URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
20 August 2014, 08:08

Drum bun, pentru Udrea! Singurul drum din Bihor pe care se lucrează e cel ce duce spre staţiunea Elenei Udrea (FOTO)

Drum bun, pentru Udrea! Singurul drum din Bihor pe care se lucrează e cel ce duce spre staţiunea Elenei Udrea (FOTO) CUM SE RIDICĂ ROMÂNIA... Răspunsul la sloganul PMP, partidul Elenei Udrea, e: cum dictează interesele politicienilor. O dovedeşte şi investiţia, finanţată generos şi derulată rapid, în DN 1 H (foto stânga), care - coincidenţă sau nu - asigură în cele mai bune condiţii accesul turiştilor spre Băile Boghiş (foto dreapta), o staţiune din judeţul Sălaj deţinută de fosta ministră a Turismului şi Dezvoltării Regionale împreună cu fosta soţie a unui ofiţer de Securitate din Zalău
Drum bun, pentru Udrea! Singurul drum din Bihor pe care se lucrează e cel ce duce spre staţiunea Elenei Udrea (FOTO) ÎN ZBOR. Maşinile ce trec pe DN 1 H pot fi numărate pe degete, ceea ce nu a împiedicat CNADNR să-l modernizeze ca pentru Formula 1. Ca să tempereze vitezomanii care pot goni chiar şi cu 130-140 km/h, drumarii au montat în numeroase locuri limitatoare rezonatoare
Drum bun, pentru Udrea! Singurul drum din Bihor pe care se lucrează e cel ce duce spre staţiunea Elenei Udrea (FOTO) CA LUMEA. Dacă la reabilitarea DN 76, CCCF Timişoara bate pasul pe loc, în schimb pe tronsonul DN 1 H din Sălaj aceeaşi firmă a încheiat lucrările şi le-a făcut de calitate. Pe marginea şoselei au fost amenajate nu doar refugii, ci şi parcări de peste 50 de locuri (stânga). Întârzieri sunt doar în Bihor, pe segmentul de care se ocupă firmele lui Umbrărescu, dar şi aici se munceşte la foc continuu (dreapta)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Politicienii stau în birouri şi promit drumuri fără să aibă habar ce spun. Cu două săptămâni în urmă, BIHOREANUL publica sub titlul "Dezastrul Naţional DN 76" un articol ce demonstra, cu imagini de necontestat, că deşi de la vicepremierul Liviu Dragnea până la vicepreşedintele CJ Ioan Mang politicienii promit în cor reabilitarea şoselei dintre Oradea şi Beiuş până în primăvară, realitatea îi contrazice flagrant şi ruşinos.

În antiteză, de data aceasta vă prezentăm povestea unui alt drum naţional, DN 1 H Zalău-Oradea, pentru a cărui reabilitare n-a organizat nimeni proteste, dar care - deşi începută în aceeaşi perioadă cu DN 76 - e aproape de finalizare. Şi nu oricum, ci la standarde europene! Coincidenţă sau nu, el asigură accesul turiştilor către o nouă investiţie, cea de la Băile Boghiş, a faimoasei Elena Udrea...

Naţional secundar

Obişnuiţi cu DN 1, care traversează ţara de la vest spre Capitală, şi obsedaţi de DN 76, care a devenit aproape impracticabil, majoritatea şoferilor bihoreni nici nu au auzit vreodată de DN 1 H Zalău-Aleşd. Pe undeva, e normal: deşi are statut de drum naţional, şoseaua leagă un orăşel oarecare din Bihor cu reşedinţa Sălajului, judeţ considerat de "mâna a doua".

Şi, totuşi, între Aleşd şi Zalău, drumul e în plină modernizare, şi încă la nivel european. Compania Naţională de Drumuri a decis reabilitarea lui, cu finanţare din fonduri UE şi de la bugetul de stat, în aceeaşi perioadă în care s-a stabilit şi modernizarea DN 76, în 2011. Numai că, în vreme ce şoseaua dintre Oradea şi Deva, pe unde trec în fiecare zi mii de vehicule, e într-un şantier interminabil, cea dintre Aleşd şi Zalău a devenit o adevărată plăcere pentru şoferi. Şi nu doar datorită peisajului mirific de pe margini...

Comparaţii

Dacă pentru reabilitarea celor 117 kilometri ai DN 76 dintre Oradea şi limita cu judeţul Arad CNADNR a alocat suma de 437 milioane lei (fără TVA), adică 100 milioane euro, pentru modernizarea a 69,334 kilometri ai DN 1 H era gata să ofere 415 milioane lei.

În cele din urmă, licitaţia a dus la coborârea drastică a preţurilor, iar lucrarea a fost împărţită în două loturi. Tronsonul dintre kilometrul 0+000 şi km 26+510 (dinspre Zalău către Aleşd) a fost adjudecat la 89 milioane lei de asocierea firmelor spaniole OHL ZS şi Peyber Hispania cu CCCF Timişoara, aceasta din urmă implicată şi în reabilitarea DN 76 pe segmentul Oradea-Beiuş. Cel de-al doilea tronson, de la km 26+510 până la km 69+334, a revenit unei alte asocieri, formată din Spedition UMB şi Tehnostrade, ambele deţinute de "regele asfaltului" Dorinel Umbrărescu, la suma de 107,7 milioane lei.

Cum a justificat CNADNR investiţia care poate să pară extravagantă ţinând cont de importanţa secundară a DN 1 H? Aduce "avantaje pentru întreaga regiune" şi "se aşteaptă (!) ca proiectul să aibă diferite efecte asupra utilizatorilor drumului". Între avantajele preconizate sunt enumerate "o reducere estimată de 20% a accidentelor cu răniţi şi morţi între Zalău şi Aleşd, o reducere estimată a duratei de călătorie de la 99 la 77 minute şi o reducere estimată de 18,8% a costurilor de întreţinere". Comentariile sunt de prisos, de vreme ce numărul accidentelor de pe DN 76 este categoric mai mare, după cum şi o "călătorie" între Oradea şi Beiuş, pe doar 65 km, durează în prezent peste 2 ore, ca pe vremea poştalionului.

Zi-lumină

DN 1 H porneşte din Aleşd, de la intersecţia cu DN 1, prin Peştiş, trece pe lângă Pădurea Neagră, prin Şinteu şi Munţii Plopiş, intrând în Sălaj prin Halmăşd, până la Zalău. Încă de la Peştiş e clar că drumarii fac treabă de calitate: şoseaua, chiar dacă păstrată la două benzi, a fost lărgită la 10 metri, fundaţiile au fost refăcute temeinic şi înălţate, iar pe margini a fost realizat un sistem de canalizare pluvială pentru a o feri de eroziune. Kilometri întregi, până în munte, drumul e aproape gata, urmând să fie aşternut doar asfaltul de uzură peste stratul de rezistenţă, să fie făcute marcajele definitive şi să fie montaţi parapeţii de siguranţă laterali şi indicatoarele.

Zona Pădurea Neagră e singura încă aflată în şantier. Diferenţele faţă de DN 76 sunt, însă, enorme: dacă între Oradea şi Vârfuri BIHOREANUL a numărat 19 semafoare şi doar patru locuri unde se muncea, dar la relanti, aici sunt concentrate, pe mai puţin de 10 km, 18 utilaje şi zeci de echipe de muncitori care lucrează până la lăsarea întunericului, la lărgirea carosabilului (prin tăierea versanţilor şi întărirea marginii opuse) şi în multe locuri pentru aşternerea stratului de binder.

Spre Şinteu grosul lucrărilor e deja făcut. La fel ca în Peştiş, au mai rămas de realizat doar aşternerea covorului asfaltic de uzură, marcajele definitive, montarea parapeţilor şi indicatoarelor. De la intrarea în Sălaj şoseaua a fost 100% modernizată şi e impecabilă: largă, cu asfalt fără nicio cută, cu zeci de indicatoare, marcaje imaculate şi parapeţi montaţi peste tot. Cum traficul e la fel de "aglomerat" ca înainte de 1989, BIHOREANUL a făcut şi un experiment, atingând chiar şi 140 km/h.

De la Ştiube la Udrea

Atât drumarii, cât şi localnicii susţin că modernizarea DN 1 H se datorează fostului ministru al Dezvoltării Regionale şi Turismului Elena Udrea. "Toată lumea ştie că ea a hotărât să se facă drumul. Şi proiectul a fost făcut pe vremea ei şi a lui Boc", spune un localnic.

05_boghis_bihoreanul.jpgCare a fost motivul? "Blonda de la Cotroceni" deţine jumătate din Băile Boghiş (foto), o staţiune aflată la doar 7 km de şosea, în apropiere de oraşul Nuşfalău. De ce, când şi cum a cumpărat-o? Detaliile sunt necunoscute, politiciana povestind doar că, într-o campanie electorală, a poposit aici şi a fost impresionată. "Am încercat apele de la Băile Boghiş şi mi-au trecut durerile de genunchi", scria Udrea pe Facebook în 2013, adăugând că încă pe când era ministru "oamenii m-au rugat să ajut Băile Boghiş să se modernizeze şi să fie promovate, şi le-am promis că voi găsi o soluţie".

Ce soluţie? Anul trecut, Udrea a anunţat că a cumpărat, fără să spună exact când anume, jumătate din staţiune, asociindu-se cu Lia Stancu, soţia unui fost ofiţer de Securitate din Zalău. Care, la rându-i, o cumpărase în 2006 de la un alt afacerist controversat, orădeanul Viorel Ştiube.

Secretul reuşitei

Tot potrivit spuselor sale, Udrea a investit anul trecut "câteva sute de mii de euro" în modernizarea staţiunii construite în 1975-1976. Rezultatele se văd: cele cinci bazine cu ape termale şi jocuri acvatice sunt ca nou-nouţe, două hoteluri edificate tot atunci au fost şi ele reabilitate, altele două vor fi finalizate la standard de 4 stele în perioada următoare, iar complexul a fost întregit cu restaurante, terase şi zone auxiliare (vestiare, garderobe, toalete, duşuri etc) la un nivel ce se apropie de cel al staţiunilor mult mai cunoscute din Ungaria.

Fie că adevărul e cel prezentat sumar de fosta ministră, şi anume că a făcut investiţia după modernizarea DN 1 H, fie că aceasta avea planul dinainte şi acum doar l-a anunţat public, un lucru e sigur: drumul cel nou îi aduce Elenei Udrea şi asociatei sale o mulţime de clienţi din Bihor, Sălaj, Satu Mare, Cluj şi chiar din străinătate. Ceea ce nu-i rău. Trist e doar că s-ar putea ca acesta să fie secretul modernizării drumurilor din România: să ducă spre casa de vacanţă, hotelul ori ditamai staţiunea câte unui politician...


ÎN REŢEA
Legătură Serbia-Ungaria-România-Ucraina

Modernizarea DN 1 H a fost decisă în administraţia Boc, iar pentru a primi 69,25% din suma necesară estimată (415,606 milioane lei fără TVA) din fonduri UE (prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi) Guvernul a inclus drumul în aşa-numita reţea europeană TEN-T (Trans-European Network - Transport). Altfel spus, a argumentat că şoseaua va lega, împreună cu altele din regiunea de Vest şi Nord-Vest, coridorul IV pan-european (dinspre Serbia şi Ungaria) cu coridorul VII pan-european (spre Ucraina), prin Bihor, Sălaj şi Satu Mare. "Proiectul are în vedere unul din ultimele tronsoane de drum rămase din programul mai amplu de reabilitare pentru drumurile româneşti din cadrul reţelei transeuropene de transport", se explică pe site-ul CNADNR. Ironia e că din aceste "ultime tronsoane rămase" face parte şi abandonatul DN 76 Oradea-Beiuş-Deva.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
10 Comentarii
Foarte bine !
Decat sa se aleaga praful si de drum si de statiune, asa cum s-a intamplat si cu alte statiuni utile si foarte rentabile inainte de 1989, aici se repune aceasta statiune in circuitul turistic, fiind modernizata la ultimele standarde. E si in avantajul intregii zone.
Postat 20 August 2014, 17:50 de Investitii
dr.
Vedeţi că Nuşfalău este centru de comună, deci nu este oraş ci sat! A. Indrieş
Postat 20 August 2014, 15:37 de Indrieş Andrei
sa facem campanie
Doamna reporteriţă, ai fost tu pe drumul de la Pestis spre Sinteu???? Stiai ca perioada de implementare a proiectului respectiv(de refacere a drumului DN1 H) a expirat undeva prin 2013???? Mai vorbesti de strat de uzura, asa de-ar fi in fata casei tale sosaua dar si acostamentul cu bolovanii din fundal, la tine in curte. Astia nu termina drumul nici in 2016....e gata o banda(cea cu prapastia), cu o diferenta de nivel de cca 1 m fata de cealalta banda de circulatie.Au turnat astfalt sa nu se fac de ras la iarna că-i mai rău ca si pe arătură... Articole de 2 bani, fara documentare,....cică din \" localnicii susţin că modernizarea DN 1 H se datorează fostului ministru al Dezvoltării Regionale şi Turismului Elena Udrea\"...Sant curios câţi slovaci din Şinteu ştiu de madame Nuţi.....
Postat 20 August 2014, 14:50 de ELENA MARINSECU
io
Elena Udrea. e o femeia faina. Nici o problema. Drumul era praf de mult.
Postat 20 August 2014, 12:23 de io
Alin
Ordinarilor,...duminica stateau cu camere mobile pt rovinete pe drumul de Marghita...un drum facut praf de autostrada invizibila...huuuuuuu!!!!ar fi trebuit batuti bine
Postat 20 August 2014, 11:38 de Alin
DN 1H
DN 1H porneste de la Alesd si se termina la Rastoci (langa Dej), nu la Zalau, articol de 2 bani.
Postat 20 August 2014, 10:08 de mau
Mda
Articol de doi bani, au fost foarte mari probleme si cu acest drum, dar nici macar nu ati avut chef sa cautati un pic pe net. Iar drumul porneste din Alesd, si se termina la Rastoci, langa Dej, nu la Zalau, acest drum leaga toate localitatile importante din Salaj, fiind principalul drum din acest judet. Dar voi sunteti atata de idioti, ca nici macar nu stiti unde duce acest drum.
Postat 20 August 2014, 09:57 de jiku
Ati dat bani pe articolul asta?
Doamna/domnisoara Marinescu, te plateste cineva pentru mizeria asta de articol? Esti complet nedocumentata. A treia firma din asocierea ce reabiliteaza DN1H se numeste SIRD Timisoara si nu are nici o legatura cu CCCF Timisoara, adica firma ce reabiliteaza DN76. faptul ca pe DN1 se lucreaza in ritm alert este pentru ca la sfarsitul toamnei au ultimul termen de predare al lucrarii. Comparatia intre cele 2 lucrari nu are nici o noima. Ai scris un articol pe care nu as plati 2 banuti gauriti. Mai treceti pe la scoala!
Postat 20 August 2014, 09:32 de mincinosilor
În genunchi mă-ntorc la tine
Dar de ce o dureau genunchii? Mă rog....Poate că ar trebui să folosească o perniță când stă(prestează)în această poziție! Evident mă refer la faptul că probabil face gimnastică de întreținere în această poziție!
Postat 20 August 2014, 09:26 de TDS
sal
si voi numai acuma ati vazut ca se face drumul asta??se face mai de demult...praf
Postat 20 August 2014, 09:01 de gogu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON