Flavius Bunoiu, directorul Casei de Cultură Oradea a prezentat joi, într-o conferinţă de presă la care au participat şi bloggeri, bilanţul ediţiei 2011 a Toamnei Orădene, desfăşurate în perioada 23 septembrie - 12 octombrie.
Festival cu rest
În primul rând, au fost prezentate datele financiare ale festivalului. Astfel, veniturile totale, provenite atât din bugetul local cât şi din surse proprii, s-au ridicat la 551.908 de lei, din care banii alocaţi de Consiliul Local au fost 265.000 de lei, cu 42.000 de lei mai mult ca în 2010.
În ceea ce priveşte veniturile din surse proprii - adică din sponsorizări, activităţi comerciale şi biletele vândute la spectacole -, acestea s-au ridicat la 286.908 lei, cu 56.806 lei mai mult ca în 2010.
În privinţa cheltuielilor, Bunoiu a precizat că acestea vor fi în jur de 350.000 de lei. "Mai sunt facturi de venit, de la Electrica, de la RER, mai sunt artişti care au fost plecaţi şi nu ne-au dat conturile lor, mai sunt impozitele pe drepturile de autor ale colaboratorilor. Deocamdată cu cheltuielile plătite am ajuns la 296.000 de lei", a spus directorul.
Aşadar, la fel ca anul trecut, Casa de Cultură rămâne cu bani în urma festivalului, mai exact cu peste 200.000 de lei. "Pentru al doilea an consecutiv Toamna Orădeană este festivalul care îşi recuperează integral, poate chiar mai mult decât atât, cheltuielile din bugetul local. Iar banii aceştia se vor vedea şi în următoarele activităţi", a declarat Bunoiu.
Moldoveni scumpi
În privinţa onorariilor trupelor care au concertat în ultimul weekend, cea mai costisitoare a fost formaţia Zdob şi Zdub. Numai onorariul, fără cheltuieli de cazare şi transport, a costat CCO 5.800 de euro. Pentru Fly Project s-au plătit 1.700 de euro, concertul Şuie Paparude a costat 1.600 de euro, Connect-R 2.000 de euro, Vh2 2.800 de euro, iar Trupa Veche 1.500 de euro.
"Dacă aţi observat o anumită scădere în importanţa concertelor în aer liber este pentru că am ales să scădem din bugetul concertelor pentru a creşte valoarea spectacolelor din săli. Toamna Orădeană nu înseamnă doar concerte în parcare, cu mici şi bere, pe care unii nu le adoră, să zicem aşa", a precizat directorul CCO.
Despre spectacolele în sală, în număr de 11, Bunoiu susţine că au avut mai mare succes anul acesta. "La capitolul bilete am stat mult mai bine ca anul trecut, cel puţin în a doua săptămână, când toate spectacolele s-au jucat cu casa închisă, ceea ce ne bucură pentru că înseamnă că am făcut alegeri foarte bune. Am vândut în jur de 2.000 de bilete, cam cu 500 mai multe decât anul trecut", a spus Bunoiu. Cel mai scump spectacol a fost "Podu'", cu Horaţiu Mălăiele, George Ivaşcu şi Meda Victor, care a costat în jur de 10.000 de lei.
Promovare online
În acest an, Toamna Orădeană s-a bazat pentru promovare mai mult pe partea online, prin site-ul propriu, Facebook, Twitter şi prin diverse bloguri. "Am spus la începutul Toamnei Orădene că îmi doresc o uşoară cunoaştere a festivalului în afara judeţului deocamdată. Iar în momentul în care vom avea cu adevărat un festival extraordinar, pentru care unui om să i se merite să vină din Sibiu, vom face eforturi să-l promovăm la nivel naţional. Deocamdată suntem mici", a spus Bunoiu.
În privinţa rezultatelor, directorul CCO susţine că Toamna Orădeană a depăşit vizibilitatea online a unor evenimente importante din ţară, precum TIFF, Peninsula sau Festivalul de Teatru de la Sibiu. Bunoiu a spus că materialele promovate pe toate mediile online au avut, în total, 1.500.000 de vizualizări şi aproximativ 300.000 de vizitatori unici din toată ţara.
Bloggeri la pachet
Cifrele globale, luate însă defalcat, nu mai sunt atât de spectaculoase. Site-ul oficial al evenimentului, de exemplu, a avut, timp de o lună, 12.249 de vizitatori unici (mai puţin de un sfert decât adună site-ul BIHOREANULUI într-o lună). Pe Facebook, unde pagina Toamnei Orădene are 2.254 de fani, au existat 356.655 de vizualizări şi re-distribuiri pe alte pagini, iar pe Twitter 2010 menţiuni cu Toamna Orădeană.
În privinţa postărilor pe cele circa 25 de bloguri, numărul total de vizualizări a celor 202 de articole care vorbeau despre festival ar atesta 529.000 de vizualizări pe o lună de zile (ca ordin de mărime, aproximativ cât strânge singur site-ul BIHOREANULUI într-o lună).
Pentru a promova festivalul, directorul CCO a adus şi 10 bloggeri din ţară la Oradea, cărora le-au fost plătite transportul şi cazarea. "Li s-a plătit cameră la hotel şi biletul de tren. O cameră single a costat 60 de lei, iar un apartament cu trei camere în care au stat mai mulţi. Nu am exact costurile totale. Sunt nişte oameni care au ajutat la promovarea unui festival. Este un preţ modic pe care ne-am angajat să-l plătim", a spus Bunoiu, precizând că blogerii orădeni nu au primit, în schimb, niciun fel de onorarii.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.