URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
18 Decembrie 2013, 07:22

Insulele morţii: Compania Naţională de Drumuri, somată să modifice şicanele "criminale" de pe DN 79 (FOTO)

Insulele morţii: Compania Naţională de Drumuri, somată să modifice şicanele "criminale" de pe DN 79 (FOTO) TRAMBULINE. Aşa arăta maşina unui orădean după ce a lovit insula de la intrarea în Avram Iancu dinspre Arad. Impactul a răsturnat-o la 7,5 metri distanţă şi doar hazardul a făcut ca şoferul şi pasagerii să scape întregi
Insulele morţii: Compania Naţională de Drumuri, somată să modifice şicanele "criminale" de pe DN 79 (FOTO) LA ORDINEA ZILEI. Localnicii din Nojorid spun că aproape nu trece zi fără ca o maşină să lovească insula de la intrarea dinspre Oradea. Mărturie stau cioburile, fragmentele de caroserie şi indicatoarele căzute la pământ, pe care drumarii nici nu se mai obosesc să le pună la loc
Insulele morţii: Compania Naţională de Drumuri, somată să modifice şicanele "criminale" de pe DN 79 (FOTO) O CRUCE, DOUĂ CRUCI... Şicana inutilă de la ieşirea din Gepiu spre Oradea, unde un arădean şi-a pierdut viaţa lunea trecută, este deja străjuită de o cruce, după un alt accident mortal, de acum un an. Chiar dacă, pe lângă viteză, ambele au fost cauzate şi de lipsa vizibilităţii, CNADNR n-a asigurat nici acum iluminatul în zonă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Patru morţi, zeci de răniţi, unii schilodiţi pe viaţă, plus pagube de zeci de mii de euro. Acesta e bilanţul neoficial al accidentelor înregistrate în Bihor pe DN 79 Oradea-Arad şi pe DN 19 Oradea-Satu Mare, reabilitate în 2011-2012 şi împestriţate cu insule pentru calmarea traficului atât la intrarea, cât şi la ieşirea din localităţi.

În toate cazurile, consecinţele grave ale accidentelor puteau fi evitate dacă lucrările ar fi fost făcute ca la carte. Fiindcă nu sunt, Poliţia Rutieră a semnalat erorile încă din stadiul de proiectare, ba a şi amendat Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, dar fără efect: CNADNR doar a contestat sancţiunile în instanţă.

Un mort, un rănit

Şicanele înşirate pe DN 79 au făcut lunea trecută două noi victime. În jurul orei 1 dimineaţa, un arădean de 48 de ani, conducându-şi Mercedesul cu viteză, a observat prea târziu insula de calmare a traficului de la ieşirea din Gepiu spre Oradea, a lovit bordura care o delimitează şi a fost răsturnat în şanţ. "Şoferul a murit pe loc, iar pasagera, o tânără de 23 de ani, a fost internată la spital în stare gravă", anunţa purtătorul de cuvânt al Poliţiei Bihor, subcomisarul Alina Dinu.

O cruce străjuieşte insula în care, anul trecut, şi-a mai pierdut viaţa un alt şofer, iar localnicii zic că din cauza ei accidentele sunt dese aici. "Lucrarea a fost făcută de mântuială. Trebuia să oblige la reducerea vitezei doar maşinile care intră în localitate, nu şi pe cele care ies. Nu este iluminată, şoferii o văd târziu, mai ales dacă vin tare, iar bordurile sunt înalte şi puse drept. Când le lovesc, maşinile ricoşează în şanţ sau pe contrasens", spune angajatul unui cafe-bar din apropiere.

10 într-o zi

03 Marius Cruceru.jpgÎn asemenea condiţii, şoferii nu sunt scutiţi de accidente nici la viteze mici. Luna trecută, orădeanul Marius Cruceru (foto) a păţit-o la intrarea în comuna Avram Iancu dinspre Arad. "Ploua, iar iluminat stradal nu exista, deci mergeam încet. Deodată, am simţit că lovesc ceva. Anvelopele au explodat şi m-am dezechilibrat instantaneu. M-am redresat greu, înainte să intru într-o maşină staţionată mai încolo, cu avariile pornite. Era un Ford care lovise şi el bordura insulei", a povestit bărbatul. "Eu m-am ales doar cu stricăciuni: jugul deformat şi roţile din faţă distruse, pagubă de câteva sute de euro, dar cât am stat să le schimb alte două maşini s-au izbit de acelaşi scuar. Pe lângă roţi, una şi-a spart masca faţă şi radiatorul, iar alta baia de ulei".

Câteva zile mai târziu, un alt orădean s-a răsturnat în acelaşi loc. N-a reuşit să reechilibreze maşina, iar impactul a aruncat-o în aer 7 metri şi jumătate. De curiozitate, omul a întrebat la Poliţie câte accidente au fost în acel loc. Răspunsul l-a uimit: odată, într-o singură zi, au fost nu mai puţin de 10!

Infirm pe viaţă

03 Samuil Hadadi.jpgCă insulele pot fi fatale şi la viteza melcului o demonstrează accidentul suferit în ianuarie de un alt orădean, Samuil Hadadi (foto), la intrarea în Nojorid dinspre Arad. Ştiind că la intrarea în localitate este o insulă de calmare a traficului, omul a încetinit sub 30 km/h cu mult înainte să ajungă la ea. Degeaba, însă. Un BMW care venea din sens opus a lovit bordura, a ajuns pe contransens şi i-a izbit frontal Volkswagenul.

Urmarea? O fractură de rotulă şi una de femur la piciorul stâng, plus o fractură la genunchiul piciorului drept. Bărbatul a fost imobilizat la pat o jumătate de an, a suferit trei operaţii şi va mai suporta încă una, până acum cheltuind pe ele peste 10.000 euro. Toată viaţa i-a fost dată peste cap, fiind nevoit să se pensioneze, la doar 44 de ani, astfel să se gândeşte să dea în judecată CNADNR, pentru despăgubiri materiale şi morale.

Pe dos

03 Silviu Popa.jpgComisarul şef Silviu Popa (foto), şeful Biroului Drumuri Naţionale Europene din Poliţia Rutieră Bihor, confirmă punct cu punct neregulile reclamate de şoferi. În primul rând, spune ofiţerul, insulele amenajate în Nojorid, Leş, Gepiu, Inand, Mădăras, Salonta, Ciumeghiu şi Avram Iancu nu trebuiau făcute cu devierea traficului decât la intrarea în localităţi, unde orice şofer încetineşte, nu şi la ieşire, unde toţi accelerează. Ca urmare, configuraţia lor trebuia să fie semi-ovoidală, iar la ieşirea din localităţi banda de circulaţie să fie în linie dreaptă. Toate şicanele au trasa prea îngustă, astfel că vehiculele lungi nu trec în siguranţă: fie le încalecă marginile, fie ies pe acostament. De asemenea, deşi sunt presemnalizate cu panouri, în prea puţine locuri sunt şi benzi rezonatoare.

Cea mai mare problemă, însă, e lipsa iluminatului. "Au fost puse balize reflectorizante, dar noaptea, pe ploaie şi pe ninsoare nu sunt vizibile decât de aproape". În fine, bordurile pentru delimitarea insulelor sunt puse perpendicular, la 90 de grade pe carosabil, şi sunt prea înalte. "Sigur că un şofer prudent, care reduce viteza, reduce şi riscul unui accident. Dar faptul că nu toţi sunt precauţi nu înseamnă că insulele nu trebuie făcute astfel încât să diminueze urmările accidentelor. Nu-i totuna că îţi strici maşina sau că îţi pierzi viaţa", apune Popa.

Numărăm morţii

Ofiţerul a semnalat toate problemele, în scris, conducerii Direcţiei Regionale de Drumuri de la Cluj, încă din faza de proiectare a lucrărilor, adică din 2010, când a şi refuzat avizarea proiectelor atât pentru insulele de pe DN 79 Oradea-Arad, cât şi pentru cele de pe DN 19 Oradea-Satu Mare. Ulterior, după un accident în care doi oameni au murit la Tarcea, proiectantul lucrărilor de pe acest drum a impus montarea bordurilor la 45 de grade. Nu la fel a procedat cel care s-a ocupat de DN 79, o firmă de apartament din Oradea. Ca urmare, avizul Poliţiei fiind consultativ, lucrările au fost făcute prost, după proiect!

Cum a reacţionat CNADNR? Nicicum! "Am sesizat în mai multe rânduri, oficial, Direcţia Regională, am trimis inclusiv fotografii şi desene tehnice, să vadă cum sunt făcute insulele în Ungaria şi în Austria. N-am primit niciun răspuns, aşa că numărăm morţii", spune Popa.

Anul trecut, Poliţia Rutieră a amendat executantul lucrărilor, firma Astaldi, cu 1.575 lei, iar anul acesta CNADNR, cu 4.000 de lei, şi a scris din nou Direcţiei de la Cluj, negru pe alb: "Insulele amenajate pe DN 79 sunt amplasate în locuri periculoase, neiluminate şi generatoare de accidente".

În jurul cozii

03 Ioan Piturca.jpgBIHOREANUL a încercat să afle şi poziţia CNADNR, dar fără succes. Şeful secţiei judeţene, Ioan Piţurcă (foto), susţine că prin fişa postului îi este interzis să stea de vorbă cu jurnaliştii, arătând spre conducerea de la Bucureşti. Reporterul a trimis o cerere scrisă şi a contactat telefonic purtătorii de cuvânt ai Companiei, însă singurul rezultat a fost promisiunea unui răspuns pe săptămâna viitoare. Motivul? Pentru redactarea lui, angajaţii trebuie să afle informaţii de la Direcţia Regională Cluj şi de la firma din Bucureşti care a coordonat întregul proiect de reabilitare a DN 79.

Aşa stând lucrurile, cel mai probabil răspunsul va întârzia şi va masca, de fapt, aceeaşi lipsă de responsabilitate pe care a constatat-o şi Poliţia. Nu de alta, dar şefii CNADNR oricum nu plătesc din banii lor nici amenzile date de poliţişti, nici daunele pe care victimele accidentelor le pot primi în urma proceselor intentate Companiei.


SCUMP ŞI PROST
Proiect UE, realizare RO

Spre deosebire de ţările civilizate, în România insulele de calmare a traficului par să aibă un singur rost: prosperitatea firmelor de consultanţă şi de proiectare. Primele asemenea şicane au fost amenajate pe şoselele noastre după 2008, când Ministerul Transporturilor a alocat 88 milioane euro pentru "modernizarea infrastructurii pentru siguranţa circulaţiei în localităţile şi punctele "negre" de pe DN1", proiect parţial finanţat cu fonduri UE, în baza căruia au fost amenajate 65 de insule în tot atâtea localităţi.

Partea proastă este că standardele europene sunt ignorate la noi. Când BIHOREANUL a întrebat de ce nu a fost copiat, pur şi simplu, modelul celor din Ungaria şi Austria, aşa cum a sugerat Poliţia Rutieră Bihor, un angajat al Direcţiei Comunicare a CNADNR a răspuns stupefiant: "Nu putem lua în considerare propuneri de acest fel deoarece modelul trebuie să fie unitar la nivel naţional". Altfel spus, modelul occidental, deşi eficient şi sigur, este indezirabil doar pentru că birocraţii români n-au catadicsit să-l aprobe.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
18 Comentarii
?!
Nu se gaseste in judetul asta un buldozer si un trailer ?! Dus buldozerul, dat jos de pe trailer, mars cu lama la ,,ras", sus pe trailer...Un autoincarcator si o basculanta sa duca molozul. Intr-o zi corectezi tot drumul ! Daca te dau in judecata drumarii, chemi ca martori mortii.
Postat 19 Decembrie 2013, 06:40 de drumet
LES-Oradea-dupa "RAFO"
La iesire din LeS spre Oradea dupa fosta benzinarie "RAFO" ,cum urci panta,banda de langa axul drumului se ingusteaza,esti obligat sa treci in dreapta,acolo trebuia facut invers,de ce tirurile incarcate sa faca manevra de ocolire a scuarului desenat pe asfalt sau masinile mici care circula in viteza in acea zona.Nu e totusi o gresala a executantului ?
Postat 19 Decembrie 2013, 01:06 de Ion
dn 79
Pe DN 79 mai exista si benile rezonatoare care sunt aplicate pe sosea chiar si la iesirea din localitate dupa ce treci de insula si de indicatorul cu sfarsitul limitari vitezei . Domnule jurnalist intrebatii pe cei de la CNADR si despre podul care nu este terminat dintre Salonta si Inand iarna trecuta cind era mai frig lucrau de zor si turnau beton la -10 grade afara foloseau tunuri de caldura si prelati a venit primavara si nu sa mai lucrat nicio zi iar difernta dintre asfaltul turnat pe mai multe straturi pe varianta de pod ocolitor pe ambele sensuri iti defecteaza masina chiar si la 30 la ora chiar nu exista un sef in judetul bihor care sai puna sa repare ca lumea acea deviatie.Iar portiunea de la Nojorid la Oradea se va face in 10 ani probabil.
Postat 18 Decembrie 2013, 19:49 de george
dobitoci
la puscarie cu toti cretinii care au facut asa ceva !!!!!!niste tembeli si nebunu putea sa accepte CAPACANELE MOTII PE DN 79!!!!!RUSINE SA VA FIE LA TOTI SI SA PLATITI DAUNE MORALE TOATA VIATA SI TOATE VIETILR UCISE!!!!!
Postat 18 Decembrie 2013, 19:33 de navetist
ceau
cand se face un drum sau se executa lucrari se cere avizul politiei rutiere parca...destepti sin rutiera nu au stiut atunci ca nu sunt bune ''sicanele ''astea?
Postat 18 Decembrie 2013, 17:45 de salut
insulele sunt ucigase
durerea e ca daca cumva vreun mare stab pateste ceva, sau cineva din familia acestuia, intr-o saptamana e schimbata toata conducerea cndar-ului si controale peste controale etc. pana atunci mai tre sa moara cativa ...... dureros.
Postat 18 Decembrie 2013, 16:06 de adelina
Moartea-n drum
Astia arunca mizeria in curtea vecinului si se spala pe maini. Asa e la noi. Asa a fost de cind firma Astaldi a demarat lucrarile: un "baiat destept" a obtinut contractul si apoi l-a cedat firmei Astaldi, pentru un comision frumusel(mii de euro). Verificati si aflati cit a durat reabilitarea DN 79 si cite accidente au avut loc in aceeasi perioada. Apoi au impupit boltarii aia de beton in mijlocul drumului si au lasat lucrul neterminat. La fel ar teoretiza si da explicatii daca ar intra (intr-una din borduri) cineva de la Politie? Daca nu este in stare sa se autosesizeze Politia locala (in satele unde sint bordurile alea) si sa puna un semn de ocolire (sa nu mai vorbim de luminile de avertizare intermitente pe timp de noapte)...macar sa puna un steag cu cap de mort: sa stie oamenii ca ii asteapta moartea-n drum!!! La cit is de destepti in Romania nu m-ar mira sa citesc ca au luat declaratie de la mort...
Postat 18 Decembrie 2013, 14:29 de Ana
orice prbl are solutii
E clar, CNADR-ul are monopol, strange bani pt politic, deci nu-i deranjeaza nimeni. Politia poate amenda ZILNIC, pe diferite tronsoane de drum, km 50+500, de ex., pentru lipsa iluminarii, CNADR-ul cu amenda intre 1575 si 7000 de lei, bani care se fac venit la bugetul local. Nu platesc..... la executare silita si in final...la un binemeritat faliment ! Politia a dat o amenda si aia la minim...atat valoreaza viata a 20 de romani. Tzară de legume răbdătoare...
Postat 18 Decembrie 2013, 13:51 de tzepesh
////
Pai cum sa nu aiba coportamentul asta de dumnezei, daca nimeni nu raspunde pt.nimic...asa ne trebuie, o natie de lasi care santem buni numai sa scoatem banii pt. ca acesti cretini sa faca ce vor...bravo lor daca le merge...
Postat 18 Decembrie 2013, 13:37 de ion
viteza ... semnalizarea si localitatile ...
sunt bune pentru ca trebuie incetinit traficul pregatindu-se intrarea in localitate. Bordurile nu sunt inalte, ci prost semnalizate iar daca ati mai fost prin europa nu doar Austria si Ungaria, in Franta, Danemarca, etc. cu mai mult de 30 la ora nu poti sa treci de ele ca nu poti incadra masina asa de stramte sunt ... si asta este si rostul la ei, de acolo si limitarea de 30 la ora, care la noi oricum de vii cu 70 este pasibil ori sa intri in plin ori sa derapezi in decor oricum acum este iarna ... Ultima data cand am trecut deja pusese ceva lampi de semnalizare intermitente dar sincer nu este indeajuns pentru ca reflectorizarea insulei este cea mai buna metoda aplicata si afara plus un lucru pe care poate acestia nu il stiu ca indicatoarele din insula ar trebuii sa fie din cauciuc plasticat aplicat cu refelctorizant ca sa nu se rupa la impact si normal sa nu iti faca praf masina ... In fine trebuiesc putin refcaute la semnalizare si sa vedeti ca chiar numai vitezomanii vor avea de suferit ...
Postat 18 Decembrie 2013, 13:37 de pro
FARA BORDURI
Insulele nu ar trebui sa aiba borduri inaltate.Intr-adevar in HU sunt insule de reducerea vitezei dar in caz de impact prea putin probabil sa te rastorni.La noi ditamai bordura(nu la toate insulitele).Neaparat luate masuri.CNADNR sa raspunda pt.lucrarile facute la modul exagerat.
Postat 18 Decembrie 2013, 10:32 de otto
Piturca e un bou
Nu stie nici sa vorbeasca normal ca orice homo sapiens, dar el e director, la ceva ce nu are activitate. Nici un fel de activitate la drumurile nationale din Bihor. Iar indivizii astia primesc si bani pentru ca stau degeaba. Bani multi.
Postat 18 Decembrie 2013, 10:18 de Alms
semnalizare
Oricat de proasta si de neconforma ar fi o lucrare , problema poate fi evitata cu o semnalizare corespunzatoare - reflectorizante si/sau luminoasa. In alte tari, semnalele luminoase sunt astfel amplasate incat doar daca esti adormit sau beat nu le observi.
Postat 18 Decembrie 2013, 10:18 de contri
S-a gasit la PR unul care stie sa scrie adrese catre alte institutii ... victorie!
Ar face bine Politia Rutiera sa umble mai mult pe drumurile judetene si sa vada ca lipsesc indicatoarele de intrare in sate apartinand comunelor, din cele restrictive de viteza in zone populate sau pe unde se circula din cauza lipsei de trotoare, din categoria celor de stationare sau oprire in locuri fara vizibilitate, la treceri de pasaje de nivel, etc, etc. Consiliul judetean zice ca nu are bani dar are pentru consilierii desemnati in ATOP cat pentru o intreaga intreprindere, iar PR doarme in masini zicand ca nu are carburanti, dar ard calorifere la ei in sediu si cand nu e nimeni pe acolo.
Postat 18 Decembrie 2013, 10:15 de Book
somn usor
Le dorim somn usor cu atatea prostii pe drumuri si cu atatia morti pe constiinta !!! Felicitari onor forurilor de conducere !
Postat 18 Decembrie 2013, 10:13 de flo
Hmmm
Evident ca nu pot fi exprimate decat regrete referitor la tragediile unora dintre calatorii implicati in accidente, dar .... e greu sa nu remarc faptul ca se face referire si la accidente produse la iesirea din localitati... adica atunci cand ar trebui sa se circule cu 50 km/h, nu??? Practic ni se spune ca in conditiile in care in Romania nu se respecta regulile de circulatie trebuie sa ne pliem pe comportamentul vitezomanilor ... Ceva airbag-uri pe langa sosea pe cand?!? Ar fi utile... sunt convins ca s-ar salva ceva vieti de vitezomani...
Postat 18 Decembrie 2013, 10:12 de Herlea
Atentie. Dumnezeu nu doarme. Toate se vor plati
Asa este. Nu aveti putina constiinta. Nu va e frica de Dumnezeu. Sa nu va mirati daca prunci vostri sunt blestemati si patesc ceva rau. Crede-ti-ma ca o sa va atinga blestemele oameni. Rusine rusine rusine
Postat 18 Decembrie 2013, 09:38 de Emanuel
sa raspunda ei
Sa raspunda CNADR pt toti mortii si cei ce au ramas infirmi si cu traume, datorita incompetentei lor. incompetenta platita din banii nostri, cu sume fff frumoase luna de luna. sa va fie rusine, oameni de 2 lei ce sunteti. si mai aveti pretentii la rovignete si alte taxe. pe asemenea gunoaie de drumuri. sa va faceti voi morminte cu banii ce ii adunati.
Postat 18 Decembrie 2013, 09:15 de nicusor
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON