Că e comedie, că e dramă, "pe lângă" merge o bere ori o tărie, după caz. Cam asta e ideea de la care, ca peste tot, a înflorit şi în Oradea aşa-numitul teatru de pub, unde Thalia se simte ca la ea acasă în jeanşii preferaţi ţinutelor scrobite.
Drumul l-a deschis o mână de actori care în 2008 a înfiinţat asociaţia culturală Artemotion. După patru ani, aceasta a ajuns să deţină propriul local rezervat teatrului şi muzicii, iar orădenii au fost cuprinşi de moda spectacolelor independente şi neconvenţionale.
Cu mască, în bar
Pentru amatorii de teatru, spectacolele din pub au devenit deja o obişnuinţă, datorită mai ales asociaţiei Artemotion, înfiinţate pe 10 aprilie 2009 la iniţiativa cuplurilor Mirela şi Sebastian Lupu, respectiv Victoria şi Richard Balint, tuspatru actori ai Teatrului Regina Maria, de a promova aşa-zisul teatru "underground" şi în Oradea.
"Ne-am gândit să ne îmbogăţim volumul de muncă", glumeşte Sebi Lupu, adăugând că, de fapt, şi-au dorit să se exprime şi altfel decât pe scena teatrului clasic.
"În asociaţie noi alegem ce jucăm", spune el. La vremea aceea, în oraş, teatru de pub se jucase doar în cadrul Toamnei Orădene, spectacolele fiind produse de actori din alte oraşe. "Echipa a pornit din această frustrare, că în Oradea nu exista teatru independent", spune şi Victoria Balint, acum director artistic la Teatrul Regina Maria. Prima premieră proprie, comedia Gunoierul, povestea unui bărbat care află secrete despre căsnicia lui de la un tomberon, s-a jucat în toamna aceluiaşi an în clubul Escape, spectacolul fiind produs din fonduri proprii. Cum au avut succes, actorii au hotărât să continue.
Patru ani de "fidelizare"
În ultimii patru ani, Artemotion şi-a dezvoltat treptat repertoriul, jucând comedii româneşti precum Tanţa şi Costel (după un text de Ion Băieşu), Nu-s parale-n buzunare (adaptare după cupletele lui Constantin Tănase), Buletinista, 1.000 de motive să te omor (spectacol jucat în două variante, căci protagoniştii Richard Balint şi Sebastian Lupu schimbă între ei personajele de la o reprezentaţie la alta), dar şi Cerere în căsătorie fără Cehov (după partitura clujeanului Cornel Udrea).
Dacă la început au jucat la Escape, iar apoi, o vreme, la Old Mill, actorii şi-au făcut în urmă cu un an propriul pub. Împreună cu un prieten, Sebi a deschis Stage (sub sediul Muzeului Memorial Iosif Vulcan, pe strada cu acelaşi nume). "Am vrut un bar din care să nu ne mai dea nimeni afară", glumeşte actorul. Riscul a fost mare, căci "motoarele" localului sunt de fapt spectacolele de teatru, completate cu serile de karaoke, concertele folk şi alte evenimente culturale. "Până şi eu am fost reticentă la început, dar am reuşit să ne fidelizăm publicul şi la fiecare spectacol pub-ul e plin", spune Victoria Balint.
Noi surprize... româneşti
Ce au subliniat de la început actorii de la Stage, iar peste ani s-a dovedit că au avut dreptate, e că reprezentanţiile lor nu le concurează pe cele ale Teatrului Regina Maria. "Avem mulţi spectatori care au venit prima oară la Stage şi apoi mi-au spus că s-au decis să meargă şi la Teatru", zice Sebastian Lupu.
Că trupa Artemotion se bucură de succes nu o dovedeşte doar publicul tot mai numeros, ci şi invitaţiile primite la festivalurile de teatru independent din ţară, la Arad, Satu-Mare şi Sibiu. Publicul de acasă rămâne totuşi pe primul loc, iar până la finalul stagiunii actorii anunţă cel puţin alte două premiere. "Vor fi producţii după texte din dramaturgia românească", anunţă Sebi lapidar, pentru a nu strica surpriza. Până atunci, însă, pe 20 aprilie, amatorii de comedie sunt aşteptaţi din nou la Cerere în căsătorie fără Cehov, iar apoi, pe 27 aprilie, la Tanţa şi Costel. Căci, până la urmă, o comedie poate fi savurată oriunde la fel de bine, şi din lojă, şi de la masa de la Stage.
ADULTER DE SUCCES
Spectacol călător
După startul dat de actorii de la Artemotion, nişa teatrului independent a atras şi alţi artişti orădeni. Un succes special l-a avut trilogia Plăcerile şi chinurile adulterului (cu episoadele Mă iubeşti?, În 11, la ora 12, în autobusul 13! şi Mă mai iubeşti?) pusă în scenă de Elvira Rîmbu şi jucată de la sfârşitul anului 2011. "Adulterul e un subiect care nu se prea discută, deşi este tot mai des întâlnit", motivează actriţa alegerea temei. Spectacolele s-au jucat în mai multe localuri din oraş, la fel ca altele semnate de Elvira Rîmbu (Actriţa ori Hai să facem sex!). Cel mai nou este Şi cu violoncelul ce facem? (după un text de Matei Vişniec), care se va juca vineri, 19 aprilie, de la ora 19, pe scena Filarmonicii.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.