URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 16 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Timp de 15 ani, liberalul Ilie Bolojan s-a împotrivit ca administrația publică să se implice în fotbalul bihorean. Nu-i mai puțin adevărat că, pe vremea aceea, cel mai scurt drum spre pușcărie s-a dovedit a fi implicarea în fotbal. Au fost rare cazurile de oameni de afaceri sau primari care să nu fi fost implicați penal pentru suportul acordat echipelor. Căci fotbalul îți poate aduce notorietate, dar și niște cătușe de toată frumusețea.
Zic şi eu
Adrian Cris
Știți unde era și ce făcea Ilie Bolojan lunea trecută, când Marcel Ciolacu, premier, președinte PSD și candidat la Președinție, îl „propunea” prim-ministru taman din Ambasada României la Paris, zicând că bihoreanul „a realizat foarte multe” și nu are „nici cea mai mică problemă” de a lucra cu el? La Căminul Cultural din Bulz. Unde ce credeți că le spunea celor câtorva zeci de localnici adunați să-l asculte? Nu promisiuni că va curge lapte și miere, ci dimpotrivă!
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În 29 octombrie 2024, după mai bine de 10 luni de deliberări intense și profunde, Curtea Constituțională a dat „verde” pentru intrarea în vigoare a unei aberații legislative, respingând o sesizare de neconstituționalitate făcută de Secțiile Unite ale Înaltei Curți de Casație și Justiție încă din în 5 decembrie 2023.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
12 August 2010, 18:10

Locomotivă cu aburi, din anii 30, expusă în Gara Mare (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Locomotiva cu aburi a fost fabricată în 1939 la Reşiţa şi a ajuns la Oradea luna trecută, din Arad, la iniţiativa pensionarului Aurel Stancu, fost tehnician la Depoul de Locomotive Oradea, cu sprijinul municipalităţii orădene.

În semn de omagiu...

"A fost adusă pe şine de la Arad, trasă de către o altă locomotivă, şi a fost recondiţionată timp de o lună cu ajutorul unui grup de studenţi orădeni voluntari. Astăzi (n.r. joi), a fost scoasă pe linia întâi, iar apoi trasă pe o linie de rezervă, unde poate fi vizitată de către orădeni. Ea va rămâne definitiv la Oradea. Am dorit să o aducem pentru că înfrumuseţează gara", a precizat purtătorul de cuvânt al Primăriei, Anca Sas.

La rândul său, Aurel Stancu a explicat BIHOREANULUI că a avut ideea de a aduce exemplarul în oraşul de pe Criş atât datorită frumuseţii clasice pe care o are un tren de epocă, dar mai ales ca un fel de omagiu adus constructorilor şi ceferiştilor care l-au menţinut în stare bună de-a lungul anilor. "M-am gândit la cei care au trudit pe aceste mijloace de transport şi au dus România înainte. În '39, în perioada interbelică, România era într-o expansiune extraordinară, iar acum merge înapoi", a spus Stancu.

Locomotivă grea

Locomotiva are numărul 142 044, fiind a 44-a construită din seria 142 000, şi a fost scoasă din circulaţie în 1970. După ce 26 de ani a fost locomotivă inactivă, expusă la intrarea în depoul Arad, în 1996 a fost dusă la Cluj, unde i s-a făcut o revizie generală interioară şi a fost repusă în serviciu pentru remorcarea trenurilor turistice şi de epocă. A fost retrasă definitiv din serviciu tot în depoul Arad, în 2006, unde a rămas până în luna iulie a acestui an.

Potrivit lui Stancu, seria de locomotive 142 000 a fost clasată drept una dintre cele mai grele şi mai puternice din categoria locomotivelor cu aburi din toată istoria tracţiunii la Căile Ferate Române. Au fost singurele locomotive cu aburi de la CFR care au avut distribuţie cu supape (mai evoluate decât cele cu distribuţie clasică cu sertar) şi au circulat cu viteza maximă de 110 km/h, cu toate că viteza maximă de construcţie a fost de peste 140 km/h. "Din câte ştiu, în Europa mai există doar patru exemplare din această serie: una la austrieci şi trei în România, dintre care una e la noi", a spus orădeanul.

Greutatea totală a locomotivei este de 193,7 tone, lungimea de 23,5 metri, înălţimea de 4,6 metri, iar lăţimea de 3,1 metri.

Aducerea acesteia în oraşul de pe Criş s-a făcut prin sponsorizări, cu sprijinul mai multor oameni care apreciază vehiculele de epocă, iar iniţiativa a avut priză la orădeni. Joi, în prima zi când a fost expusă, cei care au trecut prin Gară, şi mai ales copiii, s-au fotografiat şi s-au arătat de-a dreptul fascinaţi de ea.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Felicitari
de mult timp asteptam sa vad asa ceva la oradea!
Postat 04 Septembrie 2010, 23:37 de iulian
Felicitari
de mult timp asteptam sa vad asa ceva la oradea!
Postat 04 Septembrie 2010, 23:36 de iulian
Laudabil
Multumim d-lui Aurel Stancu pt initiativa !!!!
Postat 12 August 2010, 21:37 de Emil
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7329 RON
  • 1 EUR = 4.9759 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON