URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
14 Iulie 2014, 17:18

"Shopping" la secret: Consiliul Judeţean îşi face achiziţiile prin proceduri netransparente

"Shopping" la secret: Consiliul Judeţean îşi face achiziţiile prin proceduri netransparente MARIONETE. Din cauza opacităţii conducerii şi aparatului funcţionăresc, dar şi a propriei lor indiferenţe, nici măcar consilierii judeţeni nu au habar cum sunt cheltuiţi banii din bugetul judeţului şi cei din proiectele europene, astfel că ridică mâinile pentru a vota cel mai adesea fără a şti ce anume. Excepţie fac, desigur, cei puţini care cunosc şi promovează interesele firmelor de casă
"Shopping" la secret: Consiliul Judeţean îşi face achiziţiile prin proceduri netransparente DIFERENŢE. Modul în care se derulează procedurile de achiziţie publică în instituţiile pe care le conduc îi diferenţiază net pe primarul Ilie Bolojan şi preşedintele CJ Cornel Popa: dacă primul a cerut subordonaţilor transparenţă, obţinând ca efect micşorarea costurilor cu peste 25%, al doilea patronează un sistem opac, în care doar firmele agreate şi informate au acces la bani
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Transparenţa e ultima trăsătură care ar putea defini activitatea Consiliului Judeţean. Reuniunile aleşilor bihorenilor au loc o dată pe lună, iar cele extraordinare sunt rare, mai puţin de trei-patru pe an, convocate ca să se voteze în pripă şi în necunoştinţă de cauză câte un proiect întârziat, care trebuie predat de urgenţă fie către Guvern, fie către autorităţile de management de care depinde alocarea unor fonduri.

Informaţiile despre cheltuirea banilor sunt şi mai subţiri. O dată pe an membrii CJ aprobă bugetul judeţului, fără dezbateri reale, totul fiind dinainte stabilit în birourile preşedintelui şi celor doi vicepreşedinţi, doar iniţiaţii din comisia de buget-finanţe pricepând câte ceva din modul cum sunt realizate veniturile şi cum sunt repartizate cheltuielile.

BIHOREANUL a analizat achiziţiile făcute anul trecut de CJ, aproape 850 la număr, şi a constatat că majoritatea sunt pregătite astfel încât să nu afle despre ele nici firmele care oferă servicii, lucrări şi produse, nici contribuabilii interesaţi ca instituţia, şi aşa deloc avută, să nu risipească banul public. În schimb, în beneficiul băieţilor deştepţi şi al firmelor de casă...

Fără suspiciuni

Anul trecut, preşedintele CJ, Cornel Popa, anunţa că s-a săturat de suspiciuni în privinţa corectitudinii cu care se fac achiziţiile de lucrări, servicii şi produse. Ca dovadă, în decembrie, CJ anunţa în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice că e în căutarea unui consultant care să-i organizeze licitaţiile pentru lucrările de peste 5 milioane euro ce vor fi derulate în următorii ani cu fonduri europene. Firma urma să ofere "consultanţă şi asistenţă tehnică în derularea procedurilor de achiziţii, precum şi managementul procedurilor aferente proiectelor de investiţii cu grad ridicat de complexitate", în baza unui acord-cadru pe 36 luni, contra unei sume de maximum 177.476 lei.

Condiţiile puse erau aspre: ofertanţii să fi dus la bun sfârşit contracte similare în ultimii 3 ani şi să aibă specialişti în mai multe domenii - jurişti, economişti, ingineri în instalaţii de apă-canal, instalaţii electrice, drumuri şi poduri, construcţii civile şi mediu - care să elaboreze documentaţii de pregătire a licitaţiilor, referate de necesitate, note justificative, caiete de sarcini, clarificări pentru ofertanţi şi fişele de date ale achiziţiilor, să participe la evaluarea ofertelor, să le facă analiza financiară şi tehnică, să acorde asistenţă în soluţionarea contestaţiilor, să redacteze contractele, să comunice cu Autoritatea Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice, să facă rapoarte de activitate finală, etc. Altfel spus, să facă tot ceea ce, potrivit legii, Regulamentului de Organizare şi Funcţionare şi Organigramei CJ, este în competenţa celor şase angajaţi ai Serviciului Achiziţii al instituţiei, care doar şi-ar fi asumat propunerile consultantului.

Pe dos

Deşi de la anunţarea acestei intenţii a trecut mai bine de o jumătate de an, CJ nici nu a contractat aceste servicii, nici nu a anunţat motivul pentru care nu a făcut-o. În schimb, instituţia continuă o politică de achiziţii care numai semn de bună gospodărire şi de transparenţă nu este.

Pe ce se susţine afirmaţia? Potrivit informaţiilor obţinute de BIHOREANUL în baza unor cereri scrise, anul trecut CJ a cheltuit 83,44 milioane lei pentru achiziţia de lucrări, servicii şi produse, încheind în acest scop 844 contracte. Din totalul acestora, doar 15 au fost însă realizate prin licitaţii deschise (pentru că sumele au depăşit plafonul legal de 15.000 euro peste care această procedură, cea mai transparentă, nu putea fi evitată). Alte 8 contracte au fost semnate în urma unor cereri de oferte, iar 14 contracte au fost realizate după negocieri cu anunţ prealabil. Toate aceste contracte au avut o valoare însumată de 61,91 milioane lei.

În rest, însă, 807 contracte, în valoare totală de 21,53 milioane lei, au reprezentat achiziţii directe, fiecare având valori situate între echivalentul a 5.000 şi 15.000 euro. Ce înseamnă asta? Că achizitorul - fără a-şi anunţa public intenţia - contactează direct o firmă şi face achiziţia la preţul pretins de aceasta, fără a mai căuta şi compara preţul cu cele practicate de alte firme ce oferă lucrări, servicii şi produse identice ori similare.

Lipsa de transparenţă în cheltuirea banilor de către CJ e confirmată, în plus, şi de faptul că achiziţiile directe nu sunt publicate nici pe SEAP, nici în presă, nici măcar pe site-ul propriu al instituţiei, www.cjbihor.ro, după cum nu sunt publicate nici contractele propriu-zise.

Abonaţi la CJ

Pe ce s-au dus anul trecut banii judeţului? În general, contractele încheiate prin licitaţii şi cereri de oferte au vizat, cum era normal, lucrări de amploare (de pildă pentru construcţia ori repararea de drumuri ori clădiri), în timp ce contractele pe valori mai mici au avut ca obiect serviciile de consultanţă şi produsele.

O analiză a firmelor care au furnizat aceste servicii şi produse, indiferent că sursa de finanţare a fost bugetul propriu al judeţului ori fondurile europene, relevă că instituţia are cam aceiaşi "clienţi", selectaţi netransparent. Câteva exemple: Nickos Team (23.000 lei pentru a organiza un workshop şi alţi 31.000 lei pentru servicii de publicitate în cadrul a două proiecte Hu-Ro), Eden Productions (nu mai puţin de 81.500 lei pentru "organizare conferinţă de presă"), Asociaţia Varadinum Film (58.000 lei pentru "servicii editoriale"), Imago Media (46.800 lei pentru "servicii de consultanţă în comunicaţie"), Rimorland (58.300 lei pentru "Servicii de postprocesare" şi încă 58.300 lei pentru "Servicii de reporter fotograf"). Toate, fără ca publicul să afle măcar care a fost folosul!

Clientelă de partid

Într-un alt proiect, vizând strategia de alimentare durabilă cu apă potabilă în Valea Ierului, Biroul de Consultanţă Axis SRL a ciupit, fiind aleasă direct, 37.600 lei pentru "Servicii de consultanţă în achiziţii". Întâmplător sau nu, acelaşi consultant se remarcase până în 2012 doar prin caietele de sarcini pentru lucrările finanţate din fondurile Administraţiei de Mediu, croite în aşa fel încât să se potrivească unei singure firme, Marconst, aflată sub protecţia UDMR, care a încasat 60 milioane lei în 12 proiecte derulate de primăriile cu edili maghiari.

Partidul ce deţine preşedinţia Consiliului, PNL, are la rându-i propriii abonaţi la fondurile publice. Firma RomActiv Business Consulting, de pildă, la care a lucrat şeful de cabinet al preşedintelui CJ, Horia Carţiş, şi-a asigurat anul trecut 61.240 lei pentru "Servicii de elaborare analiză cost-beneficiu pentru investiţii publice" şi alţi 850.000 lei pentru "Servicii de elaborare a strategiei pentru dezvoltare durabilă a judeţului Bihor pe perioada 2014-2020".

Tot "galbenă" e şi Reflex Systems SRL care, de când CJ e condusă de liberali, a ajuns să execute ba "Reparaţii acoperiş Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă" (achiziţie directă de 51.500 lei), ba "Amenajare spaţii dispecerat ISU" (217.000 lei), ba "Reparaţii curente la reţeaua de canalizare a imobilului Piaţa 1 Decembrie nr. 12", cel în care funcţionează instituţiile de cultură finanţate de CJ (39.800 lei). Desigur, nu e o coincidenţă că firma aparţine lui Valentin Ioan Laza, apropiat al preşedintelui CJ şi lăudător al acestuia, prin site-ul Informaţia de Bihor, pe care îl deţine în asociere cu jurnalistul Nicolae Pop.

Iar seria poate continua cu un alt sponsor de partid: patronul Frigoconti SRL, Radu Coste, s-a ales anul trecut cu un contract atribuit direct pentru "Servicii de manipulare şi gestionare ajutoare alimentare aferente Programului European de ajutorare a persoanelor defavorizate", primid pe firma Guliver Prodcom 66.000 lei.

Între legal şi moral

Dacă achiziţiile făcute prin licitaţii sunt, de obicei, ferite de suspiciunea că ar fi "trântite", nu la fel se poate crede despre cele realizate prin atribuiri directe. În schimb, procedura este excesiv utilizată, dovadă stând însuşi raportul între contractele încheiate anul trecut în urma unor proceduri competitive - 62 milioane lei, şi cele atribuite direct - peste 21 milioane lei. Altfel spus, un sfert din bugetul pentru achiziţii pe un an întreg este cheltuit în această manieră care nu asigură CJ accesul la cele mai bune, adică mici, preţuri.

Care ar fi soluţia pentru echilibrarea raportului? Bunul-simţ spune că doar transparenţa, adică publicarea tuturor intenţiilor de achiziţii înainte ca ele să fie făcute şi, apoi, a tuturor contractelor încheiate. Abia atunci sintagma "bună guvernare" nu ar fi la Consiliul Judeţean o vorbă-n vânt...


SE POATE!
Exemplu de bună practică

Spre deosebire de CJ, Primăria Oradea publică toate informaţiile legate de achiziţii, nu doar anunţurile de licitaţii, şi nu doar în SEAP, ci şi pe site-ul propriu, www.oradea.ro, care are secţiuni speciale în rubrica "Informaţii de interes public". La prima secţiune, cea pentru licitaţii, sunt anunţate inclusiv intenţiile de cumpărare directă a bunurilor şi serviciilor. Cea de-a doua secţiune, pentru contracte, conţine lista tuturor contractelor de interes public încheiate din 2007 până în prezent, de la banale servicii de revizii la maşinile de gătit (valorând doar 1.000 lei/an) până la cele de consultanţă, dirigenţie de şantier, proiectare şi execuţie a unor lucrări la unităţi de învăţământ şi la reţelele edilitare (de ordinul milioanelor de lei). În a treia secţiune sunt listate rezultatele tuturor procedurilor de achiziţie publică, indiferent de procedurile de atribuire folosite, cu precizarea datei de depunere şi de deschidere a ofertelor, a ofertanţilor şi ofertelor de preţ, a firmelor descalificate şi motivelor, a criteriilor de atribuire, câştigătorilor, termenelor de livrare/execuţie etc. Transparenţa este asigurată nu doar în ce priveşte achiziţiile Primăriei, ci şi ale structurilor din subordinea Consiliului Local: Administraţia Imobiliară Oradea, ASCO, Poliţia Comunitară, Direcţia de Evidenţă a Persoanelor, OTL, Electrocentrale, Compania de Apă şi Administraţia Domeniului Public.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
mda
..eu zic sa o lasati mai moale cu cei care sunt "transparenti";in regula?ca la cate am vazut deja m-am scarbit.si am vazut mai multe ca voi, jurnalistii; cu transparenta cu tot se fac invarteli si manevre;pot sa public eu pe pagina mea ca daca ii aranjat de la inceput, degeaba transparenta...praf in ochii lumii si ai vostrii daca credeti ca ii transparenta treaba: in realitate ii "TRANSPARENTA" unde trebuie sa fie.Punct.
Postat 15 Iulie 2014, 10:35 de eu
Hai baietii
Se intrevad prospaturi pe la puscarie. Se fac stocuri de vazelina.
Postat 15 Iulie 2014, 09:03 de Lute
PANA CAND ?
Si aici saunt taxwele si impozitele voastre !!~!~! Fura popa fura fura toti ca e timpu hotilor si plagiatorilor care isi trag legi pentru furaciune !!!! PANA CAND ????
Postat 14 Iulie 2014, 23:13 de intrebatorul
ancheta
SA VERIFICE CONTRACTELE DE EXTERNALIZARE ALE DGASPC IN SPECIAL CEL DE LA CP 2 CU SAMUEL MITRA CARE PRIMESTE 1800 RON PE BENEFICIAR COSTURI MULT MAI MARI CA SUB ADMINISTRAREA DGASPC IN PLUS DE ATIT ACOLO AU AVUT LOC ABUZURI F F F GRAVE RELATII SEXUALE INTRE MINORI PINA LA CEL MAI GRAV MINORE INSTUTIONALIZATE PLATITE DIN BANII PUBLICI CARE AU RAMAS GRAVIDE SI AU NASCUT DEGEABA SE ASCUNDE TOTUL CA TOATA LUMEA STIE CE SE INTIMPLA CU BANII PUBLICI CINE II ADMINISTREZA RUSINE SA LE FIE TUTUROR CONDUCATORILOR CONSILIULUI JUDETEAN CA MUSAMALIZEAZA ASFEL DE CAZURI
Postat 14 Iulie 2014, 20:52 de RUBI
Popa Ciordel & Co
La judet e Popa Ciordel cunoscut ca si sluga a Miculestilor secondat de Kiss Ciordeles si Mang Copy/Paste toti hoti cu vechi state ... halal sefii de judet ...punem Bihorul pe primul loc dar ne gandim sa revitalizam statiunea Moneasa din jud. Arad ... draku sa va ia pe toti de jigodii
Postat 14 Iulie 2014, 18:12 de Johny B
Cornel Popa!
CORNEL POPA..candidat LA CEL MAI SLAB conducator de judet ever!!! Incet dar sigur il depasesti si pe Radu Tarle. Putem sa ne uitam la Arad, Cluj, etc tot salivand la aeroporturi, drumuri, si..ma rog..orice activitate menita sa "ridice" un judet fata de concurenta din zona! Pacat! Esti la jumatatea madatului si n-ai facut NIMIC NOTABIL! NIMIC! ..Ne ti in suspans cu licitatia aeroportului invocand tot felul de motive + centuri Stei etc etc "in pom" + drumuri in judet "in pom" + mai incurci si Oradea si pe Bolojan! Multumim nea Popa! Te-am votat din cauza lui Bolo si pt ca mai ai ceva pile la bucuresti sa te bati pt Oradea,, dar a doua oara voi fi mult mai atent. Daca nici cu aeroportul nu facem nimic, poti sa iti iei adio de la votul meu. In TOT BIHORUL VEI FI UN OM POLITIC terminat, expirat...un Petru Filip 2.. HAHAHA!
Postat 14 Iulie 2014, 17:47 de Cornel Popa!
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON