Rezultatele unui sondaj realizat la sfârşitul anului trecut de conducerea Curţii de Apel Oradea în rândul justiţiabililor, avocaţilor şi procurorilor care au participat la procesele derulate pe rolul instanţei ori au fost făcute publice, săptămâna aceasta, de Biroul de presă al instanţei şi arată că peste 70% dintre respondenţi sunt "foarte mulţumiţi" şi "în mare măsură mulţumiţi" de modul în care au fost trataţi.
Rezultate mulţumitoare
Denumit "Gradul de mulţumire al participanţilor la procesul judiciar cu privire la funcţionarea instanţei", studiul a fost realizat în perioada noiembrie-decembrie 2015 şi a arătat că 88,8% dintre cei intervievaţi consideră personalul instanţei ca fiind amabil şi bine pregătit, iar în 76,2% sunt de părere că dosarele lor au fost soluţionate cu celeritate, termenul pentru redactarea hotărârilor a fost respectat, iar numărul de dosare pe şedinţă a fost unul rezonabil. Totodată, conform informării, judecătorii sunt consideraţi punctuali la şedinţe (74,6%), bine pregătiţi profesional (82,6%), atitudinea acestora în timpul proceselor a fost respectuoasă (85,8%), iar limbajul folosit unul accesibil pârâţilor (77,7).
Rezultatele au fost mulţumitoare şi pentru celelalte compartimente. Astfel, 79,4% dintre toţi respondenţii au apreciat modul în care instanţa gestionează dosarele şi circuitul acestora, 90,9% s-au declarat foarte mulţumiţi de activitatea grefierilor de şedinţă, 74,6% de modul în care au fost trataţi la Registratură şi Arhiva instanţei.
Cele mai puţine "voturi" favorabile l-a strâns Biroul de relaţii cu publicul, care i-a mulţumit doar pe 66,7% dintre participanţii la sondaj.
Cine anume a întocmit studiul, ce mai conţine acesta, câte persoane au fost intervievate, cum s-au stabilit întrebările, reprezentanţii Curţii de Apel Oradea au omis să specifice. Au făcut-o abia după câteva zile, la solicitarea BIHOREANULUI.
Justiţabilii, mai puţin mulţumiţi
Potrivit documentului transmis redacţiei, lucrarea, întocmită de psihologa instanţei, Camelia Anca Borlean, are la bază discuţiile purtate cu doar 63 de persoane, dintre care 31 au fost justiţiabili cu procese pe rolul instanţei, 27 avocaţi şi 5 procurori.
Aceştia au fost puşi să răspundă la trei chestionare de opinie adaptate în funcţie de categoria de respondenţi - avocaţi, procurori şi justiţiabili - în care trebuiau să facă aprecieri cu privire la activităţile compartimentelor instanţei, a personalului dar şi a judecătorilor în timpul şedinţei de judecată.
Ceea ce nu a mai spus comunicatul e că justiţiabilii intervievaţi au fost mai puţin mulţumiţi de activitatea instanţei decât avocaţii şi procurorii. În timp ce 80% dintre cei 32 de avocaţi şi procurorii întrebaţi au considerat că instanţa gestionează bine şi foarte bine mersul dosarelor, că atitudinea judecătorilor este corectă iar procesele se judecă cu celeritate, părţile din dosare au fost mai reţinute: doar 68,6% dintre justiţiabili au fost mulţumiţi de atitudinea afişată de judecători şi numai 59,4% au spus că procesele lor se finalizează în timp rezonabil.
Pe de altă parte, însă, puţini au venit cu sugestii. Dintre cele 63 de persoane intervievate, doar 11 au completat rubrica, propunând: schimbarea clădirii în care funcţionează Curtea de Apel, comunicarea hotărârilor prin email către avocaţi, celeritate, corectitudine, angajarea unui număr mai mare de judecători şi înfiinţarea unui nou complet pe secţia penală. Un singur avocat a subliniat în această rubrică faptul că nu are nimic de reproşat, decretând că la Curtea de Apel Oradea e "cea mai buna organizare din judeţ".
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.