Dacă e adevărat că un şofer bun se cunoaşte după modul în care face o parcare, atunci Primăria n-ar lua în veci permisul de conducere. Nu de alta, dar a avut nevoie de doi ani şi mai bine de patru încercări ca să pună de-o parcare în spatele Palatului de Justiţie.
Pentru că la primele licitaţii nu s-a arătat nici un investitor dispus să îşi rişte banii în Oradea, convins de utilitatea proiectului, primarul Ilie Bolojan a luat hotărârea să ridice parking-ul din bani publici, fie şi în rate. Şi brusc, au apărut patru oferte...
Primărie, vreau parcare!
Construirea măcar a unei parcări supraetajate în Oradea a fost ambiţia primarului Ilie Bolojan. Proiectul a fost cuprins în oferta electorală a liberalului, a constituit tema unor negocieri prelungite cu investitori şi bănci din ţară şi străinătate, a fost supus dezbaterii publice şi, în ultimii trei ani, a fost licitat degeaba de atâtea ori că nici primarul nu mai ştie exact de câte.
"Cred că am scos lucrarea la licitaţie de trei ori, dacă nu mai bine, fără să se depună nicio ofertă", spune Ilie Bolojan (foto).
Ghilea contra Rus
Ultima licitaţie a avut loc săptămâna trecută şi a fost prima la care s-au şi depus oferte. Pentru construirea parcării supraetajate concurează patru "alianţe" de firme, printre care Civila în asociere cu Poliart şi Costavoc, respectiv Bayer Construct în colaborare cu Ared Geo & Cad. Licitaţia se anunţă cu atât mai interesantă cu cât pentru adjudecarea lucrării concurează firma prefectului Gavrilă Ghilea, Construcţii Bihor, în asociere cu Pro-Arh, şi Selina, firma milionarului Beniamin Rus, unul dintre principalii beneficiari de lucrări ai Primăriei, care s-a înscris în cursă în asociere cu Atrium Project.
Conform caietului de sarcini, clădirea va avea 462 de locuri de parcare dispuse pe trei niveluri plus terasă. Frontul clădirii dinspre strada Franz Shubert va fi compus dintr-un modul de spaţii comerciale cu o suprafaţă de circa 1.000 de metri pătraţi pe care municipalitatea vrea să o mobileze cu magazine sau birouri pentru avocaţi şi notari. Lucrarea va trebui finalizată în 18 luni şi a fost estimată la 7 milioane de euro fără TVA. Preţul final va fi cunoscut săptămâna aceasta, la desemnarea câştigătorului...
Greşeli "necesare"
Primarul Ilie Bolojan pune eşecul licitaţiilor precedente pe seama modului în care au fost gândite. "Ideea iniţială a fost ca Primăria să intre în asociere cu un investitor şi să nu se implice în construcţia şi administrarea parcării. E o concepţie care funcţionează în mai toate oraşele din Europa, dar care în Oradea nu a funcţionat".
Primarul spune că investitorii au fost descurajaţi de lipsa garanţiilor că municipalitatea va menţine pe termen lung politica lui Bolojan privind obligativitatea plăţii fără excepţie a taxei de parcare, respectiv de finanţările tot mai greu accesibile pe fondul crizei economice.
Experienţa altor oraşe din ţară, cum ar fi Bucureşti, Cluj sau Ploieşti, unde investitorii stau cu clădirile goale pentru că administraţiile locale tolerează parcările neregulamentare, nu a fost nici ea încurajatoare. "Ca să aibă garanţia că îşi vor recuperea banii, investitorii au cerut exclusivitate la gestionarea locurilor de parcare în tot oraşul, ori asta nu am putut accepta, pentru că pierdeam controlul asupra tarifelor", spune primarul.
"Privatizare" cu scumpiri
Cristian Beltechi (foto), directorul Administraţiei Imobiliare Oradea (AIO), în cadrul căreia funcţionează Serviciul Parcări, este şi el împotriva "privatizării" parcărilor. Şi susţine că spre binele orădenilor!
Beltechi spune că în Timişoara, oraş care şi-a externalizat serviciul de parcări de curând, tarifele şi sancţiunile aplicate şoferilor s-au dublat peste noapte. "Dacă parchezi aiurea şi îţi ridică maşina, achiţi 700 de lei ca să ţi-o recuperezi, ceea ce este nesimţire! La noi, în Oradea, plăteşti 250 de lei dacă ţi-a ridicat-o şi doar 125 de lei dacă ai venit înainte să o ducă cu platforma. Tariful ăsta îl ţinem nemodificat deja de doi ani pentru că oricum îl simte omul la buzunar", zice Beltechi.
Pe banii constructorului
În lipsă de investitori şi de bani pentru construirea parcării, Bolojan a apelat la un artificiu. Primarul a transferat sarcina licitării şi construirii viitoarei parcări către Administraţia Domeniului Public (ADP), fosta RAPAS. Metoda oferă municipalităţii şansa de a recupera TVA-ul pe lucrare, ceea ce înseamnă că va construi, din start, mai "ieftin" cu circa 1,7 milioane euro.
În ceea ce priveşte relaţia Primăriei cu constructorul, aceasta se va desfăşura relativ simplu: firma va face lucrările pe banii ei şi după fiecare fază determinantă va primi de la Primărie, prin ADP, un bilet la ordin. Constructorul poate să îl păstreze până la încasare sau să îl "vândă" unei bănci transformându-l în lichidităţi.
Municipalitatea va începe răscumpărarea biletelor la ordin abia după darea în folosinţă a construcţiei. Imobilul va fi achitat în 5 ani din taxele de parcare, una din puţinele surse de venit ale Primăriei aflate în creştere. Dacă în 2010 municipalitatea a adunat din parcări 4,6 milioane de lei, doar în prima jumătate a acestui an Primăria a făcut deja 3,5 milioane. Şi vrea să extindă în continuare numărul parcărilor cu plată!
Teoretic, în doar 6 ani după achitarea lucrării investiţia ar putea fi deja amortizată. Iar asta fără ca Oradea să îşi ridice pragul de îndatorare şi fără ca orădenii să fie "tamponaţi" la buzunar de afacerişti grăbiţi să îşi recupereze peste noapte banii, cu dobândă...
AGLOMERAŢIE
53,7
autovehicule trec pe oră prin Parcul Traian, potrivit unui studiu comandat de Primărie
"După construirea parcării supraetajate vom desfiinţa toate parcările la sol din vecinătate. Maşinile din Parcul Traian vor fi mutate în parking, iar pe spaţiul eliberat vom lărgi trotuarele pentru ca pietonii şi bicicliştii să se poată plimba în linişte, aşa cum e normal într-o zonă centrală a unui oraş"
Ilie Bolojan
CONSTRUCŢIE CU DEMOLĂRI
Atenţie, parcare cu plată!
Pentru a putea construi viitoarea parcare supraetajată municipalitatea va demola clădirea Spitalului de boli infecţioase, care va fi mutat în strada Louis Pasteur, şi va dezafecta garajele vecinilor.
Revoltaţi, proprietarii garajelor sunt decişi să se opună construcţiei. "Vom convoca o adunare generală a asociaţiei de proprietari şi vom hotărî împreună ce facem în continuare. Ştiu că Primăria ne-a oferit posibilitatea de a parca gratuit în viitoarea clădire, dar asta nu ne rezolvă problemele de poluare şi disconfort", spune avocatul Paşcu Balaci (foto), unul din locuitorii zonei.
În replică, directorul Cristian Beltechi susţine că municipalitatea a luat toate măsurile pentru ca vecinii să nu sufere. "Clădirea va fi acoperită cu iederă pentru absorbţia prafului, iar pe staţiul rămas liber după demolarea construcţiilor va fi amenajată o suprafaţă de circa 2.000 de metri pătraţi de zonă verde", promite directorul. Rămâne de văzut dacă metoda va şi funcţiona...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.