Bugetul local al Oradiei doboară record după record. Conducerea municipalităţii prognozează pentru anul 2013 un buget de 971,6 milioane lei, cu 12% mai mare decât cel prognozat anul trecut şi cu 43% peste cel realizat în 2012. În 2012 municipalitatea a colectat 677,6 milioane lei.
Bugetul este format, în ordine descrescătoare, din veniturile proprii ale instituţiilor subordonate precum spitale, şcoli şi altele în valoare de 256,2 milioane lei reprezentând 26% din bugetul total, venituri proprii din taxe şi impozite în valoare de 237,9 milioane lei (24%), prelevări de la bugetul de stat de 219,5 milioane lei (23%), fonduri europene atrase de 193 milioane lei (20%) şi credite în valoare de 54,4 milioane lei (6%) luate pentru cofinanţarea acestora.
"Prioritatea zero în elaborarea proiectului de buget a constituit-o asigurarea unui fond superior pentru investiţii, iar primul pas realizat a fost cel de a limita cheltuielile operaţionale", a declarat viceprimarul Ovidiu Mureşan, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă în care a prezentat proiectul de buget.
Dublu pentru investiţii!
Potrivit viceprimarului, anul acesta municipalitatea va dubla sumele alocate investiţiilor. Cheltuielile de dezvoltare au fost majorate de la 157,7 milioane lei, reprezentând 23% din bugetul total în 2012, la 395,5 milioane lei, adică 41% din buget, în 2013.
Diferenţa a fost alocată cheltuielilor operaţionale care au crescut şi ele de la 519,8 milioane lei în 2012 la 575,6 milioane lei în 2013. Majorarea a intervenit ca urmare a recuperării de către angajaţii municipalităţii a unei părţi din tăierea salarială de 25% operată de Guvernul Boc.
Potrivit reprezentanţilor municipalităţii, printre punctele tari ale bugetului pe 2013 se numără atragerea de fonduri nerambursabile, creşterea veniturilor proprii, continuarea investiţiilor în infrastructură şi atragerea capitalului privat pentru finanţarea unor investiţii publice.
Atenţie la proiectele europene!
Directorul economic al Primăriei, Eduard Florea, consideră că atragerea fondurilor nerambursabile este însă, concomitent, şi unul dintre principalele puncte slabe ale bugetului.
"Paradoxal, dar cel mai important punct slab al bugetului îl constituie tocmai proiectele europene. Decalajul de timp între momentul în care se depun documetele pentru decontarea lucrărilor făcute (n.r. pentru recupererarea banilor plătiţi din bugetul municipalităţii) şi momentul în care se fac plăţile a ajuns la 7-8 luni. Pe proiectele transfrontaliere, Hu-Ro, termenele sunt şi mai lungi. Va trebui să avem grijă la acest lucru ca să putem plăti constructorii", a spus Florea.
Printre proiectele cu finanţare nerambursabilă care vor fi derulate în cursul acestui an se numără reabilitarea imobilelor şi eficientizarea sistemului de încălzire al unităţilor şcolare, revitalizarea Cetăţii Oradea, reabilitarea pieţelor Unirii şi Ferdinand, amenajarea Parcului Salca, construirea centrului de afaceri din Piaţa Rogerius, reamenajara dealului Ciuperca şi altele.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.