Un orădean din zece e afectat de gălăgia din oraş, iar sursa principală de zgomot e traficul rutier. Acestea au fost concluziile trase de specialiştii angajaţi de Primărie pentru întocmirea hărţilor de zgomot ale Oradiei, care acum prezintă şi soluţiile pentru combaterea gălăgiei.
Printre altele, experţii propun reducerea vitezei de circulaţie pe şoselele aglomerate, refacerea căilor de tramvai deteriorate şi înlocuirea mijloacelor de transport în comun gălăgioase cu altele mai silenţioase. De asemenea, la "izolarea" fonică a orădenilor ar ajuta şi spaţiile verzi mari şi plantarea de gard viu de-a lungul străzilor.
O zecime, poluaţi
La cererea Uniunii Europeane, Oradea şi-a făcut anul trecut aşa-numitele hărţi de zgomot, studii care indică sursele de poluare fonică, arătând şi cât de tare sunt zgâriate urechile localnicilor. Specialiştii firmei Enviro Consult au fost cei care, vreme de un an, au ascultat gălăgia din Oradea, ţinând cont, aşa cum cere legea, de cele patru surse principale de poluare fonică: traficul rutier, feroviar şi aerian, dar şi de industrie. Concluziile au arătat că aproape 19.000 de orădeni sunt poluaţi fonic, iar sursa cea mai mare de zgomot o reprezintă traficul rutier, urmat de cel al tramvaielor şi de cel feroviar.
Acum, compania a întocmit o listă cu soluţii pentru combaterea poluării fonice. "Sunt soluţii folosite în ţările Uniunii Europene şi care se pot aplica şi în Oradea", spune Bogdan Lazarovici (foto), specialist în cadrul Enviro Consult.
Soluţii psihologice
O recomandare făcută municipalităţii e ca străzile înguste ori care au clădirile aproape de şosea să aibă sens unic, pentru ca traficul să fie mai fluent, iar maşinile să nu stea prea mult pe loc. Specialiştii mai sfătuiesc ca în zonele rezidenţiale să fie restricţionat accesul autovehiculelor cu tonaj mare, iar viteza să fie redusă pe şoselele aglomerate. Evident, recomandă şi ca un număr cât mai mare de străzi să devină pietonale, eliminând, astfel, complet sursa principală de zgomot...
Totodată, zonele rezidenţiale ar trebui să fie înconjurate de spaţii verzi cât mai vaste, clădirile nou-construite să fie amplasate cât mai departe de şoselele principale, iar de-a lungul străzilor să fie plantat gard viu. "Din punct de vedere tehnic, gardul viu reduce foarte puţin din zgomot, însă ajută psihologic, căci omul nu mai vede direct şoseaua", explică Lazarovici. Altfel spus, oamenii nu mai sunt aşa de deranjaţi de traficul rutier dacă nu-l văd.
Decizii pe "cincinal"
Şinele de tramvai deteriorate trebuie înlocuite în Oradea, iar societatea de transport local ar trebui să dea tramvaiele şi autobuzele vechi pe altele mai noi şi mai silenţioase, mai spune raportul înaintat Primăriei. Nu în ultimul rând, municipalitatea ar putea lua în calcul să stimuleze orădenii prin diferite măsuri fiscale să-şi izoleze fonic locuinţele ori să contribuie la liniştea oraşului. "De exemplu, cine îşi cumpără o maşină electrică poate primi un abonament gratuit de parcare", sugerează Lazarovici.
Pentru că nu doar Primăria are răspunderea gălăgiei din oraş, în planul pentru reducerea zgomotelor făcut de Enviro au fost cuprinse şi Compania Naţională de Drumuri Naţionale şi Autostrăzi şi Compania Feroviară Română. CNADNR şi-a făcut deja treaba, montând panouri antifonice de-a străzilor Podului, Densuşianu, Cazaban, Meşteşugarilor, în vecinătatea cartierului Europa şi în zona căminelor Universităţii Emanuel din Nufărul. La rândul său, CFR şi-a asumat modernizarea trecerii de cale ferată din Episcopia.
Toate aceste măsuri vor fi dezbătute public pe data de 28 martie, de la ora 16.30, în sala mare a Primăriei. Apoi, Consiliul Local va decide şi care dintre ele vor fi aplicate efectiv, astfel încât peste 5 ani, când decibelii din oraş vor trebui din nou măsuraţi, hărţile Oradiei să fie mai "silenţioase"...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.