Locomotiva cu aburi a fost fabricată în 1939 la Reşiţa şi a ajuns la Oradea luna trecută, din Arad, la iniţiativa pensionarului Aurel Stancu, fost tehnician la Depoul de Locomotive Oradea, cu sprijinul municipalităţii orădene.
În semn de omagiu...
"A fost adusă pe şine de la Arad, trasă de către o altă locomotivă, şi a fost recondiţionată timp de o lună cu ajutorul unui grup de studenţi orădeni voluntari. Astăzi (n.r. joi), a fost scoasă pe linia întâi, iar apoi trasă pe o linie de rezervă, unde poate fi vizitată de către orădeni. Ea va rămâne definitiv la Oradea. Am dorit să o aducem pentru că înfrumuseţează gara", a precizat purtătorul de cuvânt al Primăriei, Anca Sas.
La rândul său, Aurel Stancu a explicat BIHOREANULUI că a avut ideea de a aduce exemplarul în oraşul de pe Criş atât datorită frumuseţii clasice pe care o are un tren de epocă, dar mai ales ca un fel de omagiu adus constructorilor şi ceferiştilor care l-au menţinut în stare bună de-a lungul anilor. "M-am gândit la cei care au trudit pe aceste mijloace de transport şi au dus România înainte. În '39, în perioada interbelică, România era într-o expansiune extraordinară, iar acum merge înapoi", a spus Stancu.
Locomotivă grea
Locomotiva are numărul 142 044, fiind a 44-a construită din seria 142 000, şi a fost scoasă din circulaţie în 1970. După ce 26 de ani a fost locomotivă inactivă, expusă la intrarea în depoul Arad, în 1996 a fost dusă la Cluj, unde i s-a făcut o revizie generală interioară şi a fost repusă în serviciu pentru remorcarea trenurilor turistice şi de epocă. A fost retrasă definitiv din serviciu tot în depoul Arad, în 2006, unde a rămas până în luna iulie a acestui an.
Potrivit lui Stancu, seria de locomotive 142 000 a fost clasată drept una dintre cele mai grele şi mai puternice din categoria locomotivelor cu aburi din toată istoria tracţiunii la Căile Ferate Române. Au fost singurele locomotive cu aburi de la CFR care au avut distribuţie cu supape (mai evoluate decât cele cu distribuţie clasică cu sertar) şi au circulat cu viteza maximă de 110 km/h, cu toate că viteza maximă de construcţie a fost de peste 140 km/h. "Din câte ştiu, în Europa mai există doar patru exemplare din această serie: una la austrieci şi trei în România, dintre care una e la noi", a spus orădeanul.
Greutatea totală a locomotivei este de 193,7 tone, lungimea de 23,5 metri, înălţimea de 4,6 metri, iar lăţimea de 3,1 metri.
Aducerea acesteia în oraşul de pe Criş s-a făcut prin sponsorizări, cu sprijinul mai multor oameni care apreciază vehiculele de epocă, iar iniţiativa a avut priză la orădeni. Joi, în prima zi când a fost expusă, cei care au trecut prin Gară, şi mai ales copiii, s-au fotografiat şi s-au arătat de-a dreptul fascinaţi de ea.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.