"Eu nu sunt un papagal politic!", i-a avertizat Ilie Bolojan pe directorii Primăriei la instalarea pe post. Unii au râs, dar le-a trecut repede!
Astăzi, niciunul dintre directorii de atunci nu mai este pe post, Primăria are cu 250 de funcţionari mai puţin, iar condiţiile de atribuire a lucrărilor s-au înăsprit dramatic. Culmea, fără greve şi fără scandaluri...
Curăţenie în oraş
În iunie 2008 Ilie Bolojan câştiga funcţia de primar al Oradiei încă din primul tur cu sloganul "Curăţenie în oraş, ordine în Primărie". Şi-a luat din start rolul în serios şi mulţi din cei care l-au votat au început să regrete curând alegerea. Cei amendaţi de Poliţia Comunitară sau de Serviciul Parcări în mod cert! Bolojan spune însă că se aştepta la asta. "Asta e, mergem înainte! Dacă stai să conduci după ce se spune sau după ce se scrie despre tine, nu mai iei niciodată o decizie", declară el pentru BIHOREANUL.
Spre deosebire de predecesorii săi, Bolojan nu s-a ferit să ia măsuri nepopulare. A scos din oraş Urbana, care nu avea licenţă de operare, a dublat taxele de salubritate pentru cei fără contract cu RER Ecologic, a impus o taxă specială pentru reabilitarea faţadelor şi a pus la lucru Poliţia Comunitară. Numai anul trecut agenţii au aplicat 3.088 de amenzi, care au adus un milion de lei bugetului local. Dintre acestea, peste 600 pentru nerespectarea curăţeniei. "Cine a fost amendat cu 5.000 lei pentru că aruncă mizerii pe jos, precis nu va mai arunca a doua oară!", spune primarul.
Una dintre obsesiile edilului a fost şi schimbarea aspectului principalelor căi de acces în oraş. Cel mai bun exemplu e bulevardul Dacia, unde municipalitatea a investit peste 800.000 lei în reamenajarea scuarului, montarea instalaţiilor de irigat, plantarea de copaci şi amenajarea de sensuri giratorii. Investiţia a fost contestată datorită costurilor, dar Bolojan nu s-a arătat deranjat: "Vreau ca străinii, atunci când intră în Oradea, să nu-şi dea seama dacă se află în Ungaria sau în România".
Ordine în Primărie
În doar doi ani, Primăria a pierdut un sfert din angajaţi, iar acum Bolojan vrea să readucă în Primărie inclusiv Administraţia Imobiliară şi Administraţia Social Comunitară. Reunificările vor fi urmate de noi disponibilizări, dar vor fi compensate prin premierea angajaţilor merituoşi. "De exemplu, funcţionarii care participă la licitaţii sunt evaluaţi după numărul acestora. Dacă licitaţia a fost contestată li se taie din bani, dacă a fost anulată iau bile negre, dar dacă nu sunt probleme merg acasă cu bani mai mulţi", explică Bolojan.
Pentru a evita "înţelegerile" dintre funcţionari şi contractori, achiziţiile de peste 1.000 de euro sunt postate pe site-ul municipalităţii www.oradea.ro, iar comisiile de licitaţii au dublă comandă: jumătate din membri sunt numiţi de viceprimarul în subordinea căruia se află serviciul care organizează licitaţia, iar cealaltă jumătate sunt angajaţi ai compartimentului Achiziţii Publice, puşi chiar de Bolojan. "Am ales anume un număr mai mare de membri în comisie pentru a evita sindicalizarea lor", spune primarul. Iar efectele s-au văzut...
Lucrări ieftine, spre gratis
În ultimii doi ani valoarea de adjudecare a licitaţiilor a scăzut în medie la 62% faţă de sumele din proiect, indiferent că a fost vorba de reabilitarea străzilor sau de amenajarea de sensuri giratorii, cum e cel din Centrul Civic. Mai mult, Bolojan a dat o dispoziţie prin care limitează, după semnarea contractului, majorarea costurilor unei investiţii pentru lucrări "neprevăzute" la maxim 15%. În plus, proiectanţii vor suporta din buzunar orice cheltuială suplimentară ce depăşeşte cu 10% valoarea proiectată, penalităţile de întârziere au fost majorate de la 0,1% la 1% pe zi, iar garanţiile de bună execuţie au fost dublate, de la 5% la 10% din valoarea contractului.
La aşa condiţii, normal că unii constructori au încercat marea cu degetul. "La început de mandat primarului Bolojan i s-au făcut apropouri că «ar putea fi bine şi pentru el», dar el s-a făcut că nu înţelege", povesteşte la persoana a treia edilul.
Bolojan spune că eliminarea şpăgilor e şi motivul pentru care firmele din Oradea amenajează giratorii, curăţă parcuri sau plantează copaci pe cheltuială proprie. "Le-am spus tuturor: «Dacă sunteţi mulţumiţi de modul în care aţi fost trataţi şi aţi câştigat bani de pe urma acestui oraş, faceţi ceva pentru el!»", povesteşte Bolojan. Şi au făcut...
Cu bune şi rele
Privind înapoi, la mijloc de mandat, Bolojan trece între realizări extinderea şoselei de centură a oraşului şi demararea lucrărilor la Cetatea Oradea, proiecte începute de administraţia precedentă, dar şi investiţii noi cum ar fi Parcul Industrial. "Parcul va putea atrage investitori şi va pune pe picior de egalitate Oradea cu alte oraşe ca Timişoara, Cluj sau Arad", spune Bolojan.
Deşi e mulţumit de atragerea de către Direcţia de Dezvoltare Durabilă a peste 120 milioane de euro din fonduri europene pentru proiecte precum reabilitarea reţelelor de apă, modernizarea CET, relansarea Ştrandului Municipal, ori refacerea unor clădiri din centru, primarul se declară total nemulţumit de faptul că, în doi ani, nu a reuşit să construiască măcar o parcare supraetajată din cele trei pentru care a vrut să atragă parteneri privaţi. "Dacă până la sfârşitul lunii iulie nu avem nicio ofertă, vom construi din banii Primăriei o parcare în spatele Tribunalului", zice liberalul.
Bolojan trece la capitolul priorităţi şi extinderea reţelelor de apă şi canalizare, proiect de 32 milioane de euro, şi reforma sistemului sanitar. Primăria a preluat luna aceasta de la Ministerul Sănătăţii spitalele Municipal, de Pneumoftiziologie, Maternitatea şi cel de Psihiatrie şi Neurologie. Pentru reducerea cheltuielilor, acestea urmează să fie unificate în cadrul unui consorţiu, personalul administrativ redus considerabil, iar medicii competenţi încurajaţi să rămână. Bolojan spune că în principiu strategia a fost stabilită şi urmează doar să fie implementată. Pentru că mai are doar doi ani să demonstreze că socoteala de la spital se potriveşte cu cea de la Primărie...
ÎMPOTRIVA TUTUROR
Să facem podul!
Tenace până la încăpăţânare, despre Ilie Bolojan se ştie că atunci când ia o decizie nu se răzgândeşte. Aşa a procedat în 2008, când a pus capăt grevei de la OTL, în 2009, când a închis dispeceratul VIP Taxi, şi în 2010, când a licitat sala de lucru cu publicul a Primăriei în ciuda comentariilor ironice. Proiectată la o valoare de 2,7 milioane lei, "piramida" a fost adjudecată la 1,3 milioane lei şi este deja în lucru.
La fel se va întâmpla şi cu viitorul pod rutier peste Criş, de la pontoane, pe care municipalitatea vrea să-l construiască în ciuda opoziţiei ecologiştilor. "Dacă Podul Densuşianu ar fi fost refăcut nu ne înhămam la o astfel de investiţie, însă aşa nu avem de ales, dacă vrem să decongestionăm traficul ", zice Bolojan.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.