Estimările Primăriei apreciază undeva la 2 milioane numărul maşinilor care tranzitează Oradea într-un an. Asta înseamnă aproape 5.500 de maşini care aglomerează zi de zi străzile din oraş, adăugându-se celor 60.000 de autoturisme ale orădenilor. Poluant, inutil şi mai ales enervant!
Pentru a forţa diminuarea traficului, municipalitatea vrea să fluidizeze circulaţia pe şoseaua de centură prin construirea a două pasaje supraterane peste sensurile giratorii de la ieşirea din oraş spre Arad şi Deva şi să amenajeze un drum rapid de-a lungul liniei ferate ce trece la baza dealurilor Oradiei. Pe considerentul că şoferii vor alege calea mai uşoară în mod natural...
Drumuri la înăţime
Teoretic, extinderea la patru benzi a podului Densuşianu şi a şoselei de centură ar trebui să decongestioneze traficul din municipiu. Este de aşteptat ca, iritaţi de ambuteiajele din oraş, tot mai mulţi şoferi să prefere varianta ocolitoare, mai rapidă şi mai puţin enervantă.
Pentru a reduce însă în mod semnificativ numărul maşinilor care traversează municipiul, Primăria mai are încă de lucru destul. "Chiar dacă şoseaua va avea două benzi pe sens, giraţiile de la ieşirile din oraş spre Arad şi Deva vor obtura tot timpul circulaţia pentru că şoferii de pe centură vor trebui să dea prioritate în cele două intersecţii", spune primarul Ilie Bolojan (foto). Aşa că edilul s-a gândit să le elimine!
Angajaţii Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Europeană vor depune luna aceasta la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului un proiect prin care vor solicita finanţare europeană pentru construirea a două pasaje denivelate peste DN76 şi DN79. "Vrem ca şoseaua de centură să traverseze cu ajutorul unui pasaj denivelat peste fiecare dintre cele două giraţii astfel încât şoferii să nu mai fie nevoiţi să încetinească sau să oprească. Cine vrea să coboare de pe centură ca să intre pe drumul de Arad, de exemplu, va face la dreapta înainte de intersecţie coborând în sensul giratoriu. Cine nu, îşi vede liniştit de drum", povesteşte primarul. Bolojan spune că o construcţie similară există la intrarea în aeroportul Otopeni, iar ea chiar fluidizează traficul.
Bani există!
Însărcinat cu identificarea surselor de finanţare, directorul DMPFI, Marcel Boloş (foto), spune că banii pentru cele două poduri rutiere nici măcar nu sunt foarte greu de obţinut. "Fondurile există! Unii beneficiari au făcut economii la fondurile alocate prin Programul Operaţional Regional în urma licitaţiilor, alţii au renunţat la proiectele pe care le-au câştigat, cert este că din informaţiile pe care le deţinem, la nivelul regiunii Nord-Vest există un disponibil de circa 30 milioane de euro, bani care ar putea fi redistribuiţi de către Ministerul Dezvoltării", spune Boloş.
Directorul şi-a şi făcut "necesarul". Consiliul Local a adoptat luna trecută o hotărâre prin care declara ca prioritare mai multe proiecte, majoritatea având ca scop fluidizarea traficului în municipiu. Printre acestea se numără contruirea celor două pasaje denivelate, reamenajarea intrărilor în municipiu pe porţiunea de la aeroport până la pârâul Peţa, respectiv de la intrarea dinspre Sânmartin până la benzinăria Lukoil şi reabilitarea podului din Piaţa Unirii, inclusiv cu refacerea bordurilor şi a iluminatului public. Pe listă se numără inclusiv reamenajarea străzii Vasile Alecsandri prin refacerea sistemului de iluminat public, dalare şi dotare cu mobilier urban.
"Ar fi o prostie să modernizăm strada Alecsandri la începutul anului viitor din banii orădenilor, când am mai putea aştepta câteva luni până la redistribuirea fondurilor europene", zice Boloş. Cap la cap, Primăria se pregăteşte să ceară finanţări de circa 18 milioane de euro. Nu de alta, dar oricum dacă cele 30 milioane de euro rămân necheltuite până în 2015 vor trebui returnate către UE.
Mai tare ca CFR-ul!
Pasajele denivelate nu sunt singurele investiţii pe care municipalitatea le va face pentru fluidizarea traficului. Boloş are ordin de la viceprimarul Gheorghe Carp (foto) să identifice o finanţare de 6 milioane de euro pentru construirea unui drum rapid de circa 3,7 kilometri. Noua arteră va lega viitorul pod Macio din zona Dragoş Vodă de strada Ecaterina Teodoroiu, cu continuare spre podul Theodor Neş de lângă blocul ANL din strada Ştefan cel Mare.
Drumul va înainta pe la baza dealurilor Oradiei, prin dreapta liniei ferate, oferind o alternativă şoferilor care doresc să ajungă din zona Paleu, Episcopia sau Rogerius, respectiv din zona de case de pe dealuri, la ieşirea din oraş către Cluj. Şi asta, fără să mai traverseze tot centrul oraşului. "Drumul va fi destinat exclusiv maşinilor mici şi va lega în doar câteva minute un capăt al oraşului de celălalt", spune viceprimarul.
Construcţie cu demolare
Pentru realizarea investiţiei, municipalitatea va trebui să exproprieze patru proprietăţi private aflate în calea drumului şi să construiască două poduri peste străzile Gheorghe Doja şi Louis Pasteur. "Dacă nu facem podurile peste cele două străzi n-am făcut nimic, pentru că vom genera ambuteiaje pe două dintre cele mai importante căi de acces către Spitalul Municipal, iar cu asta nu ne jucăm!", zice Carp.
În plus, pentru a asigura fluenţa circulaţiei pe viitorul drum rapid, municipalitatea ia în calcul lărgirea străzii Ecaterina Teodoroiu prin extinderea către linia ferată. Viceprimarul spune că din punct de vedere legal nu există niciun impediment ca SNCFR-ul să permită municipalităţii extinderea drumului. Atât doar că dă aprobările mai greu...
Pentru că investiţia se ridică la nu mai puţin de 6 milioane de euro, municipalitatea vrea să o acopere printr-un proiect transfrontalier destinat infrastructurii de drumuri. Directorul DMPFI, Marcel Boloş, crede că Primăria are toate şansele să obţină finanţarea, iar lucrările la noul drum ar putea demara undeva la sfârşitul anului viitor.
Până atunci, însă, şoferii orădeni vor trebui să mai aibă răbdare. În fond, se antrenează zilnic pentru asta, aşteptând minute-n şir la intrarea în intersecţiile din oraş...
"Cele două pasaje denivelate de pe şoseaua de centură vor trebui construite chiar dacă ar fi să se facă din banii oraşului. Nicăieri în lume drumul ocolitor al unei localităţi nu este intersectat tot la câţiva kilometri de câte o şosea importantă care blochează traficul"
Marcel Boloş
OCOLIRE FORŢATĂ
Numai pentru riverani!
Surse din cadrul Primăriei spun că, odată cu finalizarea lucrărilor de extindere a şoselei de centură la patru benzi, municipalitatea va forţa şoferii aflaţi în tranzit să folosească ruta ocolitoare prin ambuteiaje deliberate. Spre exemplu, la intrarea în oraş dinspre Borş, la podul CFR, se vor monta semafoare care vor fi tot timpul pe verde intermitent pentru virajul la dreapta spre şoseaua de centură.
În schimb, acestea vor arăta doar pentru o perioadă scurtă de timp culoarea verde care permite accesul spre bulevardul Dacia şi zona centrală. Întrucât acest reglaj al timpului de aşteptare va duce la apariţia de cozi, angajaţii municipalităţii estimează că în doar câteva săptămâni şoferii care doar tranzitează Oradea vor alege în mod natural varianta drumului ocolitor. Iar numărul maşinilor care vor intra în oraş va scădea treptat...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.