atât de starea drumului, cât şi de indicatoare. "Răspunderea o poartă firma constructoare", spune Piţurcă, susţinând că a semnalat situaţia din teren şefilor săi şi că mai multe detalii pot furniza cei de la Regionala din Cluj. Care, la rându-le, au pasat reporterul spre biroul de presă de la Bucureşti....
Ceea ce stârneşte revolta în acest caz e indolenţa cu care statul, prin reprezentanţii săi, refuză să intervină, cu investiţii minime - simpla acoperire a unor gropi - care ar putea fi apoi recuperate de la constructor, pentru rezolvarea unor probleme, până la urmă, de viaţă şi de moarte. Căci, odată predate constructorilor privaţi, drumurile publice devin ale nimănui: proprietarul nici nu le întreţine singur, nici nu alocă fonduri pentru întreţinerea lor, nici nu urmăreşte obligaţia celui plătit să le îngrijească ori să le repare.
Singura instituţie care a făcut ceva - dar tot fără vreun efect concret - este Poliţia Rutieră, care în ultimele două luni, mai exact în februarie şi chiar joia trecută, a amendat firma CCCF cu câte 1.575 lei, pentru faptul că gropile pun în pericol siguranţa circulaţiei. BIHOREANUL a încercat să ia legătura şi cu reprezentanţii CCCF, dar vineri nimeni n-a fost de găsit. Numerele de telefon afişate pe site-ul companiei fie nu mai sunt valabile, fie "răspundea" în cel mai bun caz un robot. De unde concluzia că la firma respectivă weekend-ul începe mult mai devreme...
În concluzie, tot ce le rămâne de făcut şoferilor păgubiţi e să dea în judecată CNADNR, care, la rândul său îşi va recupera, cândva, banii de la constructor. Dar cum procesele durează ani întregi, cea mai sigură variantă rămâne sfatul popular: feriţi-vă! Şi mai votaţi-i, dacă vă dă mâna!
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.