Vă mai amintiţi bancurile cu Nea Mărin, care îşi trambala paporniţa cu zaibăr şi praz de la un peron la altul, dând din coate, să prindă trenul de Bucureşti? Nu e de râs, cam asta ne paşte!
CFR Călători desfiinţează din această săptămână cursa Intercity 532 Oradea - Bucureşti, singura legătură feroviară de zi cu Capitala. "Măsura a fost luată la nivel central. Din ordinele pe care le-am primit, cursa va fi suspendată din 16 mai", confirmă şeful staţiei CFR Oradea, Cristina Derban.
Pe linie moartă...
Din trei legături directe Oradea - Bucureşti vor rămâne doar două! Conform ordinelor emise de conducerea CFR Călători, trenul Intercity 532 cu plecare din Oradea la ora 11:20 şi sosire în Bucureşti la 23:05 va fi anulat. Măsura echivalează cu desfiinţarea singurului tren de zi care leagă direct cel mai vestic municipiu din ţară de Capitală şi de localităţile importante de pe traseu, precum Câmpia Turzii, Braşov, Predeal, Sinaia şi Ploieşti.
După desfiinţarea cursei de zi, legătura directă va fi asigurată doar de cele două curse de noapte. Călătorii vor avea la dispoziţie cursa Interregio 1742 Oradea - Bucureşti, cu plecare la ora 20:21 din Oradea, şi cursa Interregio 1632 spre Constanţa, cu plecare la ora 19:30. Cât timp va mai fi menţinută şi aceasta din urmă...
Nervi şi timp pierdut
Desfiinţarea cursei de zi Oradea - Bucureşti face parte din planul de restructurare al SNCFR şi vizează diminuarea costurilor societăţii. Măsura nici măcar nu este singulară. Odată cu legătura Intercity 532, va fi desfiinţată şi perechea lui, trenul 531, care circulă în sens invers, pe ruta Bucureşti - Oradea, cu plecare din Capitală la ora 13:10.
De fapt, pentru ca umilirea să fie totală, cele două curse nu se vor desfiinţa, ci vor circula doar din şi până în Cluj-Napoca, oraş care se impune deja drept capitală de regiune. Astfel, călătorii vor fi supuşi unui disconfort suplimentar şi vor suporta enervantul timp mort de aşteptare prin staţii, ca pe vremea lui Ceauşescu! Spre exemplu, pentru a pleca spre Bucureşti, orădenii vor lua la ora 10:04 trenul de Cluj, unde vor ajunge la ora 12:44. Aici, pe lângă faptul că vor fi nevoiţi să îşi hămălească bagajele pe peroane în căutarea legăturii, vor trebui să aştepte o oră, până la 13:57, plecarea cursei Intercity 532, care va ajunge la 23:05 în Capitală.
Aflată în concediu de odihnă, Cristina Derban (foto), şefa staţiei CFR Oradea, nu vede însă în acest lucru un capăt de ţară. "Într-adevăr, este un disconfort să schimbi trenul când înainte aveai cursă directă, dar situaţia nu e aşa dramatică, pentru că din Cluj ai o legătură destul de bună, iar timpul de aşteptare nu este mare", consideră Derban.
Vom dormi în gări!
Culmea, şefa staţiei CFR Oradea chiar are dreptate! Prin comparaţie cu legătura pe care o au orădenii care se întorc de la Bucureşti cu trenul Intercity 531, timpul de aşteptare este chiar mic. Motivul? Cursa care din 15 mai se va opri în Cluj-Napoca va pleca din Bucureşti la ora 13:10 şi va ajunge la destinaţie la 22:30. Asta înseamnă că orădenii vor dormi pe bănci în gară!
"Trenul 531 ajunge în Cluj pe la ora 23, de cele mai multe ori cu întârziere, pentru că se lucrează pe linie, iar până spre dimineaţă nu ştiu să existe altă legătură spre Oradea", spune Dan Pintea, liderul sindical al mecanicilor de locomotivă din Depoul Cluj. Într-adevăr, cea mai bună legătură, Interregionalul 406, porneşte din Cluj spre Oradea abia la ora 2:21, urmat la circa 20 de minute de Regionalul 3071, ceea ce înseamnă pentru orădenii care vor dori să ajungă acasă o aşteptare de aproape 4 ore!
"Măsuri de echilibrare"
Revoltătoare pentru orădeni, scurtarea traseului celor două curse Bucureşti - Oradea şi retur până la Cluj-Napoca este văzută la centru ca o măsură de eficientizare a activităţii. "Sunt măsuri de echilibrare a unor cheltuieli, care fac parte din programul de restructurare a societăţii", declară Alina Predescu, purtătorul de cuvânt al CFR Călători. Suspendarea curselor a fost decisă pe fondul scăderii numărului de călători. "Motivul a fost slaba utilizare a trenului pe această rută. Dincolo de Cluj, cursa Bucureşti - Oradea avea în medie cam 12 pasageri pe zi. La fel se întâmpla şi în sens invers, de la Oradea la Cluj", susţine Predescu.
Pornind de la argumentele administraţiei, sindicaliştii din SNCFR anticipează că anularea trenurilor de Oradea nu se va opri aici. "Nouă nu ne spune oficial nimeni nimic, dar zvonurile sunt că din iunie, după intrarea în vigoare a noului mers al trenurilor, se va scoate şi trenul de Constanţa de la ora 19:30, pentru că nu ar avea destui călători", povesteşte Dorel Jurcan, liderul local al sindicatului Libertatea din ramura Mişcare şi Comercial. Or, asta înseamnă că în mai puţin de două luni Oradea va pierde două din cele trei trenuri directe spre Bucureşti.
La capătul lumii...
Logică din punct de vedere financiar, teza eficienţei economice a transportului de persoane pe calea ferată nu stă însă în picioare când vine vorba de asigurarea unui serviciu public decent călătorilor din vestul ţării. "Să laşi Oradea fără legătură directă cu Bucureştiul pe ideea că, fiind la capătul ţării, este o cursă care nu face profit îmi pare o prostie. Până la urmă, tocmai de aceea e subvenţionat CFR-ul de la bugetul de stat, ca să asigure legăturile importante, chiar dacă acestea nu aduc câştiguri directe", reclamă un călător.
Indignarea omului e cât se poate de justificată. Avantajoasă pentru bugetul SNCFR, măsura eliminării legăturilor directe între Oradea şi Capitală pe considerentul ineficienţei economice va afecta direct soarta oraşului. Pentru că nimeni, mare investitor sau simplu turist, nu îşi va mai fixa ca destinaţie un loc în care poţi ajunge doar târând geamantanul între două trenuri şi dormind noaptea pe bănci în gări!
Iar odată trasă pe linie moartă, Oradea poate spera cel mult la soarta unui târg provincial oarecare dintr-un capăt de ţară. Un fel de "Binş" mai mare...
ZI LUMINĂ!
13
ore va dura o călătorie cu trenul de zi până la Bucureşti cu schimbare la Cluj
VIN RESTRUCTURĂRILE!
Drum de fier pe butuci
Subordonat ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu (foto), transportul feroviar se realizează prin societăţile CFR SA, care gestionează gările şi liniile ferate, CFR Călători şi CFR Marfă. Împreună, cele trei societăţi pun în mişcare peste 1.600 de trenuri pe zi.
Ca o măsură de eficientizare a activităţii, CFR Călători renunţă din 15 mai la nu mai puţin de 20 de trenuri care deservesc zone precum Oradea, Baia Mare, Bistriţa, Cluj, Feteşti, Ploieşti şi Târgovişte. În timpul weekendului vor fi anulate garnituri ce deservesc rute spre Craiova, Iaşi, Piteşti, Râmnicu Vâlcea, Sibiu şi Suceava.
Sindicaliştii se aşteaptă ca măsurile de limitare a curselor să fie urmate de disponibilizări colective. CFR SA ar urma să se lipsească de 6.000 din cei circa 23.000 de angajaţi, CFR Călători ar reduce 2.800 din 14.000 salariaţi, iar CFR Marfă îşi va înjumătăţi personalul la 4.000 angajaţi.
Disponibilizările de la CFR Marfă vor fi făcute cu prioritate pentru ca, scoasă la vânzare, societatea să fie cât mai atractivă în ochii potenţialilor cumpărători. La licitaţia pentru privatizarea companiei s-au calificat, săptămâna trecută, societăţile Grup Feroviar Român, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, OmniTrax, una din marile firme de transport feroviar de marfă din America de Nord, şi asocierea formată din Transferoviar Grup şi Donau Finantz GmbH & Co KG Austria. Licitaţia porneşte de la un preţ de 180 milioane de euro, iar câştigătorul va fi cunoscut la sfârşitul lunii iunie.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.