La 36 de ani, Cristian Beltechi conduce deja de mai bine de patru ani Administraţia Imobiliară Oradea, cea mai mare structură a Primăriei, cu 185 de angajaţi, care gestionează întregul patrimoniu de terenuri şi clădiri al oraşului.
Deşi modul în care municipalitatea a administrat problema parcărilor, în special a celor cu durată limitată, a iscat un scandal uriaş astă-vară, când mai multe Hotărâri ale Consiliului Local şi dispoziţii ale primarului au fost atacate de Prefectură, Beltechi susţine că taxarea serviciului s-a făcut şi se face legal. Directorul se laudă şi cu apropiata ocupare a parcării supraterane din spatele Tribunalului, dar şi cu reuşita programului de reabilitare a faţadelor. Cât despre zvonurile că postul i-ar fi vânat de alţii, pe motive politice, zice că le-a auzit doar din presă...
Averea Oradiei
- Cât de mare e patrimoniul oraşului gestionat de AIO?
- Avem 921 locuinţe în fondul de stat (case naţionalizate), 116 locuinţe ale oraşului, locuinţe sociale în căminul de pe Octavian Goga (29), Iuliu Maniu (20), Eftimie Murgu (16), Poieniţei (40), şi 96 de apartamente în blocul Voltaire. Administrăm şi 180 apartamente ANL, 16 cabinete medicale, 47 unităţi şcolare, 245 spaţii cu altă destinaţie: sedii de fundaţii, de partide, spaţii comerciale, etc. Dintre obiectivele importante, administrăm Cetatea, Stadionul Municipal, Bazinul Olimpic, frecventat zilnic de 1.300 persoane, parcarea supraterană, Orăşelul Copiilor şi Arena Antonio Alexe. Totodată, avem 1.000 hectare de teren - străzi, garaje, accesuri şi curţi - 314 hectare de pădure, 134 hectare de păşune şi 19 hectare parcele libere. Nu ne putem plânge că nu avem teren.
- În ce măsură sunt protejate aceste bunuri? În trecut Primăria le pierdea în procese...
- Terenurile libere de sarcini, care nu fac obiectul legilor fondului funciar, sunt cadastrate şi, ca atare, sunt introduse în inventarul domeniului public, neputând fi înstrăinate.
- Care sunt cele mai importante litigii pe care le are oraşul pentru terenuri sau imobile?
- Un exemplu e Palatul Ullmann, unde avem o cotă destul de mare de proprietate, care a fost revendicat. Aici se pare că vom avea o sentinţă favorabilă. Am avut Colegiul Mihai Eminescu, pe care l-am câştigat definitiv şi irevocabil. În desfăşurare sunt procese pentru o clădire cu spaţii comerciale şi locuinţe din Piaţa 1 Decembrie nr. 9, o parte importantă din Hotelul Parc, de pe Republicii nr. 5, şi altele.
"Suntem în topul oraşelor sigure"
- În ce stadiu sunt lucrările la Cetate? Vor fi încheiate până la termenul limită, iunie 2015?
- Lucrările sunt în termen şi se vor finaliza la timp. Doar unele descoperiri arheologice ar putea duce la o amânare.
- Care e stadiul programului de reabilitare a faţadelor din centrul istoric? Câte clădiri au fost reabilitate în total, şi câte cu ajutorul AIO?
- Programul funcţionează, deja se vede diferenţa în centrul oraşului. În ultimii trei ani au fost reabilitate cu ajutorul nostru imobilul din Republicii 11 al Episcopiei Ortodoxe, cel din Republicii 33 al Episcopiei Romano-Catolice, parohia Reformată din Independenţei nr. 3, clădirea din Piaţa Unirii 5, unde se află şi sediul PSD, şi faţadele Palatului Vulturul Negru. La Casa Poynar urmează să înceapă lucrările, iar Palatul Stern se licitează. De asemenea, contribuim la reabilitarea faţadelor la clădirile din Piaţa 1 Decembrie nr. 2, Traian Moşoiu nr. 8 şi la altele. Pentru Palatul Apollo nu s-a ajuns la un acord cu proprietarii, dar Primăria va investi în reabilitare şi-şi va recupera banii ulterior.
- Câţi orădeni stau acum în locuinţe de la Primărie? Veţi reduce numărul, dat fiind faptul cele care se eliberează vor fi vândute ca spaţii comerciale? De ce?
- Avem 1.217 astfel de locuinţe. Ele se repartizează, conform legii, familiilor evacuate din clădiri revendicate. Acum stăm bine, căci avem doar 5 familii cu sentinţe de evacuare şi 11 apartamente libere. De asemenea, avem locuinţe de necesitate, pe o perioadă de maxim 2 ani, şi locuinţe de serviciu, oferite, de exemplu, unor medici din alte oraşe. Vânzarea ca spaţii comerciale a unor locuinţe se referă doar la clădirile din centrul istoric. Aici, o parte din apartamentele care se eliberează pe cale naturală se vor vinde la licitaţie, iar banii vor fi reinvestiţi în reabilitări. Până acum am vândut trei, dintre care unul, din Palatul Vulturul Negru, a fost evaluat la 26.000 euro, dar adjudecat la 39.600 euro.
- Administraţia Imobiliară a investit într-un sistem de supraveghere video pentru oraş, gestionat de Poliţia Municipiului. Care sunt avantajele?
- A scăzut infracţionalitatea şi suntem în top 5 al oraşelor sigure din ţară. Monitorizăm străzile, investiţiile, traficul. Putem, de pildă, să verificăm dacă RER îşi face treaba la deszăpezire. De asemenea, prin acest sistem Poliţia coordonează acţiuni din teren. Şi nu s-a investit mult, 750.000 lei pentru 200 de camere, care în alte municipii au fost cumpărate cu 2,4 milioane lei.
"Circ mediatic, pierdere la buget, haos în oraş"
- Parcările au fost subiectul verii. Ce efecte aţi constatat în buget în perioada în care orădenii nu au plătit parcarea?
- Bugetul AIO este comun cu cel al oraşului, de care beneficiază tot orădenii. S-au pierdut în jur de 60.000 euro într-o lună şi jumătate.
- Vă consideraţi vinovat de acuzele privind legalitatea normativelor în domeniu, formulate de Prefectură?
- Sub nicio formă. Din 2006, legalitatea regulamentelor de parcări a fost verificată de instituţiile abilitate fără să ni se aducă la cunoştinţă aspecte de nelegalitate. În plus, acestea au fost aprobate prin HCL-uri, iar verificarea legalităţii acestora nu intră în atribuţiile directorului general al AIO. În continuare susţinem că nu am funcţionat nelegal. S-a creat doar un circ mediatic, o pierdere la bugetul local şi haos în oraş.
- Cât aţi fost în concediu, subordonaţii dvs au dat-o în bară scoţând din regulamentul de parcare tocmai articolul care stabilea cine face controalele. Aţi sancţionat vinovatul?
- Raportul de specialitate care a stat la baza regulamentului a fost corect, iar greşeala de redactare din HCL a fost îndreptată a doua zi printr-o erată. E o procedură legală. Ca atare, de a doua zi parcările au putut funcţiona. Modificarea a fost luată la cunoştinţă în următoarea şedinţă a Consiliului. Numai cine nu lucrează nu greşeşte şi, pe deasupra, nu doar în AIO se verifică actele, ci şi la Direcţia Juridică şi la secretariatul Consiliului.
- De ce a continuat Serviciul Parcări să aplice amenzi chiar şi în perioada în care greşeala nu fusese îndreptată? Nu e cumva o pedeapsă nemeritată pentru contribuabili?
- Repet, a doua azi greşeala a fost îndreptată, iar serviciul putea funcţiona fără nicio problemă. Nu pedepsim pe nimeni, este normal să plăteşti pentru un serviciu pe care-l foloseşti.
"Parcarea supraterană va fi neîncăpătoare"
- Cum arată viitorul parcărilor? Veţi continua "politica de îngălbenire" a locurilor din zona centrală?
- Ideea este să oferim un loc de parcare oamenilor care au de rezolvat probleme în centru. Avem zilnic 25.000 de maşini care intră în oraş, cu oameni care vin la tribunale, şcoli, spitale etc. În zonele acestea fierbinţi vom continua "îngălbenirea" parcărilor, în funcţie de necesităţi. Din totalul de 8.000 parcări, circa 2.000 sunt cu durată limitată.
- De ce, la luni bune de la inaugurare, parcarea supraetajată din strada Tribunalului nu are nici acum autorizaţie de la Pompieri? Cine este culpabil?
- În primul rând, avem un aviz şi parcarea funcţionează în siguranţă. În luna mai, AIO a preluat parcarea, după ce recepţia ei fusese făcută inclusiv de Pompieri, cu condiţia îndreptării, în 6 luni, a unor probleme minore, precum butoanele hidranţilor, tipurile de furtun folosite şi o ieşire pietonală pentru crearea căreia am depus actele în vederea demolării unei clădiri din apropiere. Cu toate aspectele suntem în curs de perfectare. Sunt lucruri care au scăpat proiectantului, nu AIO sau ADP. În august au fost depuse documentele pentru autorizare la ISU Crişana. Pompierii au fost în vizită, am înţeles că sunt mulţumiţi şi vom primi în curând autorizaţia...
- Cum vă explicaţi gradul mic de ocupare?
- A fost o perioadă de concedii, era normal să fie goală. Preţurile pe care le practicăm la prima parcare supraetajată se vor ajusta poate şi de zece ori, căci nu ne-am născut învăţaţi. De curând am stabilit o distanţă mai mare, de 300 m, faţă de 100 m înainte, pe raza căreia locuitorii pot beneficia de abonamente pentru riverani. După ce începe şcoala şi Tribunalul se va muta înapoi, veţi vedea că va fi neîncăpătoare.
În politică, din solidaritate
- Ce planuri aveţi cu Stadionul Municipal, după ce Primăria a renunţat la finanţarea FC Bihor?
- Câtă vreme Consiliul Judeţean rămâne finanţator, vom asigura administrarea stadionului. Apoi îl vom putea închiria.
- Ce s-a întâmplat cu garanţia de 500.000 euro de la Podul Dragoş Vodă? Ce rol a avut AIO în recuperarea ei?
- Contractul a fost încheiat între Macio şi Municipiul Oradea, iar AIO nu a avut de-a face cu garanţia. Noi am pus la dispoziţie terenul, printr-un contract de concesiune, pe care firma nu l-a respectat, aşa că a fost reziliat. Pentru că nu şi-a plătit concesiunea, i-am sechestrat aproape 100.000 de lei din conturi şi ne-am înscris la masa credală pentru alte două terenuri din Oradea deţinute de firmă.
- Funcţionarea AIO e vulnerabilă, primind în gestiune serviciul de parcări fără a avea documentaţia completă, de exemplu caiet de sarcini, aşa cum spune Legea privind serviciile publice. Cum comentaţi?
- E greşit. AIO este o instituţie înfiinţată în baza legii, iar Serviciul Parcări este doar un compartiment din cadrul AIO, care nu a trebuit organizat ca serviciu public de administrare a parcărilor. Dacă înstrăinam parcările, de exemplu, către OTL, care este societate comercială, acestea trebuiau licitate. Dar aşa toate rămân în subordinea directă a Consiliului Local.
- De anul acesta aţi ales, împreună cu alţi directori din Primărie, să vă înscrieţi în PNL. Ce v-a determinat? Există avantaje?
- Unul dintre motive este sentimentul de echipă faţă de colegii mei. Nu am planuri în politică şi niciun fel de avantaj.
- Sare în ochi faptul că AIO, în ciuda erorilor de tot felul, are cei mai mulţi directori şi bănuim că nu cu cele mai mici salarii. De ce? Cum se câştigă la AIO?
- A fost o singură eroare, reparată a doua zi. AIO este cea mai mare instituţie din subordinea Primăriei, cu cea mai mare paletă de servicii şi cu 185 de posturi, un director general şi trei directori adjuncţi. Ultima angajare, a directorului economic, a fost recomandată chiar de Curtea de Conturi. În privinţa salariilor suntem pe penultimul loc din Primărie. Avem, în medie, salarii de 1.000 lei net lunar pentru personalul contractual, 1.900 pentru şefii de servicii, iar la nivel de directori salariile sunt între 3.000-3.500 lei.
- Se zvoneşte că PDL-iştii, noii aliaţi ai liberalilor, vă vânează postul. Aţi fost informat că v-ar putea paşte înlocuirea?
- Nu. Eu îmi văd de treabă în continuare. Zvonurile le-am auzit doar din presă.
CINE ŞI CUM
Caracterizări în trei cuvinte
Ilie Bolojan, primarul Oradiei: un om cu principii, puternic, ambiţios
Cristian Bitea, fost subprefect al judeţului Bihor: un om de carieră, pregătit
Liviu Popa, şeful Poliţiei Bihor: inteligent, implicat, corect
Ovidiu Mureşan, viceprimar al Oradiei: un om care ştie administraţie, bun economist
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.