Dată în noiembrie 2015 drept exemplu de lucrare executată "impecabil, la timp şi fără cheltuieli suplimentare", modernizarea pistei Aeroportului Internaţional Oradea a stârnit, între timp, conflicte.
La judecată cu austriecii
Derulată pe fonduri europene, execuţia lucrărilor a fost adjudecată de o asociere de firme al cărei lider este compania austriacă PORR Construct, alături de Teerag, Asdag & Col Air Trading SRL, pentru suma de 79,9 milioane lei.
La finalul anului 2016, în numele asocierii, PORR Construct a acţionat în instanţă Aeroportul Internaţional Oradea cerând despăgubiri serioase, de peste 8,2 milioane lei, adică 10% din valoarea investiţiei, deoarece beneficiarul nu şi-ar fi îndeplinit obligaţiile contractuale.
Consilierii judeţeni au aprobat, marţi, în unanimitate, ca Aeroportul să-şi contracteze servicii avocaţiale de consultanţă, asistenţă şi reprezentare în acest proces, însă liberalii au cerut, întâi, explicaţii pe marginea speţei.
Astfel, potrivit directorului general al Aeroportului, Gheorghe Paşc, executanţii lucrării cer plata unor cheltuieli neprevăzute care ar fi fost cauzate de faptul că utilajele firmelor ar fi fost blocate pe şantier într-o perioadă în care lucrările au fost stopate.
"Ei de fapt spun să-i plătim că le-au stat utilajele şi nu au fost folosite tot timpul. Or, constructorul aduce utilajele în şantier în funcţie de graficul de lucrări şi în funcţie de complexitatea lucrărilor pe care trebuie să le execute. Noi nu am făcut contract de închiriere utilaje, ci de execuţie pistă", a spus, în plen, Paşc.
Lucrări "on hold"
Directorul Aeroportului a precizat că lucrările au fost oprite, parţial, de Inspecţia de Stat în Construcţii, care face, potrivit legii, verificări în fazele determinante ale execuţiei unei lucrări.
"Lucrarea s-a încheiat în termenul stabilit de contract, chiar mai devreme cu o zi. A fost oprită la un moment dat de Inspecţia de Stat în Constucţii, care a constatat lipsa unor documente şi a amendat constructorul, dirigenţia de şantier şi proiectantul. Chiar şi aşa, numai o parte din lucrări au fost oprite, constructorul putea să lucreze atunci la alte obiective din cadrul investiţiei. În concluzie, nu am fost de acord să-i plătim aceşti 8 milioane de lei, pe care-i considerăm necuveniţi", a susţinut Paşc.
Potrivit acestuia, la finalizarea lucrării, executanţii au primit cu 250.000 euro mai puţin decât suma prevăzută în contract pentru că "aşa a reieşit faţă de lucrările executate".
Pentru zboruri
Asocierea PORR Construct, Teerag, Asdag & Col Air Trading SRL a câştigat execuţia modernizării pistei Aeroportului Internaţional Oradea prezentându-se cu o ofertă cu aproximativ 5 milioane euro mai mică decât suma estimată ca necesară pentru lucrare.
Lucrările au fost terminate la timp şi au constat în înlocuirea totală a pistei şi extinderea acesteia de la 1.800 la 2.100 metri lungime, respectiv de la 30 la 45 metri lăţime (sub ea fiind făcute lucrări complexe pentru drenarea apelor şi prevenirea fenomentelor de îngheţ-dezgheţ), două căi de rulare şi două platforme de îmbarcare-debarcare, platforme de garare pentru şase aeronave (din care două pentru aeronave mari, de tip Boeing şi Airbus), noi sisteme de balizaj şi iluminare, o uzină electrică proprie etc.
Filiala din România a PORR Construct a fost lider de asociere şi la construcţia pasajului suprateran realizat de Primăria Oradea pe şoseaua de centură lângă strada Ciheiului, lucrarea fiind în valoare de 19,4 milioane lei.
Citeşte ştirea de la inaugurarea noii piste: Mit dărâmat de Aeroportul Oradea: se poate derula un proiect cu fonduri UE la timp şi fără costuri suplimentare (FOTO)
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.