De anul viitor, orădenii vor putea străbate oraşul pe bicicletă fără să se teamă de roţile maşinilor.
Primăria vrea să amenajeze pe malul drept al Peţei o pistă de biciclete lungă de 10 kilometri care să lege cartierele Rogerius de Nufărul. Şi asta fără ca bicicliştii să se încurce în aglomeraţia din centru!
Drum rapid
Orădenii au, de săptămâna trecută, o nouă cale de legătură între cartierele Nufărul, respectiv Grigorescu, şi centrul oraşului. Construită pe amplasamentul fostei pepiniere prin prelungirea străzilor Atelierelor şi Toamnei, noua şosea scurtează la doar câteva minute drumul spre zona centrală şi decongestionează traficul de pe rutele "ocolitoare" prin străzile Cantemir şi Sucevei ori prin Centrul Civic.
Odată cu darea în folosinţă a noului drum, primarul Ilie Bolojan (foto) vrea să schimbe la faţă întreaga zonă. "Pe marginea drumului dinspre fosta pepinieră vrem să scoatem la licitaţie parcele de teren pentru amenajarea unei zone de servicii, iar pe porţiunea dintre şosea şi malul stâng al Peţei vrem să parcelăm terenul pentru construcţia de case", spune Ilie Bolojan. Pentru ca viitorii proprietari să aibă acces la zona de case, pe malul pârâului va fi amenajată o cale rutieră după modelul celei proaspăt inaugurate.
Velo-Peţa
Lucrările de pe malul drept al Peţei sunt o surpriză şi mai mare. "Am convenit cu unităţile militare din zonă să îşi retragă gardurile cu câţiva metri ca să putem amenaja pe coronamentul râului o pistă de biciclete", anunţă primarul.
Conform proiectului aprobat miercurea trecută de Consiliul Local, viitoarea pistă va avea două sensuri de mers, un sistem de drenare al apelor şi o zonă pentru pietoni. "Pista va face legătura între Zona de Vest şi Cantemir înaintând pe străzile Borşului, Carpaţi, Oneştilor, Făgăraşului, cu legătură prin Nufărul până în Felix. Pe porţiunea de pe malul Peţei va fi şi o zonă pietonală, suficient de lată pentru ca oamenii să poată circula pe aici inclusiv cu cărucioare pentru copii", zice Bolojan.
Pe bani nerambursabili
Pista va avea o lungime de 10 kilometri şi va fi finanţată din fonduri nerambursabile prin intermediul Administraţiei Fondului de Mediu. Investiţia, estimată la 2,5 milioane lei (din care contribuţia oraşului este de doar 10%) va putea fi demarată în toamna anului 2012. "Am depus proiectul şi aşteptăm să fim chemaţi la semnarea contractului de finanţare. Marele avantaj e că, odată aprobat primul proiect, putem depune în fiecare an altul nou prin care să facem extinderea pistei", spune Marcel Boloş (foto), şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională.
"Pentru că majoritatea bicicliştilor sunt tineri, punctul nodal al primului traseu va fi Universitatea. Sunt convins că atunci când orădenii vor vedea că studenţii traversează oraşul cu bicicleta din Nufărul în Rogerius rapid şi în siguranţă, pentru că nu se vor intersecta decât rareori cu şoferii, în mod sigur tot mai mulţi vor renunţa la maşini", completează Boloş.
Un drum de Ungaria
Traseul de biciclete a fost gândit astfel încât pe viitor să poată fi extins cu uşurinţă. Adăugiri vor putea face legătura între cartiere precum Rogerius şi Ioşia sau Nufărul şi Velenţa. Mai mult, conducerea municipalităţii vrea să interconecteze traseul cu viitoarea pistă Oradea-Berettyoujfalu, proiect de 6,2 milioane euro câştigat în luna martie de Zona Metropolitană Oradea.
"Mega-pista" va avea o lungime de circa 35 kilometri, din care 12,8 km pe teritoriul României. Pornind de la podul Ferdinand, de lângă Primărie, ea va uni localităţile Oradea, Borş, Artand, Biharkeresztes, Mezopeterd şi Berettyoujfalu, paralel cu şoseaua, pentru a proteja bicicliştii de accidente. Nu de alta, dar în condiţiile unui trafic aglomerat relaţia dintre şoferi şi biciclişti nu merge chiar "pe roate"...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.